29 september 2009 -
Eén op de drie Nederlandse huisdierenbezitters ziet zijn dier als een goede of zelfs beste vriend. De zorg voor Rakker, Tijgertje en Minoes wordt zowel bij ziekte als gezondheid dan ook zeer serieus genomen, want ruim één op de drie baasjes verschijnt wel eens niet op zijn werk om voor zijn zieke huisdier te zorgen.
Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Pedigree en Whiskas onder ruim 1.000 huisdierenbezitters. Speciaal voor Werelddierendag lanceren deze huisdierenmerken de website werelddierendag.nl, vol met tips om huisdieren te vertroetelen.
Hart luchten
Nederlanders wandelen, ravotten en knuffelen niet alleen met hun huisdieren, ze luchten ook hun hart bij hun harige vrienden. Zo worden de huisdieren van één op de drie Nederlanders deelgenoot gemaakt van zowel blijde als verdrietige gevoelens. Honden zijn veruit de favoriete gesprekspartner. Schaamte over deze praatsessies kennen de baasjes niet, want bijna negen op de tien Nederlanders praten ook tegen het beestje als er andere mensen bij zijn. Deze openhartigheid hebben de dieren waarschijnlijk te danken aan hun loyaliteit. Bijna 60 procent van de ondervraagden vindt dieren dan ook loyaler dan mensen.
Eten
Hoe belangrijk de huisdieren voor de Nederlanders zijn, blijkt uit het feit dat vijftien procent van de ondervraagden aangeeft tijdens de economische crisis eerder op het eigen eten te besparen dan op dat van het dier. Vrijwel iedereen (97 procent) zegt sinds het begin van de crisis nog steeds even veel geld aan het huisdier uit te geven. Nederlanders besparen eerst op hun kleding, mobiele telefoon, auto, eten, huis, internet en vaste telefoon voordat ze op hun huisdier beknibbelen. Wanneer hun huisdier komt te overlijden, organiseert ruim een kwart van de Nederlanders een korte ceremonie met het gezin om afscheid te nemen. 21 procent laat zijn overleden beestje cremeren.
Werelddierendag Vier op de tien Nederlanders verwennen hun huisdier op 4 oktober met een lekker hapje. Bijna een kwart geeft zijn dier extra aandacht en dertien procent verrast hond, kat, konijn of kanarie met een nieuw speeltje.