Vijftien manieren om een presentatie te verknallen
16 september 2009 -
Echt goede presentaties geven vereist talent, inzet en oefening. Een catastrofale presentatie geven is veel makkelijker. Communicatiecoach en auteur Carmine Gallo geeft op Businessweek vijftien tips waarmee u gegarandeerd een enorm slechte en amateuristische indruk maakt.
Aan u of u dat wilt of juist het tegenovergestelde van onderstaande punten doet natuurlijk!
1. Foute spelling
Als u niet even de moeite neemt de spellingscontrole te gebruiken, komt u ongeïnteresseerd over. Als het u niet interesseert uw presentatie te controleren, waarom zouden uw toehoorders zich dan interesseren voor wat u te zeggen hebt?
2. Onhandige kleurcombinaties
Vooral blauwe tekst op een groene achtergrond is erg moeilijk leesbaar.
3. Verschillende lettertypes gebruiken
Goede PowerPoint gebruikers maken gebruik van hoogstens twee of drie lettertypes in hun presentatie. Maar waarom zou u? Er zijn duizenden lettertypes beschikbaar. Gebruik er zoveel mogelijk.
4. Hele kleine lettertjes gebruiken
Wilt u uw publiek echt gek maken, zeg dan: ‘ik weet dat u dit niet kunt lezen, maar kon u dat wel, dan zou u zien dat er staat:….’
5. Blaas uw foto’s op Goede PowerPoint gebruikers nemen een grote foto en verkleinen die vervolgens tot hij op de dia past. Als u een slechte indruk wilt maken, doet u precies het tegenovergestelde: neem een piepklein plaatje en vergroot dat vervolgens. Het zal er wazig, onduidelijk en goedkoop uitzien.
6. Ongeïnteresseerd overkomen
Sommige sprekers komen prima weg zonder voorbereiding en met een paar kladbriefjes. Niet iedereen. Als u dus duidelijk wilt maken dat de hele presentatie u geen zier interesseert, lees dan wat steekwoorden op, raak de draad van uw verhaal kwijt en vraag herhaaldelijk hoeveel tijd u nog heeft.
7. Slordige kleding dragen
Wie een echt slechte indruk wil maken, draagt een kapotte spijkerbroek, afgetrapte schoenen en een overhemd met vlekken.
8. Alles oplezen
Lees alles letterlijk op van de dia’s. Nog beter: ga met uw rug naar het publiek staan en ga dan voorlezen.
9. Geen plan B hebben
Heeft u een internetverbinding nodig bij uw presentatie? Doe dan geen moeite om een screenshot te maken van de site voor het geval de verbinding niet tot stand komt. In dat geval staat u gegarandeerd met uw mond vol tanden.
10. Niet oefenen
Een presentatie oefenen leidt ertoe dat u veel te gladjes overkomt. Niet doen dus.
11. Uw fouten benadrukken
Als u uw publiek in wilt wrijven dat u niets voorbereid hebt, zeg dan zoiets als: ‘oeps, geen idee hoe die dia hier terecht komt’.
12. Beginnen met een ongepaste of grove grap
De helft van uw publiek loopt waarschijnlijk meteen weg en u bent er in geslaagd om een slechte indruk te maken nog voor u begonnen bent.
13. Heftige animaties gebruiken
Een tekst laten vervagen, is veel te saai. Vooral gezien de mogelijkheden die PowerPoint u op animatiegebied te bieden heeft. Probeer eens de optie waarin alle letters door elkaar gaan lopen.
14. Goedkope tekeningen gebruiken
Waarom zou u geld uitgeven aan kwalitatief goede foto’s als er genoeg gratis tekeningen beschikbaar zijn en u uw presentatie eruit kunt laten zien als een lagere school project?
15. Antieke software gebruiken
Waarom zou u professionele ontwerpers tegen het hoofd stoten met een gelikte PowerPoint 2007 presentatie? PowerPoint 2003 doet het nog prima.
Opmerkelijk dat ook deze professional bij maar liefst 9 van de 15 punten zich op de presentatie hulpmiddelen richt! En dat terwijl 80% van de presentatie bepaald wordt door de presentator m/v!
Verstop je niet achter de techniek. Beste manier om een presentatie te verknallen is juist door je teveel op de hulpmiddelen en teweinig op jezelf te focussen (e.g. niet trainen, geen coaching, geen voorbereiden en te weinig oefenen)
A.A.
|
|
16
-
09
-
2009
|
10
:
40
uur
Bij suggestie nummer 15. Hoe ziet u het verschil tussen Powerpoint 2003 en 2007?
Mij ontgaat dat nogal, maar er zijn mogelijk navrante verschillen.
Floris de Monchy
|
|
16
-
09
-
2009
|
11
:
34
uur
Kijk ook eens op Youtube naar het hilarische filmpje Life after death by PowerPoint van Don McMillan, waar tips 1,2,3,4,8 en 13 worden gedemonstreerd.
Nog een tip: pas op met powerpoint, ook wel powerpoison. Zie dit ((Klik hier) filmpje op youtube over hoe het mis kan gaan. Dus: beperk het aantal slides, en beperk per slide de informatie. Je wilt niet dat mensen gaan lezen, maar dat ze luisteren. Als je wilt dat ze lezen, stuur ze dan een tekst.
Bij de NASA weten ze inmiddels waar overmatig gebruik van powerpoint toe kan leiden: tot het over het hoofd zien van wat echt belangrijk is. Enkele maanden voordat in 2003 de Spaceshuttle Colombia crashte was de NASA namelijk wel degelijk gewaarschuwd voor mogelijke beschadiging van de vleugels van de Shuttle. Maar de waarschuwing zat verstopt in een lijst van bulletpoints op pagina 'zoveelentwintig' van en powerpointpresentatie. Conclusie: weet wat je wilt vertellen, formuleer een boodschap en stort niet (heel respectloos ook) bakken met informatie uit over je publiek.
wendy van Disseldorp
|
|
16
-
09
-
2009
|
12
:
23
uur
Ik vind het inderdaad ook erg interessant dat hier bijna alleen ingegaan wordt op de hulpmiddelen. Een presentatie gaat toch eigenlijk over het boeien van het publiek aangaande jouw onderwerp? Ik maak deze opmerking wel vanuit mijn beroep als trainer en kan me voorstellen dat een powerpoint erg effectief kan zijn voor droge informatie-overdracht. Mijn ervaring blijft echter dat hoe meer er in die powerpoint staat, hoe minder ik geboeid ben door de presentatie.
Wellicht dat functionarissen die veel presentaties moeten geven beter geholpen zijn met presentatie-technieken en methoden waarmee ze het publiek kunnen boeien.
Hierbij kan de beginvraag 'What's in it for them?' oftewel waarom zouden mensen eigenlijk naar je komen luisteren? Hoe zou wat jij te zeggen hebt aantrekkelijk voor hen gemaakt kunnen worden? ... een goede start zijn.
jordi
|
|
16
-
09
-
2009
|
12
:
39
uur
Hey Esther
kan je de link naar het filmpje op YouTube nog eens vermelden? De link werkt namelijk niet.
Mooie opsomming, maar ook ik ben van mening dat er te veel op het hulpmiddel is gericht. Een presentatie bestaat uit veel meer dan alleen uw powerpoint. Ik heb voor mijn blog een onderzoek gedaan naar de grootste ergernissen van het publiek bij een presentatie, en daar komen ook elementen in voor als irritante stopwoorden, gebrek aan interactie en een slechte inhoud.
De combinatie van een verhaal (horen) en beeld (zien) kan een boodschap sterker maken. Een boodschap die begrepen wordt en onthouden. Richt je eerst op de kern van je verhaal, dan de structuur en vervolgens grafieken, diagrammen, beelden die je verhaal kunnen ondersteunen. Verplaats je in je publiek. Overdaad schaadt. Er heeft zelden iemand geklaagd dat een presentatie te kort is.