Succesfactoren bij het invoeren van prestatie-indicatoren
10 oktober 2002 -
In veel branches staan de marges onder druk en is de noodzaak tot meer efficiency aanwezig. Het invoeren van de juiste prestatie-indicatoren kan leiden tot grote efficiency-voordelen, maar het is oppassen dat het medicijn niet kwalijker is dan de kwaal.
Onduidelijke, incomplete of teveel indicatoren kunnen de indirecte kosten juist opjagen in plaats van verlagen. Jurgen Hoppenbrouwers beschrijft in een artikel op M@n@gement de succesfactoren bij het kiezen en invoeren van efficiency-indicatoren.
1. Dekking Zijn alle relevante aspecten opgenomen in de prestatie-indicator(en)?
2. Vergelijkbaarheid Is de indicator te meten en ergens aan te relateren?
3. Compleetheid Worden alle bronnen die een output genereren gevolgd?
4. Beďnvloedbaarheid Is de indicator beďnvloedbaar door de betrokkenen?
5. Compatibiliteit Is de indicator af te leiden uit bestaande gegevens?
6. Kosteneffectiviteit Zijn de potentiële besparingen hoger dan de kosten van het gebruik van indicatoren?
7. Inzichtelijkheid Is het aantal indicatoren beperkt
8. Eenduidigheid Zijn de indicatoren voor alle betrokkenen duidelijk gedefinieerd?
Acceptatie Hoppenbrouwer benadrukt dat bij het invoeren van de indicatoren communicatie een belangrijke rol speelt. De betrokkenen moeten deze accepteren en er aan mee willen werken. Ze moeten de indicatoren niet zien als controlemiddel, maar als hulpmiddel in een verbeterproces. Het is daarom aan te raden prestatie-indicatoren in overleg met de betrokkenen vast te stellen, aldus Hoppenbrouwers.