17 september 2009 -
Web 2.0 technologieën zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Maar profiteren ondernemingen daar ook meetbaar van? McKinsey vroeg 1.700 managers en directeuren wereldwijd wat ze intern en extern, in de relatie met hun klanten en leveranciers, bereikt hebben met Web 2.0.
69 procent zegt dat hun onderneming meetbare voordelen heeft behaald. Denk daarbij aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, effectievere marketing, meer toegang tot relevante kennis, kostenverlaging en hogere winsten. Hoe beter bedrijven gebruik maken van de nieuwe technologieën, hoe meer voordelen ze rapporteren. De meest succesvolle ondernemingen integreren Web 2.0 technologieën niet alleen met de dagelijkse werkzaamheden van hun medewerkers, maar gebruiken ze ook om te communiceren met klanten en leveranciers. Ondanks de recessie zegt de overweldigende meerderheid dat ze zullen blijven in de technologieën.
Voordelen
Dankzij de interactiviteit van Web 2.0 technologie kunnen werknemers dagelijks tegen lagere kosten met elkaar in contact blijven. Als ze goed gebruikt worden, stimuleren ze bovendien de deelname aan projecten en het delen van kennis en ideeën. Daarbij kunnen ze de relatie met klanten versterken en de communicatie verbeteren met leveranciers en externe partners. Bovendien kan er dankzij Web 2.0 bespaard worden op reiskosten en draagt het gebruik bij aan de medewerkertevredenheid.