Sociaal innovatieve bedrijven hebben minder last van de crisis
8 oktober 2009 -
Ondanks de crisis hebben bedrijven gemiddeld genomen dit jaar 5,1 procent meer sociale innovaties gerealiseerd, zoals flexibel organiseren, dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Desalniettemin is er nog veel verbetering mogelijk: Slechts vijftien procent van het Nederlandse bedrijfsleven scoort ‘goed’ op het gebied van sociale innovatie.
Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van INSCOPE: Research for Innovation in opdracht van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie onder 10.000 bedrijven in Nederland. In de Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor2009 is het innovatievermogen van Nederlandse bedrijven gemeten ten tijde van de financiële crisis. De resultaten zijn opvallend, vinden de onderzoekers, de hoogleraren Henk Volberda en Frans van den Bosch en Dr. Justin Jansen van de vakgroep Strategie & Omgeving van de Rotterdam School of Management, Erasmus University.
Rendement
De koplopers op het gebied van sociale innovatie kennen een vijftien procent hogere omzetgroei, 37 procent meer innovatie en een verhoging in de productiviteit van 22 procent. Door te investeren in vernieuwend leiderschap, platte organisatievormen, slimmer werken en co-creatie weten bedrijven hun rendement op investeringen in technologie (R&D) met een factor vier te vergroten.
Minder negatief
Sociale innovatie wordt voornamelijk vormgegeven door samen te werken met leveranciers, klanten en kennisinstellingen en te investeren in het beter laten renderen van talenten van medewerkers.Sociaal innovatieve bedrijven zijn minder negatief over de gevolgen van de economische crisis: Maar liefst 60 procent van de bedrijven in Nederland verwacht een zeer negatief effect op de rentabiliteit en omzetgroei. Sociaal innovatieve bedrijven blijven echter meer investeren in R&D en menselijk kapitaal.
Crisisrecept Het crisisrecept voor succes verschilt voor koplopers en achterblijvers: Bij achterblijvers vereist sociale innovatie meer van het management in termen van visie, draagvlak en ondersteuning van initiatieven op de werkvloer. Voor koplopers spelen juist arbeidsfactoren zoals autonomie voor medewerkers, taakverbreding en slimmer werken een grotere rol.