zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB’ers zijn duurzamer dan ze zelf weten

19 oktober 2009 - Apiti, een zakelijke netwerk voor bewuste ondernemers, heeft tijdens het uitvoeren van MVO-scan’s bij MKB-ondernemingen ontdekt dat veel MKB-ondernemers meer aandacht geven aan sociale aspecten dan zij zelf denken. Uit de uitkomsten blijkt dat MKB-ondernemers al heel ver zijn met hun sociale en energiebeleid.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) richt zich op drie pijlers: people, planet en profit. Wat opvalt, is dat MKB’ers zich voornamelijk richten op energiebeleid en afvalvermindering (Planet) bij hun MVO-activiteiten, maar dat zij onbewust al veel verder zijn op het gebied van sociale aspecten (People). Het besef dat zij hun duurzame activiteiten kunnen inzetten tot kostenverlaging en omzetverhoging (Profit) is vaak niet aanwezig. Haitham Zoorob, directeur van Apiti: "Veel ondernemers laten kansen liggen omdat ze niet weten hoe ze die moeten benutten. Wij begeleiden ze om hun duurzame activiteiten om te zetten naar kostenverlaging en vooralomzetverhoging. Vaak is een eenvoudige verandering van de mindset al voldoende om deze omslag te maken." 



MVO inzichtelijk maken

Apiti adviseert MKB-ondernemers hun activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen duidelijk te benoemen in een MVO-beleid. Dit kunnen ondernemers onder andere gebruiken bij allerlei communicatie-uitingen maar ook om anderen te helpen door hun best-practices, kennis en ervaring te delen. Voor diverse branches komen steeds dezelfde punten naar voren. Apiti heeft voor diverse branches stappenplannen opgesteld waarmee ondernemers met minimale begeleiding zelf een MVO-beleid kunnen opstellen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inzet MVO-ondernemers onmisbaar voor duurzaam Nederlands bedrijfsleven
 Crisis staat optimisme over duurzaamheid niet in de weg
 Crisis of niet, MKB heeft volop aandacht voor duurzaamheid
 Ecomarketing wint terrein
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10