Mensen worden aardiger door 'lieve’ woorden – ook op het werk
23 september 2009 -
Actief bezig zijn met 'gevoelige' woorden als ‘gevoel, hechten, liefde, samen, vrede, vriend, empathie en affectie’maakt mensen empathischer en socialer. Dat blijkt uit een promotieonderzoek aan de Universiteit van Maastricht waarover het Nieuwsblad schrijft.
Het onderzoek is gebaseerd op een Amerikaanse studie uit 2006 waaruit bleek dat woorden als ‘betalen, euro, financieel, salaris, winst, geld en cheque’ ertoe leidde dat mensen anderen meer gingen zien als 'instrumenten' om er zelf beter van te worden en minder behulpzaam werden.
Effect Promovendus Tom van Laer vroeg zich af of mensen met behulp van andere woorden dan ook socialer kunnen worden. Hij gaf proefpersonen woordzoekpuzzels met 'gevoelige' woorden en liet ze vervolgens een klantenklacht afhandelen. Mensen met een 'instrumentale' focus zochten de fout bij de klant. De 'gevoelige' groep zocht de fout bij zichzelf.
Bron:Nieuwsblad