19 oktober 2009 -
Apiti, een zakelijke netwerk voor bewuste ondernemers, heeft tijdens het uitvoeren van MVO-scan’s bij MKB-ondernemingen ontdekt dat veel MKB-ondernemers meer aandacht geven aan sociale aspecten dan zij zelf denken. Uit de uitkomsten blijkt dat MKB-ondernemers al heel ver zijn met hun sociale en energiebeleid.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) richt zich op drie pijlers: people, planet en profit. Wat opvalt, is dat MKB’ers zich voornamelijk richten op energiebeleid en afvalvermindering (Planet) bij hun MVO-activiteiten, maar dat zij onbewust al veel verder zijn op het gebied van sociale aspecten (People). Het besef dat zij hun duurzame activiteiten kunnen inzetten tot kostenverlaging en omzetverhoging (Profit) is vaak niet aanwezig. Haitham Zoorob, directeur van Apiti: "Veel ondernemers laten kansen liggen omdat ze niet weten hoe ze die moeten benutten. Wij begeleiden ze om hun duurzame activiteiten om te zetten naar kostenverlaging en vooralomzetverhoging. Vaak is een eenvoudige verandering van de mindset al voldoende om deze omslag te maken."
MVO inzichtelijk maken
Apiti adviseert MKB-ondernemers hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen duidelijk te benoemen in een MVO-beleid. Dit kunnen ondernemers onder andere gebruiken bij allerlei communicatie-uitingen maar ook om anderen te helpen door hun best-practices, kennis en ervaring te delen. Voor diverse branches komen steeds dezelfde punten naar voren. Apiti heeft voor diverse branches stappenplannen opgesteld waarmee ondernemers met minimale begeleiding zelf een MVO-beleid kunnen opstellen.