zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Werknemer moet zelf weten wanneer hij met pensioen gaat’

11 september 2009 - Vakcentrale CNV wil het verplichte pensioen bij 65 jaar schrappen. Waarnemend voorzitter Bert van Boggelen zegt dat de automatische pensioenleeftijd bij 65 jaar uit de cao’s moet. Mensen moeten kunnen kiezen: stoppen met 65 jaar, langer doorwerken of een deeltijd-pensioen opnemen.


Bron: PlusOnline
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Webtest helpt bij voorbereiden op pensioen
 Geen principiële bezwaren tegen verhoging pensioenleeftijd
 Recessie leidt tot pensioencrisis
 Nederlander maakt zich minder zorgen over pensioen
 
 
reacties
 
RV  |   | 
13-09-2009
 | 
21:03 uur
Kunnen ze meteen ook de LEERPLICHTWET (aka jeugdgevangenis) afschaffen, zodat jonge mensen ZELF weer kunnen bepalen wanneer en bij wie ze willen gaan werken?

Op school zitten en jezelf kapot vervelen tot je 18-e levert niet echt gemotiveerde werk-nemers op.
MC Pasch  |   | 
14-09-2009
 | 
08:22 uur
RV. Ik kan je ergens wel begrijpen maar dan moet je ook niet verwachten dat je later een goed salaris gaat verdienen. Dit is een land van diploma's. In een crisistijd zoals deze kom je eerder met als zonder papieren aan de bak. Je toekomst heb je zelf in de hand. Het is het fundament voor later. Kijk naar de leerplichtige welbekende hangjongeren die overdags ook geen zin in hebben om iets uit te voeren. Waarschijnlijk heb je dan nu al de verkeerde richting gekozen wat school betreft. Erg jammer voor je.
MC Pasch  |   | 
14-09-2009
 | 
08:29 uur
Aha RV of wie je ook bent ik kom je hier ook weer tegen. Het zit je nogal hoog die leerplichtwet. Ik hoop dat je een leuke baan vindt. Zelf vind ik dat ouderen zelf moeten kunnen bepalen wanneer ze willen stoppen. Dit is nou zo kinderachtig om voor een ander te beslissen. Dit land hangt van teveel regels aan elkaar. Je kunt beter een gemotiveerd ouder iemand hebben dan een jong iemand die zich vaak ziek meldt. Die zijn er ook. Alhoewel RV weer het tegendeel bewijst. 65-plussers eruit gooien met reorganisaties is hooguit onbeschoft. Zij die de welvaart hebben opbouwen kun je geen trap onder hun kont geven. Ook daar zou tegen gedemonstreerd moeten worden. Het is wel zo dat al die jongeren hier nog steeds van geprofiteerd hebben.
sandra  |   | 
14-09-2009
 | 
09:50 uur
In Griekenland kan het wel. Daar kun je zelf bepalen wanneer je met pensioen gaat. Wat ook zou helpen is als je 40 jaar hebt gewerkt om dan te stoppen. Een bouwvakker begint vaak op zijn 18de is zwaarder als je 58 jaar bent,dan een minister van 58 jaar. Of zorg dan in ieder geval voor dat een bouwvakker van 58 op kantoor kan werken tot zijn 67ste Want dat vind ik er onrechtvaardig aan. Je kunt deze mensen die in bouw werken of langs de weg toch niet tot hun 67 te laten werken Dat een bouwvakker net zoveel kans had om op een hbo/wo niveau te kunnen studeren. Maar vwg pech in zijn leven dat niet heeft kunnen doen.
MC Pasch  |   | 
14-09-2009
 | 
12:24 uur
Sandra net wat ik al zei. Gewoon lekker zelf laten bepalen. Mensen die fysiek al jaren overbelast zijn gewoon eerder laten stoppen. Meestal beginnen die al op vroege leeftijd met werken. Wil niet zeggen dat HBO-ers niet opgebrand kunnen raken. Mensen kunnen ook geestelijk uitgeblust zijn. Daarom moet ieder het zelf aangeven. Je kunt niet voor een ander beoordelen hoe die in zijn vel zit. Maar in deze tijd van crisis zullen de sterkste schouders het weer moeten dragen en dat zijn de oudjes die ze langer door willen laten werken. Uit een tijd waarin de jongeren hebben kunnen profiteren wat zij destijds hebben opgebouwd mogen de ouderen nu de wrange vruchten plukken.
RV  |   | 
14-09-2009
 | 
14:42 uur
@MC Pasch:
Diploma's en certificaatjes bewijzen geen **** en geven totaal geen garantie dat een diploma-behaler (v/m) daadwerkelijk ook iets in de praktijk kan toepassen van de - in laboratorium omgevingen of in de schoolbanken opgedane – theoretische kennis. Opgedane praktijk ervaring daarentegen wel, maar ''dat telt niet op je cv''. “dat kan niet mee-beoordeeld worden door een hrm-ers / mensenhandel industrie omdat ze zelf inhoudelijk niet begrijpen of weten waar het over gaat”.

Dit land word nog steeds opgewonden van egostrelende certificaten, status-verhogende opleidingen, diploma's en master, bachelor titels. Alles en iedereen doet hier ook aan mee, en loopt als makke schapen achter de “nieuwste certifaat bedenkers aan”. Het komt op mij over alsof je je – als vrij zelfstandig individu – jezelf eerst (weer) moet hebben bewezen aan ''de zittende machthebbende elite'', voordat ze geloven dat je in staat zou zijn om iets te kunnen betekenen voor het bedrijfsleven, klant. Wat een onzin. Het dient - in mijn ogen - alleen maar om de bankrekeningen van scholen, opleidings -en certifitatie instituutjes te spekken, en/of als bezigheids therapie om ervoor te zorgen dat je niet echt iets wezenslijks leert waar je zelf – als persoon – ook wat aan hebt.

Terug naar praktijk onderwijs:
Waar blijven die scholen waar je zelfstandig leert LEREN? Waar blijf dat - op realiteit en praktijk gebaseerde onderwijs met echte inhoudelijke meesters in het vak, die het ook nog kunnen overdragen? Waar blijft dat onderwijs dat gebaseerd is op INSPIRATIE en ONTPLOOIING van het vrije individu in plaats van onderdrukking en klaarstomen om je leven te moeten slijten als werkezel voor andermans belangen tot aan je (door de overheid bepaalde) pensioenleeftijd.

''dit land hangt teveel van regels aan elkaar''
Helemaal mee eens. De overheid bepaald, verstikt en controleert je leven vanaf de wieg tot aan het graf. Hoezoe Democratie? Wat heb je (nog) te kiezen als vrij individu?

''en crisis''
Wanneer banken weer eens terug zouden keren naar hun echt corebusines (dom distributiekanaal van geld en andere betaalmiddelen) had deze ellende er niet geweest.

Mijn punt is dit qua staat-schoolsysteem, maatschappij:
Als opgroeiend individu zou je zelf moeten kunnen kiezen (na een algemene basis-opleiding)
– op welke wijze je wilt leren (100%schoolbanken, 100% praktijk, of een mix)
– op welke tempo je wilt leren (niet iedereen leert op dezelfde wijze)
– hoelang je door wilt leren (en niet verplicht gevangen zitten tot je 18)
– wanneer je wil gaan werken en ermee wilt stoppen (als je binnen bent of op je pensioenleeftijd)

Het systeem zou in mijn ogen meer mogen transformeren naar een cafetaria model.
Hierbij staat de LEERLING centraal staat, de kennisbehoeften van de MENS, en niet “de opleiding”, “de functie”, “het certificaat”, “de titel” of de “economische behoefte aan arbeidskrachten”.
Het (nederlandse) schoolsysteem zou ondersteunend en faciliterend moeten zijn aan de opgroeiende mens, die zich wil ontplooien, in plaats van te functioneren als “werknemers-fabriek” met een door de overheid bepaalde aantal opleidingen. Zet de Leerling weer op de eerste plaats zetten en niet het schoolsysteem zelf.

p.s. Ik ben self-motivating, autodidact, een afgestudeerd HTS ing. en heb er inmiddels al 18 jaar werkervaring opzitten op ALLE lagen van de ict-business, met heel veel praktijk ervaring :-)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10