zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe krijgt u uw ideeën erdoor?

29 september 2009 - Sinds de recessie is het belang van creativiteit en verandering gegroeid. Maar dat wil niet zeggen dat innovatieve ideeën beter gehoord worden. Heeft u een goed idee en merkt u dat het bij voorbaat al afgewezen is? Onthoud dan ten eerste dat weerstand tegen verandering normaal is en laat u niet uit het veld slaan.

Elk idee moet zich door vier stadia van weerstand worstelen. Management Issues zet ze op een rij en geeft tips om ze succesvol te doorlopen.



Stadium 1: blind
In het eerste stadium van weestand zien mensen het idee letterlijk niet. Ze besteden hun aandacht namelijk aan dingen die belangrijk lijken en daardoor worden ideeën die niet relevant lijken bijna automatisch genegeerd. In dit stadium kan een crisis mensen in doen zien dat verandering noodzakelijk is. 

Stadium 2: bevroren

In dit stadium zien mensen de noodzaak tot verandering en het belang van het voorstel maar zijn ze nog onvoldoende gemotiveerd m te handelen. Ze komen met allerlei excuses, variërend van ‘te riskant’ en ‘te duur’, tot ‘dit heeft voor mij geen prioriteit’. Dit is een erg frustrerende fase voor iemand met een goed idee. Zodra het ene tegenargument uit de weg geruimd is, is er immers alweer een volgend. Mensen zijn bevroren omdat ze bang zijn dat de kosten hoger zijn dan de baten. Niet alleen de financiële kosten, maar ook de psychologische, ze zijn bijvoorbeeld bang voor de energie die ze er in zouden moeten steken, om te falen of om een flater te slaan.
Een goede tactiek om hier mee om te gaan is het idee op een hele andere manier te presenteren. Gooi in uw enthousiasme bijvoorbeeld niet met termen als ‘revolutionair’, ‘radicale veranderingen’ en ‘dramatische verbeteringen’, maar leg rustig uit dat het idee tot meer winst zal leiden en in eerdere testen een positief effect had. zo schrikt u mensen minder af en heeft u meer kans dat uw idee erdoor komt. 

Stadium 3: interesse

In dit stadium zijn mensen eindelijk geïnteresseerd in meer details omtrent het idee, dus aan u om vragen te beantwoorden en dingen uit te leggen. De grote valkuil is dat u zich zo hebt laten ontmoedigen door de weerstand in stadium 1 en 2, dat u al uw enthousiasme tempert (in een poging het idee minder riskant te doen lijken), dat u uw toehoorders gaat vervelen met eindeloze details. Zorg ervoor dat u in enkele steekwoorden uit kunt leggen op welke manier uw idee het bedrijf kan helpen. Er zullen altijd onzekerheden blijven, maar nu is het moment om die open en eerlijk te bespreken en naar oplossingen te zoeken. 

Stadium 4: ontspanning

Als het idee er eenmaal door is, kunt u de neiging hebben achterover te leunen. Fout. Voor u het weet zijn anderen weer in beslag genomen door de dagelijkse gang van zaken en verschuift uw idee naar de achtergrond. Blijf uw idee dus continu onder de aandacht brengen, tot het zo normaal is dat mensen denken dat het altijd zo geweest is. Dat is het moment waarop u trots achterover kunt gaan leunen!

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nog slimmer werken met Teambrain
 Goede leiders investeren nu in nieuwe ideeën
 Zeven regels voor een geslaagde brainstorm
 De beste ideeën komen ´s avonds
 
 
reacties
 
Janus Kizuna  |   | 
29-09-2009
 | 
07:41 uur
De stadia zin bekend en logisch, maar er ontgaat de schrijver een ding en wel een heel essentiele. Als je als mens / als ondernemer creatieve, innovatieve oplossingen in beeld hebt en dit uit wilt dragen moet je wel bij de beslisser in een organisatie aan tafel komen.
Vooralsnog hoor je vaak dat het nog wel goed gaat en men houdt de deur dus gesloten voor mensen / ondernemingen die mogelijk de oplossing hebben om de onderneming verder te brengen. Weerstand om vernieuwende ideeen is logisch, maar niet tot uitleg van je ideeen komen houdt de deur letterlijk dicht.

Slim? Nee, niet echt. Maar vaak wel de realiteit. Misschien dat ondernemers zich, omwille van hun bedrijf of desnoods de eigen knip, heel voorzichtig toch iets kwestbaarder op durven te stellen en mensen in hun omgeving toelaten die ze kunnen helpen, ondersteunen met creative en innovatie oplossingen. Deze mensen toelaten om ze aan te horen is in deze al een hele vooruitgang en mogelijk de ingang om heel voorzichtig een verandering in hun organisatie aan te brengen die gericht is op een gezonde onderneming met zicht op een prima toekomstvast perspectief.
Jacqelien  |   | 
29-09-2009
 | 
09:59 uur
Vanaf stadium één is het al erg belangrijk dat precies benoemd wordt waarom een bestaande situatie niet meer voldoet. Een bestaande situatie voelt altijd veiliger aan dan een nieuwe onbekende. Daarom is het zo belangrijk dat juist aan dat punt veel aandacht wordt besteed. Eerst moeten mensen het gevoel krijgen dat het zo niet langer kan. Ze moeten het probleem wel zien voordat ze openstaan voor verandering.
Jacqelien
m.c.  |   | 
30-09-2009
 | 
10:55 uur
Met bovenstaande reacties ben ik het eens. Ik ervaar dat bij goede ideeën, er vaak deuren gesloten worden ipv geopend. Als je niet bij de beslisser zit is dit bijna een normale reactie. Met de bescherming van de eigen positie is dit eng. Aandacht geven aan het ''openstaan voor veranderingen'' zou in een beter daglicht geplaatst moeten worden. Stimuleren van denkpatronen zou een goede stap zijn. Ik ervaar brainstormsessies als een goede mogelijkheid om openingen te creëren in bestaande en vastzittende structuren. Innoverend denken maakt de wereld tot nu toe alleen maar beter. De vraag is dan ook : wie durft zich open te stellen, want je bent vaak toch kwetsbaar als je anders denkt.

Martin van der Heijden

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10