zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Individuele bonus belangrijker dan gezamenlijke winstdeling

8 oktober 2009 - Marketeers en verkopers vinden een individuele bonus belangrijk, belangrijker zelfs dan een gezamenlijke winstdeling. Het belangrijkst wordt overigens de bedrijfscultuur gevonden, gevolgd door doorgroeimogelijkheden.

Dat blijkt uit onderzoek van Cobben & Van Tulder BV onder ongeveer 2.500 mensen die werken in een marketing en/of salesfunctie over hun wensen ten aanzien van een nieuwe baan. 



Bonus belangrijk
Opvallend is dat er in deze tijd veel gesproken wordt over de negatieve effecten van individuele bonussen, terwijl veel mensen aangeven dat ze wel de mogelijkheid voor een individuele bonus belangrijk vinden in een nieuwe baan. De sfeer rond bonussen is nu negatief, vaak wordt hierbij uit het oog verloren dat individuele bonussen motiverend werken en dat bedrijven er een goed sturingsmiddel mee in huis hebben. De negatieve effecten worden vaak veroorzaakt als de grondslag voor de bonus niet in overeenstemming is met het bedrijfsbelang. Als je een verkoper een bonus geeft over de hoogte van de omzet die hij voor het bedrijf behaalt en niets afspreekt over de marge of over klanttevredenheid dan kan dat problemen opleveren. Ook kunnen er problemen ontstaan als bonussen aan doelen worden gekoppeld die op korte termijn spelen, terwijl voor de lange termijn van het bedrijf andere doelen gelden. Denk aan een hypotheekadviseur die een bonus krijgt voor nieuwe productie en er geen belang bij heeft of die hypotheek ook daadwerkelijk wordt afbetaald. 

Ontwikkeling
Dit onderzoek onderschrijft de conclusie dat salaris voor mensen een belangrijke randvoorwaarde is in een baan en de mogelijkheid om je te ontwikkelen en daar erkenning voor te krijgen belangrijk wordt gevonden bij het kiezen van een nieuwe baan. Bedrijven kunnen individuele bonussen goed gebruiken als onderdeel van hun pakket om mensen te vinden en te binden, maar moeten het instrument wel goed inzetten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bankensector legt zichzelf gedragscode op
 ABN Amro-bankiers eisen bonus op bij rechter
 ‘Alleen bonus bij bovengemiddelde prestatie’
 Financial valt nog steeds voor bonus en auto van de zaak
 
 
reacties
 
Kees Dirks, Faros  |   | 
8-10-2009
 | 
08:13 uur
Middels eigen ervaring in onze organisatie hebben wij hier een andere opzet voor gekozen.
Binnen Faros hebben we hier 3 jaar geleden een uitgebreide discussie over gehad. De individuele samenleving is hier het uitgangspunt geweest. Wij en dan bedoelen we de interim managers binnen Faros vinden dat we gezamelijk het bedrijfsbelang op een hoger niveau willen tillen. De ene kan beter acquireren en de andere kan beter de contacten onderhouden. Dus wij hebben gekozen voor een collectieve verdeling van onze winst. Nu zijn wij een relatief kleine organisatie, dus ik kan aannemen dat dit makkelijker bestuurbaar is, de sociale controle is groter.

Groet,

Kees Dirks

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10