16 oktober 2002 -
Hoewel Customer Relationship Management (CRM) geweldige verbeteringen kan brengen in de effectiviteit van commerciële activiteiten, is het zeker geen panacee voor alle kwalen. CRM dreigt als hype weer snel ten onder te gaan, als managers overspannen verwachtingen blijven koesteren.
En dat terwijl er met CRM, mits met verstand en beleid toegepast, niets mis is. CRM Is een buitengewoon waardevol instrument, dat niet meer weg te denken is uit de hedendaagse marketing. Dat schrijft John Koster in een artikel op M@n@gement).
Zeven misvattingen Volgens Koster bestaat er een zevental misvattingen over CRM:
1. CRM leidt automatisch tot klantgerichtheid 2. CRM kan niet zonder IT 3. CRM is alleen zinvol bij grote aantallen klanten 4. CRM leidt tot kostenbesparingen 5. CRM is alleen voor eindklanten 6. CRM betreft alleen de marketing-afdeling 7. CRM kan in 2 maanden worden geïmplementeerd
CRM is niks nieuws Customer Relationship Management is volgens Koster niet van voorbijgaande aard. Hij waarschuwt alleen voor overspannen verwachtingen. CRM is zelfs niks nieuws, betoogt Koster. 'wie de marketing-principes echt doorgrondt, en deze combineert met de mogelijkheden die de huidige stand van de IT ons biedt, komt vanzelf op CRM uit,' aldus de auteur.