21 oktober 2009 -
Het faillissement van DSB speelt een hoofdrol in de media. Onderzoek zal uitwijzen hoe het tot deze crisis is gekomen. Nisandeh Neta van Open Circles Academy: "Een crisis hoeft niet zo getypeerd te worden als anderen buiten uw eigen organisatie doen. Als u denkt dat uw bedrijf en imago gevaar lopen is het tijd om te grijpen."
Hoe kan een organisatie zich voorbereiden op een voorspelbare of onverwachte crisis, die uiteindelijk het imago en het voortbestaan ernstig aantast? Zeven tips:
1. Vertel wat u weet als u het weet
Iets grondig uitzoeken kost tijd en die hebt u niet in een crisis. Alhoewel er altijd zaken zijn die u –nog- niet kunt zeggen of –nog- niet weet, vertel wat u weet als u het weet. Doet u dat niet dan voedt u elke vorm van speculatie.
2. Besluit wat u gaat zeggen
Naast de feiten, die u gaat melden, is de context belangrijk. Zorg ervoor dat de feiten passen in de context van het grotere plaatje van wat deze feiten betekenen vooral voor de mensen die getroffen worden door de crisis.
3. Vertel de waarheid De belangrijkste betrokkenen moeten er op kunnen vertrouwen dat u de waarheid meldt. Hoe vervelend die ook kan zijn. Zorg er voor dat wat u vertelt eerlijk en te vertrouwen is.
4. Onderken het slechte nieuws
Het is belangrijk boosheid en frustratie te erkennen. Vermijd de verleiding feiten en
klachten te minimaliseren. Gun mensen een kans zich te laten horen en toon dat u echt naar ze luistert.
5. Wees er zeker van dat uw boodschap overkomt Tegenwoordig is het moeilijker dan ooit betrokkenen te bereiken met één communicatiemiddel. Regel dat u eenduidig communiceert via diverse media en zorg voor actuele informatie op de web site.
6. Houd uw personeel geïnformeerd
Uw eigen interne communicatie is van levensbelang voor uw personeel. Volg wat er over u gezegd wordt zodat u kunt kiezen waar u wel of niet op gaat reageren.
7. Reageer gepast
U zult niet alles onder controle hebben om in te kunnen grijpen in de crisis. Beloof niets dat u niet waar kunt maken. Check uw beoogde oplossingen zodat u zeker weet dat ze niet als mosterd na de maaltijd komen.