Focus op kwaliteit, niet op gebrek, juist in tijden van crisis
12 oktober 2009 -
2009, de wereld in crisis en Europa en Nederland voelen de gevolgen aan de lijve. Maar ja, schuld of niet, managers moeten ermee omgaan. Hun natuurlijke reactie is om zich te concentreren op de problemen en die oplossen. Een normaal menselijke reactie, maar wel met een vervelende bijwerking. Want ze concentreren zich op onderpresteren en negatieve zaken. Kan dat anders?
Het antwoord is ja. Kim Cameron vertelt waarom en hoe dat moet in het boek 'Positief Leiderschap'. Hij legt uit hoe managers een crisis te lijf kunnen gaan door positief gedrag en excellente prestaties te stimuleren, met voorbeelden uit de Verenigde Staten en Nederland. Het boek is vertaald en bewerkt door prof. W. Foppen en dr. A. Dreimüller en verschijnt op 15 oktober.
Uitdagend en lastig
De wereld lijkt steeds meer een onoverzichtelijk chaotisch geheel te worden, waarin mensen en organisaties hun weg moeten zoeken. Het maakt de onvermijdelijke reis door de tijd voor de één tot een avontuur en voor de ander tot een hel. Zeker voor managers is deze tijd zowel interessant, uitdagend als lastig. Interessant om de juiste weg te vinden en koers te houden, uitdagend om uit de veelheid aan nieuwe instrumenten, hulpmiddelen en technieken de juiste te kiezen, maar ook lastig om mensen mee te krijgen. En die mensen zijn niet zozeer de klanten of de stakeholders, maar allereerst de mensen in de organisatie zelf. De opgave is om iedereen voor 100 procent achter het bedrijf te krijgen. Dat iedereen de veranderingen in de omgeving inziet en daarom de nieuwe werkwijzen accepteert, nieuwe beloningsystemen als rechtvaardig beschouwt en zelf pro-actief acteert.
Offers
In tijden van crisis heeft het management de mond vol van samen op de blaren zitten en dus vragen TNT-post (maart 2009), Britisch Airways (mei 2009) en Avebe (juli 2009) offers van hun personeel. En werkt dat? Vergeet het maar, het zorgt alleen maar voor meer spanning en nog slechtere prestaties. Gelukkig kan het anders, is het niet moeilijk en al vaker met succes toegepast. Het gaat om aandacht, medeleven, begrip en werken met de positieve krachten in de organisatie. Het gaat erom aandacht te geven aan uitzonderlijk presteren, aan bijzondere medewerkers en daarop voortbouwen, erover communiceren, de effecten ervan zichtbaar maken, succes vieren en saamhorigheid creëren.