8 oktober 2009 -
Het percentage van het totale marketingbudget dat voor dialoogmarketing wordt ingezet, nam in het derde kwartaal van 2009 toe. Van het marketingbudget werd 43 procent voor dialoogmarketing gereserveerd. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dit nog 35 procent.
Dit blijkt uit de laatste peiling van de DM Barometer: het kwartaalonderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing. De groei sluit aan bij de verwachting dat in 2009 meer wordt uitgegeven aan dialoogmarketing in het Nederlands bedrijfsleven dan in 2008 (52 procent van de marketeers). Deze marketeers geven de voorkeur aan dialoogmarketing boven massacommunicatie omdat zij direct en interactief contact zoeken met de klant. Daarentegen verwacht 23 procent dat de uitgaven dit jaar lager uitvallen vanwege de kredietcrisis, en 25 procent stelt dat er helemaal geen verandering in de uitgaven optreedt.
Budgetbesteding Marketeers besteedden het dialoogmarketingbudget voornamelijk aan de eigen website (twintig procent), geadresseerd drukwerk (achttien procent) en e-mail marketing (zeventien procent). Marketeers geven aan deze kanalen het meest effectief te vinden om zowel klanten als prospects te benaderen. Ook telemarketing en search engine marketing worden als zeer effectief ervaren.
Nieuwe kanalen
De marketeers zijn ook gevraagd welke (nieuwe) marketingkanalen zij momenteel toepassen in de marketingstrategieën. Vooral online communities (55 procent) en word-of-mouth (44 procent) worden genoemd. Daarnaast blijkt dat de marketeer (nog) niet actief is met interactieve televisie, mobiele applicaties en sms marketing.
Stellingen
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn drie stellingen waarover de marketeers hun mening geven. Wanneer een bedrijf moet bezuinigen, heeft dat bij 47 procent gevolgen voor de campagnemix die wordt ingezet. Bij de overige 53 procent heeft een bezuiniging echter invloed op het aantal campagnes. Ondanks dat de kosten van tv reclames omlaag zijn gegaan door de kredietcrisis, zet slechts een enkeling (4 procent) meer in op het kanaal tv. Tot slot vindt een kleine minderheid (42 procent) dat Chris Anderson in zijn nieuwe boek FREE de spijker op z’n kop slaat waarin hij beweert dat ‘gratis’ het nieuwe fundament wordt voor businessmodellen.