zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis heeft invloed op zakelijke reisjes

30 september 2009 - Voor 47 procent van de Nederlandse zakenreizigers is de crisis van invloed geweest op de zakenreizen. Van deze groep heeft ruim de helft minder gereisd, 42 procent goedkoper, twee op de vijf korter en zes procent reist zelfs helemaal niet meer.

In plaats van zakenreizen wordt nu vooral gebruik gemaakt van teleconferenties (56 procent) en videoconferenties (28 procent). Dat zijn een aantal conclusies uit het Zakenreiziger Onderzoek 2009, dat Europeesche Verzekeringen onder 500 zakenreizigers heeft gehouden. In dit onderzoek kwamen zowel vragen op verzekeringsgebied als human interest onderwerpen aan bod. 



Vrije tijd

Eén op de drie zakenreizigers (30 procent) is bij zijn of haar laatste reis eerder van huis vertrokken of later naar huis gegaan om vrije tijd door te kunnen brengen op de plaats van bestemming. Vooral de meer ervaren zakenreizigers plakken graag wat vrije tijd voor of na de zakenreis. Een zakenreis wordt wel iets minder vaak verlengd dan vorig jaar. Toen verbleef 35 procent langer op de plaats van bestemming. Eén op de vijf zakenreizigers neemt wel eens zijn of haar partner mee op zakenreis. 

Stroopwafels en kaas

30 procent van de zakenreizigers neemt een souvenir uit Nederland mee naar zakenrelaties. De meest populaire geschenken zijn stroopwafels (42 procent), kaas (31 procent) en klompen (zeventien procent).  Voor de thuisblijvers nemen zakenreizigers op verzoek lokale souvenirs (26 procent), consumptieartikelen (negentien procent) en tabak (vijftien procent) mee. 

Vertragingen

Aan vertragingen heeft de zakenreiziger de grootste hekel. Circa de helft (52 procent) ergert zich hieraan. Ook – zij het in veel mindere mate – hekelt de zakenreiziger onbeschoft personeel (twaalf procent), lang van huis (negen procent), medereizigers (vijf procent), eten (vier procent), tijdsverschil (vier procent) en andere mentaliteit (drie procent). 

Vliegtuig

Ruim de helft van de zakenreizigers (53 procent) reist doorgaans met het vliegtuig en ruim één op de drie (36 procent) met de auto. Overige vervoermiddelen worden in veel mindere mate genoemd. De meeste zakenreizigers lezen (39 procent), en shoppen (22 procent) terwijl zij op het vliegtuig wachten. Slechts elf procent gebruikt deze tijd om te werken. Ook in het vliegtuig wordt er niet veel gewerkt (tien procent) . Het liefst lezen (40 procent) of slapen (23 procent) de zakenreizigers of kijken ze een film (achttien procent). 

Angst

De zakenreiziger gaat niet onbezorgd op reis. Eén op de zes zakenreizigers vreest dat de zakenreis onsuccesvol zal zijn. Ook angst voor een gebeurtenis thuis of ziekte zijn van invloed op de gemoedstoestand van de zakenreiziger. 

Kostbaarheden

Het kleinood waarvan de zakenreiziger absoluut niet bestolen zou willen worden, dan wel het absoluut niet kwijt zou willen raken is het paspoort. Driekwart noemt expliciet dit voorwerp. Verder worden de mobiele telefoon (60 procent) en de laptop (57 procent) vaker genoemd dan bijvoorbeeld de tickets (39 procent) en de zakelijke stukken (33 procent). Eenmaal op reis bewaart 43 procent van de zakenreizigers kostbaarheden in een kluis op de hotelkamer. 42 procent neemt zijn/haar kostbaarheden altijd met zich mee. Veertien procent bewaart de spullen onbeveiligd op de kamer.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor een veilige zakenreis
 Manager zit vooral te wachten tijdens zakenreis
 Telepresence vervangt zakenreis
 Helft managers vindt zakenreis zinloos
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10