zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mensen worden aardiger door 'lieve’ woorden – ook op het werk

23 september 2009 - Actief bezig zijn met 'gevoelige' woorden als ‘gevoel, hechten, liefde, samen, vrede, vriend, empathie en affectie’maakt mensen empathischer en socialer. Dat blijkt uit een promotieonderzoek aan de Universiteit van Maastricht waarover het Nieuwsblad schrijft.

Het onderzoek is gebaseerd op een Amerikaanse studie uit 2006 waaruit bleek dat woorden als ‘betalen, euro, financieel, salaris, winst, geld en cheque’ ertoe leidde dat mensen anderen meer gingen zien als 'instrumenten' om er zelf beter van te worden en minder behulpzaam werden. 



Effect
Promovendus Tom van Laer vroeg zich af of mensen met behulp van andere woorden dan ook socialer kunnen worden. Hij gaf proefpersonen woordzoekpuzzels met 'gevoelige' woorden en liet ze vervolgens een klantenklacht afhandelen. Mensen met een 'instrumentale' focus zochten de fout bij de klant. De 'gevoelige' groep zocht de fout bij zichzelf.


Bron: Nieuwsblad
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zachte vaardigheden zijn de moeite van het aanleren waard
 Succesvol team bestaat uit optimale mix van vier types
 Vooral vrouwen hechten aan goede werksfeer
 Succesvol 'nee' zeggen in zes stappen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10