23 oktober 2009 -
Unique en TNO maakten gisteren de resultaten van de MKB Marktmonitor 2009 bekend . De algemene tendens is optimisme. Naast negatieve gevolgen van de economische crisis, ondervond Ondernemend Nederland ook positieve gevolgen van de economische neergang. Bovendien verwacht 62 procent van de bedrijven de komende drie jaar te gaan groeien.
In het onderzoek is gefocust op drie vragen: hoe beïnvloedt de crisis uw onderneming, welke maatregelen heeft u genomen om zo goed mogelijk uit de crisis te komen en hoe verwacht u dat uw onderneming zich in de nabije toekomst ontwikkelt?
Negatieve en positieve gevolgen
Ruim driekwart van de MKB-bedrijven geeft aan dat zij negatieve én positieve effecten ervaren door de crisis. Positieve gevolgen die uit het onderzoek naar voren komen zijn de flexibele inzetbaarheid van personeel, het makkelijker werven van personeel en de toename van innovatie. De belangrijkste nadelige gevolgen zijn de afname van vraag naar producten en diensten, de toename van achterstallige betalingen, minder groeimogelijkheden van de onderneming en het uit moeten stellen van investeringen. Vijf maatregelen
De maatregelen die ondernemers naar aanleiding van de crisis hebben genomen zijn divers. De vijf belangrijkste maatregelen zijn:
1. Snijden in kosten; algemene maatregel
2. Snijden in personeel; vooral afscheid nemen van tijdelijk personeel en via natuurlijk verloop
3. Samenwerken; ondernemingen steunen elkaar
4. Nieuwe markten aanboren
5. Nieuwe producten en diensten ontwikkelen
Ondernemersgeest
Een bijzondere uitkomst, die ook de ondernemersgeest van MKB ondernemers aangeeft, is het feit dat veertig procent van de bedrijven innoveert. Waar ondernemers last ervaren van teruglopende vraag bestaat een duidelijk verband met de innovaties in producten en diensten die zij hebben doorgevoerd. Van de 40 procent innoverende bedrijven, kampt 68 procent met een verminderde vraag.
Veel bedrijfstakken worden in deze moeilijke tijden ineens geconfronteerd met vragen die voorheen niet tot nauwelijks speelden. Hoe ga je als ondernemer goed voorbereid de toekomst in? Het blijkt dat er in veel bedrijven vol vertrouwen naar de toekomst wordt gekeken.
Eindelijk beginnen de mensen het een beetje te begrijpen. Aan negatieve en doemdenkers geen nood. Het gaat er meer om op welke wijze je creatief kunt om gaan met de huidige stand van zaken en welke richting je denkt in te kunnen slaan.
Een oud spreekwoord zegt,'' Het is beter een foute beslissing te nemen dan geen beslissing....'' Daar kunnen ze in en Haag nog een punt aan zuigen me dunkt. Persoonlijk vraag ik me af wat belangrijker is. Wachten op het contingent incompetentie in Den Haag of er voor te kiezen zelf door te gaan met ondernemen.
Ik kies voor het laatste. Ik hoop dat MOL hierin een voortrekkersrol wil spelen door meer artikelen op te nemen zoals deze. Daar hebben de ondernemenrs namelijk wat aan.