9 oktober 2009 -
Gisteren zetten hoogleraren Gerard Mertens en Annelien Kemna van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in de Volkskrant hun conclusie uiteen over het effect van bonussen op managementprestaties. Hogere beloningen van Nederlandse topbestuurders hebben op geen enkele manier bijgedragen aan de prestaties van de ondernemingen.
Variabele beloning in opties en aandelen is daarmee een ‘duur en inefficient’ middel. Nisandeh Neta van Open Circles Academy: "De sleutel tot succes als manager is zelfmotivatie. In veel organisaties echter wordt dat verkeerd begrepen en het gevolg is dat men bonussystemen optuigt die zelden werken, zoals het Volkskrant artikel aangeeft. Topmanagers hebben veel verantwoordelijkheden en voelen druk. Bent u zelf voldoende gemotiveerd? Onderstaande vragen kunnen helpen uzelf beter in te schatten.
Tips
Zij geven ook wat tips uzelf te ontwikkelen. Stel uzelf de volgende vragen:
1. Voor wie werkt u?
Als je antwoord wijst in de richting van iets of iemand anders dan uzelf, dan mist u de eerste regel van zelfmotivatie. U moet zelf helder uw persoonlijke voordeel zien in uw werk in termen van inkomen, groei, status, betrokkenheid en plezier.
2. Wat moet u doen als u zich gedemotiveerd of overdonderd voelt?
Boek resultaten! Om dat te bereiken moet u in actie komen. Daarom, ga aan de slag, geef het project een stoot voorwaarts of probeer een andere aanpak of techniek. Het hoeft niet allemaal in één keer, stapje voor stapje kan ook.
3. Hoe kiest u uw prioriteiten?
Beloon uzelf als de vervelende en moeilijke taken het eerst af zijn. U zult dan meer plezier gaan beleven aan leuke taken."
De ondernemer moet kunnen ondernemen !
Hij verdient ondersteuning om gemotiveerd te raken en/of te blijven.
Zeker als hij/zij het moeilijk heeft. De stichting faillietbank.nl helpt als vrijwilligers ondernemers te motiveren en uit hun isolement te komen of geraken.
Geen grote hoge kosten zijn hier voor nodig maar een goed luisterend oor. Dat bieden zij. Kijk maar op hun site: www.faillietbank.nl of www.basfdc.nl