15 oktober 2009 -
Marketingmedewerkers worden steeds meer gerecruteerd via sociale netwerken. Het zoeken van mensen via sociale netwerken gebeurt immers snel en rechtstreeks en is bovendien gratis. Verder heerst er op sociale netwerken een groot gevoel van vertrouwen.
Men komt op deze manier bijvoorbeeld in contact met freelancers met wie al eerder samengewerkt is of komt zo in contact met kandidaten die via via worden aanbevolen. Dat meldt Express.be.
Technologisch onderlegd
Veel grote reclamebureau’s gebruiken al standaard sociale media in hun zoektocht naar nieuw personeel. Vooral voor het invullen van beginnersbanen en tussenkaders wordt volgens Adweek steeds vaker een beroep gedaan op sociale media zoals Facebook of Twitter. Deze kanalen zijn immers niet alleen snel en goedkoop, maar bieden ook vaak de mogelijkheid om contact te leggen met kandidaten die technologisch onderlegd zijn.
LinkedIn niet populair
Facebook geniet daarbij een grotere voorkeur dan bijvoorbeeld Twitter. Op Twitter is het immers moeilijker om de andere partij te kennen, al heeft deze community dan wel weer een groter bereik. Opvallend is dat LinkedIn volgens een aantal reclame executives te formeel en zakelijk is en geen echte band creeert.
Bron:Express.be
Iedereen heeft natuurlijk zijn persoonlijke voorkeur voor het 'beste' sociale netwerk. Persoonlijk vindt ik Facebook wat te speels voor echte commerciële contacten en vindt LinkedIn een stuk beter.
Wat denk ik voor alle netwerken geldt is dat er vele malen meer zoekenden zijn dan personen die opdrachten aanbieden. De enige weg is dan toch via je eigen directe contacten proberen een opdracht te verwerven bij een persoon die soms niet eens in het netwerk voorkomt. Lukt het niet via de voordeur, dan via de zijdeur.
Ik ben het niet eens met de stelling over Linkedin. Mogelijk is het voor sommige beroepsgroepen niet het meest geschikte kanaal, hoewel ik persoonlijk ook uit de reclamehoek andere ervaringen hoor. Voor de beroepsgroep waar ik werkzaam in ben (management- en organisatieadvies en persoonlijke begeleiding) is Linkedin meer dan prima. Eens dat Facebook daar ook in voorziet, maar vanuit mijn professie kan ik helemaal niets met Twitter. Al met al lijkt het me iets genuanceerder te liggen dan nu gesteld wordt.
Ron Ladage
|
|
16
-
10
-
2009
|
12
:
23
uur
Een logisch gevolg van de voortschrijdende technieken in de IT sector en de vele internet netwerken. Iedereen kent Hyves en Facebook, die meer de sociale netwerken zijn.
Likedin is gratis, dus zeker Nederlanders maken hier veel gebruik van en het werkt ook redelijk, verder hebben we de zakelijke netwerken zoals Xing, M4M en het sociale business netwerk Ecademy, deze club organiseert ook bijeenkomsten en zeker in Europa een goed werkende netwerkclub, maar je moet er voor betalen en dat is voor veel Nederlanders nu niet te veel van het goede.
Kortom wanneer het bedrijf weet wat ze zoeken, dan kunnen ze heel snel op internet bij de diverse netwerken een kijkje gaan nemen en dat bespaart niet alleen tijd, maar ook de hoge kosten van de headhunter.
Ja tijden veranderen, dus blijf mee veranderen.