Zeven goede gewoontes voor optimale productiviteit in minder tijd
10 september 2009 -
Het is een groot misverstand dat effectieve en productieve medewerkers altijd proactief en haantje de voorste zijn. Dergelijke medewerkers worden dan wel vaak beloond, maar in feite zijn ze helemaal niet zo productief. Ze zijn vooral bezig op te vallen bij het management.
De ‘effectieve luilak’ daarentegen voert alle vereiste taken perfect en snel uit. Dit type werknemer is de onzichtbare motor van elke succesvolle onderneming. Zo iemand lost problemen effectief op, simpelweg omdat hij of zij van nature lui is en dus automatisch de snelste, makkelijkste en meest efficiënte oplossing zoekt. Het resultaat is dat hij of zij de kortste werkdagen maakt van iedereen en vaak een hoger salaris heeft dan de rest, zonder dat die rest dat doorheeft. Nog belangrijker: de ‘effectieve luilak’ heeft veel minder last van stress. Wilt u zo iemand worden, volg dan deze tips van Dudley Bernard Dawson van Examiner.com op:
1. Bied uzelf nooit vrijwillig aan
Doe nooit iets wat niet absoluut noodzakelijk is. Als niemand zich vrijwillig aanbiedt, wijzen ze er uiteindelijk wel iemand voor aan. Tot die tijd, kunt u er redelijk zeker van zijn dat een streber zichzelf aanbiedt. Als u allerlei niet-verplichte taken op u neemt, kost dat alleen maar vrije tijd.
2. Vraag altijd per e-mail of iemand iets voor u wil doen
Anderen zijn gek op vergaderingen om er zeker van te zijn dat ze ‘niets vergeten zijn’ en een planning in handen te hebben voor ze een actiepunt opstellen. Een dergelijke aanpak leidt maar al te vaak tot nog meer tijdrovende vergaderingen. Een lege vergaderagenda is het bewijs dat u een effectieve luilak bent. Sluit uw e-mails af met: ‘als je nog vragen of opmerkingen hebt, laat het me weten’. Op die manier maakt u goed duidelijk dat het niet uw probleem is als de taak niet of niet op tijd afkomt. Veel deskundigen raden juist persoonlijk contact aan, maar 90 procent van de werkzaamheden vereisen echt geen face to face gesprek.
3. Laat nooit weten dat u eerder klaar bent
Op tijd is vroeg genoeg. Eerder klaar zijn is zeker aan te raden, maar dan vooral voor uzelf. Als er actiepunten opgesteld worden, is dat meestal door mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben met als gevolg dat u veel meer tijd voor een taak krijgt toegewezen dan eigenlijk nodig is. Houd uw mond dicht! Beschouw al die extra vrije tijd als een welkom cadeautje.
4. Leer hoe u onopvallend kunt vertrekken Als u niet fysiek aanwezig bent, gaat dat echt niet ten koste van uw productiviteit. U bent immers al klaar, en waarom zou u dan blijven hangen? U heeft wel iets beters te doen.
5. Sla nooit een lunchpauze over
En eet ook nooit aan uw bureau. Zelfs lunchen in de bedrijfskantine is gevaarlijk. Uw werkgever is verplicht u een lunchpauze te geven, dus maak er gebruik van. En ga weg. Als u eet aan uw bureau is de kans niet alleen groot dat u gewoon doorwerkt tijdens uw pauze, maar ook dat u die middag extra werk te doen krijgt. Hoe minder u op kantoor bent, hoe kleiner de kans dat u onnodige, extra werkzaamheden toegewezen krijgt. De meeste verzoeken die tijdens de lunchpauze gedaan worden, betreffen onbelangrijke zaken die ook wel afkomen zonder uw hulp.
6. Laat anderen nooit met de eer voor uw werk strijken
Strebers en andere fanatici gaan graag met de eer van uw werk strijken. Als ontzettend luie medewerker is het essentieel dat u de eer krijgt die u toekomt. Uw prestaties zijn het enige dat u heeft, de rest van uw tijd zit u immers te surfen of bij de koffieautomaat. Zonder indrukwekkende resultaten, bent u niets meer dan die collega die urenlange lunchpauzes neemt en er dus gegarandeerd uitvliegt bij de volgende ontslagronde. Om te voorkomen dat een streber met uw prestaties aan de haal gaat, stuurt u hem of haar een dreigende e-mail in HOOFDLETTERS. Vaak is dat voldoende om ze af te schrikken.
7. Span samen met soortgenoten
Is er werkelijk niets te doen op kantoor, reserveer dan de hele dag een vergaderruimte samen met andere luilakken. Neem uw laptop mee en ga lekker spelletjes spelen.
There was time when the word ''pp'' became popular to imply some Japanese staffs who were always as busy as a bee. They used to stay in the office very late at night for months, even for years. NOT ALL, but for some of them, it was just to paint a ''hard-working image'' (''pp'' means ''professional pretenders''). Not any white-collar workers are required to work more than 12hrs/day for months like that. Imagine how much it cost the company when they kept working over-time. Good managers are those who focus on the RESULT. It is best if you can achieve that good RESULT in shorter time and with the acceptable attitude, now that's productive. Again, the article just exaggerated, but its message is clear. For me, RESULT is the most important ^^
Remember, dont try these advices if that's not your manager's style ;)
W. Buzing
|
|
10
-
09
-
2009
|
08
:
42
uur
Ik ben altijd zeer tevreden over de kwaliteit van artikelen op deze site. Maar het is erg teleurstellend dat dit artikel door het redactionele filter gekomen is. Die Dudley Bernard Dawson beschrijft Amerikaanse toestanden, waarbij het op deze site nu lijkt alsof dit één op één van toepassing op Nederland en dat betreur ik. Mag ik de wens uitspreken dat deze mentaliteit niet overwaait naar Nederland.
Ook ik heb het boek ''Een werkweek van vier uur'' van T. Ferriss doorgeworsteld. Ik vond er niks aan, net als aan dit artikel trouwens. Voor ''luilakken'' zal het wel leuk zijn om te lezen maar ik kan me niet voorstellen dat dit werkt. Zo dom is een personeelschef nu ook weer niet.
Jacqelien
Martijn
|
|
10
-
09
-
2009
|
09
:
51
uur
Wat een belachelijk artikel, is het 1 april?
M.Hoogervorst
|
|
10
-
09
-
2009
|
10
:
24
uur
Hallo,
Met deze mentaliteit komt het allemaal goed...
Echter niet in mijn wereld!
Een ''spook van een artikel''!
Bertus
|
|
10
-
09
-
2009
|
10
:
35
uur
Goede tips
Rudy
|
|
10
-
09
-
2009
|
10
:
38
uur
@ W. Buzing
Sarcasme is u verder vreemd? ;-)
B. Thomas
|
|
10
-
09
-
2009
|
12
:
13
uur
De kernboodschap van het verhaal is waar. Maar daaromheen vliegt het zodanig uit de bocht dat de aandacht volledig van die kernboodschap wordt afgeleid. Dit vindt ik geen sarcasme meer maar zwaar overdrijven. Als je bijv. ''zit u immers te surfen of bij de koffieautomaat'' vervangt door ''bent u immers bezig vooruit te plannen en werken, zodat u ook in de toekomst effectief en binnen de beschikbare met uw werk klaar bent'' en ''Neem uw laptop mee en ga lekker spelletjes spelen.'' door ''Ga ontspannen brainstormen over het verbeteren van de klanttevredenheid en het vergroten van de concurrentiekracht'', dan begrijpt volgens mij iedereen direct wat de kernboodschap is van dit verhaal.
sharkbait
|
|
10
-
09
-
2009
|
12
:
38
uur
the argument is not bad itself, but if ur manager is not a result-oriented or open-minded style, u r in trouble :P
the last 2 points are exaggerated tho
naat
|
|
10
-
09
-
2009
|
15
:
03
uur
dat dit gelezen wordt onder werktijd ... is al erg genoeg...
kip
|
|
10
-
09
-
2009
|
19
:
08
uur
Op zich wel handige informatie die je eraan herinnert hoe er ''aan de andere kant van de tafel'' gewerkt kan worden. Houdt ons alleen maar scherp..
Ronald Wouterson
|
|
10
-
09
-
2009
|
20
:
15
uur
Een droevig verhaal wel. Ik werk liever samen met echt gemotiveerde collega's.