30 september 2009 -
Voor 47 procent van de Nederlandse zakenreizigers is de crisis van invloed geweest op de zakenreizen. Van deze groep heeft ruim de helft minder gereisd, 42 procent goedkoper, twee op de vijf korter en zes procent reist zelfs helemaal niet meer.
In plaats van zakenreizen wordt nu vooral gebruik gemaakt van teleconferenties (56 procent) en videoconferenties (28 procent). Dat zijn een aantal conclusies uit het Zakenreiziger Onderzoek 2009, dat Europeesche Verzekeringen onder 500 zakenreizigers heeft gehouden. In dit onderzoek kwamen zowel vragen op verzekeringsgebied als human interest onderwerpen aan bod.
Vrije tijd
Eén op de drie zakenreizigers (30 procent) is bij zijn of haar laatste reis eerder van huis vertrokken of later naar huis gegaan om vrije tijd door te kunnen brengen op de plaats van bestemming. Vooral de meer ervaren zakenreizigers plakken graag wat vrije tijd voor of na de zakenreis. Een zakenreis wordt wel iets minder vaak verlengd dan vorig jaar. Toen verbleef 35 procent langer op de plaats van bestemming. Eén op de vijf zakenreizigers neemt wel eens zijn of haar partner mee op zakenreis.
Stroopwafels en kaas
30 procent van de zakenreizigers neemt een souvenir uit Nederland mee naar zakenrelaties. De meest populaire geschenken zijn stroopwafels (42 procent), kaas (31 procent) en klompen (zeventien procent). Voor de thuisblijvers nemen zakenreizigers op verzoek lokale souvenirs (26 procent), consumptieartikelen (negentien procent) en tabak (vijftien procent) mee.
Vertragingen
Aan vertragingen heeft de zakenreiziger de grootste hekel. Circa de helft (52 procent) ergert zich hieraan. Ook – zij het in veel mindere mate – hekelt de zakenreiziger onbeschoft personeel (twaalf procent), lang van huis (negen procent), medereizigers (vijf procent), eten (vier procent), tijdsverschil (vier procent) en andere mentaliteit (drie procent).
Vliegtuig
Ruim de helft van de zakenreizigers (53 procent) reist doorgaans met het vliegtuig en ruim één op de drie (36 procent) met de auto. Overige vervoermiddelen worden in veel mindere mate genoemd. De meeste zakenreizigers lezen (39 procent), en shoppen (22 procent) terwijl zij op het vliegtuig wachten. Slechts elf procent gebruikt deze tijd om te werken. Ook in het vliegtuig wordt er niet veel gewerkt (tien procent) . Het liefst lezen (40 procent) of slapen (23 procent) de zakenreizigers of kijken ze een film (achttien procent).
Angst
De zakenreiziger gaat niet onbezorgd op reis. Eén op de zes zakenreizigers vreest dat de zakenreis onsuccesvol zal zijn. Ook angst voor een gebeurtenis thuis of ziekte zijn van invloed op de gemoedstoestand van de zakenreiziger.
Kostbaarheden
Het kleinood waarvan de zakenreiziger absoluut niet bestolen zou willen worden, dan wel het absoluut niet kwijt zou willen raken is het paspoort. Driekwart noemt expliciet dit voorwerp. Verder worden de mobiele telefoon (60 procent) en de laptop (57 procent) vaker genoemd dan bijvoorbeeld de tickets (39 procent) en de zakelijke stukken (33 procent). Eenmaal op reis bewaart 43 procent van de zakenreizigers kostbaarheden in een kluis op de hotelkamer. 42 procent neemt zijn/haar kostbaarheden altijd met zich mee. Veertien procent bewaart de spullen onbeveiligd op de kamer.