12 oktober 2009 -
Nederland ondernemend? Slechts een derde van de Nederlanders heeft de afgelopen jaren een concreet ondernemend idee gehad. Van de mensen die een concreet ondernemend idee hebben, voert slechts twintig procent dit idee ook succesvol uit. Ook blijkt er een verschil tussen mannen en vrouwen te zijn, waarbij mannen wel vaker ideeën hebben maar niet succesvoller zijn dan vrouwen.
Dit blijkt onder andere uit het onderzoek dat adviesbureau &Samhoud heeft uitgevoerd onder 1.311 Nederlanders in het kader van de &trepreneurial week van 19 tot en met 23 oktober.
Ondernemersgeest
Een kleine 40 procent van de respondenten typeert de Nederlander als ondernemend. Maar zeventien procent van de Nederlanders zou ook echt ondernemer willen worden. Juist vandaag, ten tijde van economische crisis zijn jongeren, bedrijven, vrouwen en mannen nodig die initiatief nemen, het voortouw pakken, lef tonen, hun visie leven! Ondernemerschap is immers een belangrijke voedingsbodem voor meer innovatie en groei van onze economie. Maar hoe ondernemend is Nederland eigenlijk? In hoeverre hebben Nederlanders nieuwe ideeën, en voeren deze ook uit?
Diversiteit
De gemiddelde ondernemer in Nederland is een 50-jarige man. Vrouwen blijken minder vaak een ondernemend idee te hebben dan mannen en het idee heeft vaker een maatschappelijk karakter. Maar: als zij een idee hebben, dan brengen zij dit vaker tot een succes dan mannen. Jonge succesvolle ondernemende Nederlanders hebben we nog niet zoveel. Maar drie procent van alle jongeren tot 25 jaar voert een idee succesvol uit. Het ontbreekt ze met name aan ideeën. Lager opgeleiden hebben weinig ideeën voor iets nieuws en zien minder vaak kansen. Wanneer ze een idee hebben zijn dit vaker kleinschalige ideeën dan bij hoogopgeleiden. Wanneer laagopgeleiden echter een idee hebben, dan brengen zij het net zo vaak succesvol ten uitvoer als mensen met een hogere opleiding.
Soort ideeën
De meeste kansen die Nederlanders zien gaan over het opzetten van een nieuw eigen bedrijf of bedrijfje (46 procent). Zo'n 29 procent van de mensen met een idee willen iets nieuws in hun bestaande werkkring tot stand brengen. En 22 procent heeft een idee op maatschappelijk vlak. Maar lang niet iedereen die een idee heeft gaat daar iets mee doen, namelijk de helft. Waarom stokt het daar? De belangrijkste redenen hiervoor zijn gebrek aan middelen, gebrek aan tijd, geen beeld hebben bij de praktische uitvoering van het idee en tenslotte het gevoel dat het teveel risico met zich meebrengt.
Wat leidt tot succes?
Kenmerkend voor de mensen die hun idee met succes hebben uitgevoerd waren twee belangrijke zaken. In de eerste plaats hadden zij beter nagedacht over hun visie en een concreet plan gemaakt hoe ze hun ideeën wilden gaan realiseren. In de tweede plaats hadden zij een team van mensen om zich heen verzameld en hadden zij een netwerk van de juiste mensen.
Nederland moet ondernemender
&Samhoud wil Nederland helpen ondernemender te worden. Eerste stappen daarin zijn het sponsoren van de leerstoel Entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht. Op 22 oktober spreekt prof.dr. Sascha Kraus zijn oratie uit. Rond deze oratie heeft &Samhoud de &trepreneurial week georganiseerd. Van 19 t/m 23 oktober zijn er dagelijks seminars. Voor meer informatie, klik hier.