9 oktober 2009 -
Eén op de drie bedrijven reageert niet op online sollicitaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse sollicitatie onderzoek van Digitaal-Werven. Hierbij beoordeelt Digitaal-Werven niet alleen de website maar voert zij ook een mystery sollicitatie uit.
"We hadden wel rekening gehouden met tragere reacties aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de zomerperiode. Dat dit mogelijk tot iets meer non response zou leiden was ook ingecalculeerd. Vorig jaar reageerde echter zestien procent niet op een sollicitatie, nu is 33 procent van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok," aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven.
Slechte reputatie
Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, mag niet verrassend genoemd worden. Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen.
Hoger niveau
Gelukkig zijn er uit het onderzoek ook positieve zaken te melden. Zo is het niveau van de online sollicitatie-ervaring net als vorig jaar gestegen en blijkt dat de omvang van een bedrijf niet direct invloed heeft op de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring. Daarnaast blijken er dit jaar weer een aantal goede nieuwe wervingssites te zijn bijgekomen. Enkelen daarvan zijn dit jaar zelfs genomineerd voor de verkiezing van de Beste Digitale Sollicitatie-ervaring 2009: Quinity, Reed Business, Sogyo, TamTam, TenneT en Topdesk.
Een waar woord, het lijkt wel alsof -op het moment dat er minder procedures voor vacatures lopen- men ook de houding aanneemt dat als mensen graag een baan willen, ze zometeen ook nog wel willen. Ik vind dit een onjuiste en zelfs hautaine houding. Het besef dat personeel je grootste goed is -en zeker zometeen voor de toekomst- dringt nog niet tot iedereen door. Een HRM functionaris of afdeling zou hier toch juist alert op moeten zijn.
said imhaouran
|
|
10
-
10
-
2009
|
02
:
54
uur
veel HR – managers concentreren zich in hun wervingsacties en recruitment nog steeds op schoolverlaters.
Het is eigenlijk bij elke vorm van contact met een organisatie dat je in ieder geval een reactie terug geeft.
Doe je dit niet kan het zeker je brand schaden.
Hans Lankhorst
|
|
12
-
10
-
2009
|
10
:
59
uur
Vanuit Interim oogpunt uit gezien ligt dit pertcentage mijn inziens nog relevant hoger. Er zijn relatief weinig adviesbureaus die normen en waarden hanteren die er van mag worden verwacht. Het hangt in hoge mate van je eigen initiatief af in hoeverre er over aanvragen wordt gecommuniceerd. Dat er op aanvragen massaal wordt gereageerd mag in deze geen excuus zijn. In tegendeel. De bureaus hebben een verantwoordelijkheid om de ''niet serieuze'' reacties uit te selecteren en hierop de interim manager aan te spreken.
Maas
|
|
12
-
10
-
2009
|
12
:
38
uur
Dit verhaal heeft 2 kanten denk ik. Ik vind het inderdaad normaal dat een organisatie een reactie teruggeeft, dat zou eigenlijk altijd moeten uit respect voor de sollicitant. Echter ligt er ook een punt bij sollicitanten. Wanneer het je lukt om er uit te springen, heb je ook meer kans op een reactie en op een baan, helemaal in deze tijd. Ik heb zelf pas gesolliciteerd bij een bedrijf (van 115 FTE) waar per jaar 1000 sollicitaties binnenkomen. Het heeft me geen baan opgeleverd, maar ik kreeg wél een reactie, zelfs per telefoon. Een briefje met CV voldoet gewoon niet meer. Dan kom je op de grote boze hoop waarvoor de HR manager blijkbaar geen tijd meer wil maken.