Consument zoekt geen prestige meer maar duurzaamheid
10 oktober 2002 -
Consumenten hebben zoveel designer jeans, mobieltjes, computers, meubels en huishoudelijke apparatuur dat verdere aankopen zinloos lijken. Ze zijn verzadigd met luxe en prestige producten.
Nu het economisch bovendien wat slechter tekent zich een ander aankoopgedrag af: minder gericht op prestige, meer op duurzaamheid en service.
Geen dure aankopen Consumenten denken na over wat ze echt nodig hebben en letten meer op kwaliteit. Kleine, luxe uitgaven worden nog steeds gedaan, maar consumenten stellen dure aankopen uit. Ook zijn aankopen minder bedoeld om indruk op anderen te maken dan voorheen.
Nieuwe producten Bedrijven kunnen inspelen op het nieuwe koopgedrag door te blijven investeren in nieuwe producten, maar die moeten dan wel echt nieuw zijn en geen line extensions (varianten op oude producten). De ouder wordende baby boom-generatie is nu minder uit op prestige en zoekt eerder duurzaamheid en service, ook na aankoop. Emoties zoals merktrouw, privacy en `chocolade-ervaringen` spreken de consument aan.
Smart shoppen De oudere consument wil bovendien zijn horizon verbreden, kennis opdoen en `smart`shoppen. Bedrijven die op een of meerdere van deze trends weten in te spelen kunnen invloed uitoefenen op de koopmotivatie van de klant.
Bron:eYe