zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien veelvoorkomende blinde vlekken van managers

6 oktober 2009 - Iedereen heeft wel ergens een blinde vlek – zelfs de beste leiders. Maar al te vaak zijn deze onproductieve kronkels ons zelf onbekend, maar overduidelijk voor anderen. Erger nog: ze kunnen rampzalige gevolgen hebben voor u, uw team en uw onderneming.

Loretta Malandro analyseert op BusinessWeek tien veel voorkomende blinde vlekken onder leidinggevenden – en hoe u ze kunt overwinnen.



1. Alles alleen willen doen
Kenmerken: u wijst alle hulp af, sluit zich voor anderen, praat niet over stressfactoren of zorgen en betrekt anderen niet bij de besluitvorming.
Schadelijk omdat: uzelf afsluiten en alles alleen willen doen veroorzaakt onzekerheid bij anderen. Mensen die ergens geen deel van uitmaken raken gefrustreerd en vullen zelf de missende gedeeltes in, gaan geruchten verspreiden en doen minder hun best.
Wat te doen: praat met anderen over uw neiging problemen zelf op te willen lossen. Laat anderen weten dat u graag samen wilt werken, maar daar wat hulp bij nodig hebt. Vraag ze te laten weten wanneer u zich terugtrekt zodat u meteen actie kunt ondernemen. 

2. Ongevoelig zijn voor uw impact op anderen

Kenmerken: niet doorhebben wanneer u een negatieve invloed op anderen hebt, ongevoelig zijn voor culturele verschillen, verwachten dat anderen precies zo reageren als u, anderen bekritiseren en naar beneden halen, de reacties van anderen afdoen als ‘hun probleem’.
Schadelijk omdat: ongevoeligheid en u onbewust zijn van uw omgeving resulteert in een onveilige omgeving. Mensen trekken zich emotioneel terug, gaan u uit de weg en uiten zich niet langer uit angst voor repercussies.
Wat te doen: ga na wat uw invloed op anderen is door te vragen naar open en eerlijke feedback. Vraag uw medewerkers of ze vinden dat u naar ze luistert en vertrouwen in hen hebt en of u iets gedaan of gezegd hebt dat uw werkrelatie geschaad heeft. 

3. Denken dat u alles weet

Kenmerken: overal een antwoord op hebben, rigide gezichtspunten tentoon spreiden, gebrek aan nieuwsgierigheid, andermans meningen afkraken, ruzie maken als iemand het niet met u eens is, weigeren om alternatieven in ogenschouw te nemen.
Schadelijk omdat: anderen voelen zich niet gewaardeerd en dat kan woede oproepen. Innovatie en creativiteit krijgen geen kans aangezien een betweterige leider alle ideeën meteen afkapt.
Wat te doen: erken dat uw blinde vlek ertoe leidt dat u belangrijke informatie en ideeën over het hoofd ziet. Vraag ronduit: ‘wat heb ik gemist, wat zie ik niet, sta ik iets in de weg?’ 

4. Moeilijke gesprekken uit de weg gaan

Kenmerken: de boodschap afzwakken, moeilijke gesprekken niet voeren, op de oppervlakte blijven, discussies die een emotionele reactie op kunnen wekken uit de weg gaan, in algemene termen spreken in plaats van specifieke voorbeelden te geven.
Schadelijk omdat: alles wat u niet vertelt, verzinnen ze zelf wel. Managers die niet direct zijn, veroorzaken stress onder hun medewerkers en dat leidt weer tot minder concentratie en productiviteit. Ze zijn meer bezig met alles wat u verzwijgt dan met hun werk.
Wat te doen: begin het gesprek op een positieve manier en vertel dat u openstaat voor een goede samenwerking en wilt dat uw team hun werk goed kan doen. Vraag of ze open staan voor uw feedback. Reken er maar op dat het antwoord ‘ja’ zal zijn. Zeg nu wat u te zeggen hebt. Rustig. 

5. Anderen of de omstandigheden de schuld geven

Kenmerken: altijd een verklaring of excuus voor handen hebben, naar anderen wijzen, anderen standaard als de vijand beschouwen, een muur om u heen bouwen, kritiek leveren, klagen, ideeën en mensen afkraken.
Schadelijk omdat: leidinggevenden die anderen de schuld geven, worden gezien als kleinzielig en ze verdelen hun team in twee kampen. Om te voorkomen in de vuurlinie terecht te komen, blijven medewerkers uit beeld en wachten ze liever af dan zelf actie te ondernemen.
Wat te doen: hou ermee op alles wat anderen niet of fout deden uit te lichten. Vraag uzelf af of uw gedrag eraan bijgedragen heeft. Neem openlijk de verantwoordelijkheid door uw rol bij het probleem e erkennen. Richt u op uzelf, in plaats van op anderen. 

6. Het niet zo nauw nemen met uw verantwoordelijkheden
Kenmerken: geen beloftes doen, u er niet aan houden, te laat komen, altijd een ontsnappingsroute inbouwen, onduidelijk zijn.
Schadelijk omdat: als men u niet op uw woord kan geloven, wordt u uiteindelijk niet meer vertrouwd en bovendien gaan ze hetzelfde gedrag vertonen. Op den duur doet iedereen beloftes die toch niet nagekomen worden en roept niemand een ander meer ter verantwoording.
Wat te doen: wees heel duidelijk over wat u wel en niet toezegt. Kunt u een belofte onverhoeds niet nakomen, wees daar dan tijdig eerlijk over. Neem uw verantwoordelijkheid. 

7. Samenspannen tegen anderen

Kenmerken: roddelen over anderen, uw mond houden als een ander afgekraakt wordt, met uw lichaamstaal uw afkeuring, teleurstelling of desinteresse duidelijk maken, een ander achter zijn rug in een kwaad daglicht stellen, samen met anderen een front vormen tegen een individu of groep.
Schadelijk omdat: als u samenzweert tegen anderen, wordt u gezien als oneerlijk, bedrieglijk en zwak. Mensen vertrouwen u niet langer en zullen zich steeds afvragen wat u over hen zegt achter hun rug. Uiteindelijk heeft u geen enkele invloed meer.
Wat te doen: word u bewust van de momenten waarop u negatieve opmerkingen maakt over anderen. Stop daar onmiddellijk mee zodra u het door hebt. Verontschuldig u voor uw gedrag en formuleer uw boodschap opnieuw, op een positievere manier. Heeft u een onopgelost probleem met iemand, bespreek dat dan zo snel mogelijk en onder vier ogen. 

8. Geen emotionele betrokkenheid tonen

Kenmerken: koste wat kost achter een besluit blijven staan, weerstand tegen verandering, anderen niet steunen, geen passie en enthousiasme tonen, alleen intellectueel betrokken zijn, op de automatische piloot werken.
Schadelijk omdat: leiders die hun emoties niet laten zien, komen onoprecht, onbetrokken en onecht over. Wie geen emoties toont, sluit zich af van anderen en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. Uw gedrag staat verandering in de weg. En als u niet betrokken bent, waarom zouden zij dat dan wel zijn?
Wat te doen: vindt u het moeilijk om uw emoties te laten zien, bespreek dit dan. Neem desnoods een coach in de arm om uw communicatie te verbeteren. 

9. Geen standpunt innemen

Kenmerken: gebrek aan duidelijkheid en richting, geen beslissingen nemen, eerdere besluiten terugdraaien, wisselvallig gedrag, gebrek aan daadkracht, verlamde teams. Schadelijk omdat: mensen verliezen hun vertrouwen in leiders die alleen maar uit zijn op compromissen, geen besluiten durven nemen en geen duidelijk standpunt innemen. Er gaat veel tijd verloren doordat ze er achter proberen te komen wat u nu eigenlijk wilt.
Wat te doen: wees duidelijk over wat u wilt. U kunt ook standvastig zijn zonder al een besluit te hebben genomen, zeg bijvoorbeeld dat u nog niet klaar bent om een besluit te nemen, maar dat u morgen of volgende week met een antwoord zult komen. 

10. Genoegen nemen met ‘goed genoeg’

Kenmerken: niet vooruitlopen op veranderingen, weerstand tegen veranderingen, alleen minimale veranderingen doorvoeren, de status quo verdedigen, weigeren om nieuwe oplossingen en aanpakken te onderzoeken, nieuwe ideeën afwijzen, reageren in plaats van anticiperen.
Schadelijk omdat: het heeft een demotiverend effect als een leidinggevende geen excellentie eist. Iedereen wil nu eenmaal de beste zijn en winnen. Als mensen zich eenmaal overgeven aan de gedachte dat er nooit iets zal veranderen onder uw leiding, hoeft u niet meer op hun steun en enthousiasme te rekenen.
Wat te doen: probeer er achter te komen wat u belemmert. Neem initiatief en geef het goede voorbeeld.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien leiderschapsfouten van Obama – en hoe u ze zelf niet maakt
 Goede leider durft zijn fouten toe te geven
 Vier kapitale strategische fouten
 Topmanager leert vooral van eigen fouten
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
6-10-2009
 | 
07:44 uur
Een aantal van de genoemde punten zijn zeer herkenbaar. Als adviseur en manager stuit ik ook nogal eens op de manager/leider/directeur die het allemaal denkt te weten en zijn eigen waarheid creeert, wat zijn bedrijf zelfs aanzienlijke schade kan berokkenen. De echte leider durft zich echter wel kwetsbaar op te stellen en zoekt de mensen, die de blinde vlekken opvullen, ter aanvulling op zijn/haar team.
Helaas zijn die er te weinig.
Danny Verhoeven  |   | 
6-10-2009
 | 
12:28 uur
Het punt van verantwoordelijkheid vind ik een hele belangrijke.

Als je zelf geen verantwoordelijkheid neemt voor je acties maar ook voor de acties van je team waar jij verantwoordelijk voor bent ben je voor mij geen goede leider.

Iemand de schuld geven voor iets waar jij verantwoordelijk voor bent doet niets af van het resultaat. Als leider heb je gefaald en niet iemand anders heeft gefaald.
T N A  |   | 
9-10-2009
 | 
20:02 uur
heel goede opmerkingen en zijn herkenbaar. ik leer mezelf om kwetsbaar te zijn door eerlijke kritiek te accepteren. leiders, managers, directeuren die zich opstellen alsof zij geen blinde vlekken hebben zijn in mijn ogen deze functie onwaardig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10