22 september 2009 -
Heeft u een vervelende, slechte, intimiderende baas? Dan heeft u vast al honderden artikelen gelezen die u vertellen hoe u met zo iemand om moet gaan. De harde waarheid is echter dat u over het algemeen alleen van een slechte baas afkomt is als hij vertrekt of als u zelf opstapt. Hoe herkent u een slechte baas?
Journalist Dudley Bernard Dawson zet op Examiner.com zeven typische gewoontes van zo iemand op een rij.
1. Uw vrije tijd minutieus bijhouden
Een slechte baas vergeet op een gegeven moment wat echt belangrijk is voor de zaak. Soms zit dit gedrag in hen, soms wordt het ingegeven door hun eigen incapabele baas. Een van de uitingen hiervan is het obsessief bijhouden van uw verzuim- en vakantiedagen. Ze gaan extreem ver om ervoor te zorgen dat deze exact bijgehouden worden en stellen soms idiote regels in, zoals een maand van te voren een vrije dag schriftelijk en in tweevoud aan moeten vragen. Helaas is de tijd die de manager hierin steekt duurder dan de extra productiviteit die dit oplevert.
2. Meer beloven dan ze waar kunnen maken
Managers willen graag in een goed blaadje komen bij hun eigen leidinggevenden. Zij zijn immers degenen die verantwoordelijk gehouden worden als er iets mis gaat. Om deze reden zal een slechte manager nooit toegeven dat hij de eisen van een klant niet waar kan maken. in plaats daarvan gaat hij akkoord en vertelt hij zijn team vervolgens dat ze maar moeten zien hoe ze de beloftes waarmaken.
3. Uiterlijkheden gaan voor resultaten
Dit geldt niet alleen voor het werk, maar ook voor hun fysieke uitstraling. Sommige managers kleden zich altijd net iets beter dan de rest, de slechte manager vindt dit zelfs belangrijker dan wat dan ook. Soms komen ze hier overigens best ver mee, helemaal als hun manager zijn promotie ook te danken heeft gehad aan zijn onberispelijke kledingstijl en niet aan zijn prestaties.
4. De hele dag bezig zijn met plannen
Plannen is goed, maar sommige managers doen niks anders meer dan data, taken en medewerkers inplannen. Worden de doelstellingen niet gehaald, dan passen ze alles gewoon weer aan.
5. De notulist spelen Sommige managers doen niks anders dan notulen maken tijdens vergaderingen en actiepunten opschrijven. Ze hebben geen idee wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Zo’n manager maakt alles onnodig ingewikkeld en niemand heeft nog enig idee wat hij of zij doen moet.
6. Anderen de schuld geven
Falen is nu eenmaal deel van het leven, vaak krijgt u hier zelfs vaker mee te maken dan met succes. Sommige managers denken echter werkelijk nergens anders aan dan aan hun eigen hachje en maken er een dagtaak van om anderen de schuld te geven van alles wat misgaat.
7. Het zinkende schip verlaten
Een ding dat alle overgewaardeerde managers gemeen hebben, is hun onovertroffen vaardigheid om het schip te verlaten voordat het zinkt. Grootse plannen die leiden tot enorme verschuivingen op de werkvloer zijn veelvoorkomend, maar vaak falen ze enorm. De managers die net op tijd ontsnapt zijn, worden echter geprezen om hun geweldige ideeën en uitvoering. De overgebleven werknemers mogen de rotzooi opruimen en worden afgestraft voor hun slechte werkethiek en gebrek aan innovatie. De verantwoordelijke manager zit allang ergens anders.
Dit geeft volgens mij maar 1 type manager weer, de extreem controlerende en voor de buitenwereld ijverige manager. Je hebt natuurlijk veel meer variaties aan foute managers. Manager die inhoudelijk geen verstand van zaken hebben, maar zich niet geremd voelen om toch inhoudelijke beleidsmatige keuzes zonder enig overleg te maken. Of de manager die afstandelijk stuurt en geen relatie met zijn mensen aan gaat. Of de manager die zijn mensen niet betrekt, helpt ontwikkelen en laat participeren vanuit hun kwaliteiten in de veranderingen en te maken verbeteringen. Er zijn vele ''foute'' managers, of managers die eigenlijk niet goed op hun plek zitten. Binnen een goede bedrijfscultuur wordt dat gecorrigeerd, door ze te coachen of een andere carrierekeuze voor te houden. Het probleem is veel groter als er sprake is van het in stand houden van een cultuur. Bij gebrek aan transparantie of culturen doorspekt met politieke machtsverschillen kan de ''foute'' manager geweldig aarden. In bepaalde omstandigheden zie je dat de overlevingsbehoefte van de diverse managerslagen de managers blokkeren, waardoor ze wegduiken in veilige feiten. Normen, cijfers, urenregistratie enz. Angst voor represailles als raadgever! Het slechtste wat je kan doen, is meegaan in het beleid. Als manager en als medewerkers moet je durven je mening te uiten. Als er geen ruimte is voor kritiek of er wordt niets meegedaan, kies dan voor jezelf en vertrek. Je gemoedsrust is ook heel wat waard!
Het 'baasje' zijn is verheven tot een groter goed. Iedereen moet enig moment manager worden in zijn carrière, dit terwijl manager zijn een vak apart is. Vanuit het werk wat ik doe kom ik maar te vaak slechte managers tegen die uit angst regeren, niet kunnen coachen, niet goed delegeren, nauwelijks verantwoordelijkheid nemen en al helemaal niet het vertrouwen winnen van mensen die voor hem/haar werken.
Inderdaad slechte managers dus, maar zolang ze in het gareel van de leidinggevende daarboven lopen, zitten ze over het algemeen stevig in het zadel. Een management team vormen van mensen die elkaar aanvulling, kritisch naar elkaar zijn en elkaar stimuleren mag wat mij betreft gerust terrein winnen. Beter voor de onderneming en beter voor het personeel. 'Ja-knikkers' lopen er al genoeg rond.
Tjeerdt oldenburger
|
|
22
-
09
-
2009
|
12
:
28
uur
Jammer genoeg lopen er teveel van dat soort mensen rond. ''Manager'' staat goed op je CV en je hebt leidinggevende ervaring, mooi meegenomen. Behaalde resutaten zijn voor het hoger management belangrijk. Daar wordt je voor beloond en dan weer verder. Het gevolg is dat er een afdeling achter achterblijft die totaal ontredderd en verwaarloosd is. De volgende manager kan eerst gaan puinruimen. Daar zijn weer wat teambuildingsdagen voor nodig en veel, heel veel gesprekken. Het heeft wat voeten in de aarde voordat de relatie medewerker-bedrijf weer is hersteld.
''Mensen zijn het kapitaal van je onderneming'' stond er eens in MoL. Hun ruggen moeten niet dienen als trap voor je cariërre. Op kapitaal ben je zuinig en daar zorg je voor.