Zes tips om gezichtsverlies op Facebook te voorkomen
20 oktober 2009 -
Sociale netwerksites worden steeds vaker voor zakelijke doeleinden gebruikt. Daardoor wordt de scheidingslijn tussen de privé en zakelijke persoonlijkheid steeds dunner. Robert Half International adviseert Facebook-gebruikers op 6Minutes.be, zich te verdiepen in de privacyinstellingen.
Ze presenteren bovendien zes oplossingen voor lastige Facebook-situaties:
1. U bent getagd met een gênante foto Maak de tag ongedaan en stel uw privacyinstellingen zo in dat alleen uw beste vrienden uw foto’s kunnen zien.
2. U krijgt een vriendschapsverzoek van iemand waarmee u geen ‘link’ wilt
U kunt vriendschapsverzoeken van collega’s maar beter aanvaarden om ze niet voor het hoofd te stoten, maar voeg ze toe aan een ‘werk’-lijst en stel uw privacyinstellingen zo in dat u uw werk en persoonlijke leven daadwerkelijk kan scheiden.
3. U overweegt een vriendschapsverzoek naar uw baas te sturen Het lijkt misschien een natuurlijke voortzetting van de vriendschappelijke gesprekken op kantoor, maar denk twee keer na vooraleer u zelf het initiatief neemt. Het zou wel eens gênant kunnen worden voor beide.
4. U wilt zich bij verschillende groepen aansluiten
Sluit u aan bij groepen die u interesseren. Als er echter collega’s in uw netwerk zitten en u niet wilt dat zij kunnen zien bij welke groepen u aangesloten bent, vergeet dan niet uw instellingen aan te passen.
5. U wilt graag fan worden van bepaalde pagina’s Als u fan wordt van een bepaalde pagina op Facebook, is dat zichtbaar voor iedereen die uw profiel kan bekijken. U kunt dus maar beter geen fan worden van iets of iemand waarvan u niet wilt dat uw collega’s of professionele relaties dat zien.
6. U doet graag online testen
Denk goed na voordat u de resultaten op uw Facebook-profiel publiceert. Tenzij u het niet erg vindt dat uw zakelijke contacten kunnen zien op welke filmster u het meest lijkt…
Bron:6Minutes
Leuk artikel wat hopelijk meer ondernemers aan het denken zet.
Ook mensen die solliciteren voor een baan moeten eerst hun sociale profielen eens opschonen. Bedrijven gaan eerst op internet naar wat achtergrond info zoeken.