9 september 2009 -
Deelnemers aan klassieke netwerkbijeenkomsten hebben een beperkte visie op netwerken en verspillen hun tijd met het zoeken naar afnemers; slechts drie procent van de deelnemers aan bijeenkomsten doet zaken met elkaar.
Uit recent onderzoek naar het nut en de effecten van netwerken is gebleken dat 84 procent van de bezoekers aan netwerkbijeenkomsten dat doet om nieuwe klanten te werven terwijl 75 procent van de ondervraagden specifiek aangeeft geen leveranciers te zoeken.
Zakelijke netwerken
Fysieke netwerken zijn nog steeds veruit de populairste vorm van netwerken terwijl het succes van virtuele netwerken als LinkedIn, Twitter en Xing aanzienlijk betere resultaten oplevert in de vorm van nieuwe klanten, uitwisseling van ideeën, open source vraagbaak en onderlinge hulpverlening. Bijna 30 procent van de deelnemers aan virtuele netwerken geeft aan leveranciers en klanten te hebben gevonden, maar zij gebruiken web 2.0 hoofdzakelijk voor de uitwisseling van informatie en het verbreden van het kennisgebied. Met name beslissers en beïnvloeders uit het MKB en ZZP'ers lijken baat te hebben bij virtuele contacten. Het is daarom opmerkelijk dat nog maar zes procent van zakelijk Nederland zich actief bezighoud met virtueel netwerken. Het alleen maar aanmaken van een profiel en achteroverleunen is zeker niet voldoende
Netwerkcongres
De discussie rond de oude en nieuwe manier van netwerken geeft duidelijk aan dat met name zakelijk Nederland op dit moment door de bomen het bos niet meer ziet. Waar de ene onderneming virtueel netwerken aanmoedigt, doet de andere haar best om dit te verhinderen. Om duidelijkheid te brengen in de voor- en nadelen van (virtueel) netwerken wordt op 27 november a.s. in Rotterdam/Ridderkerk het eerste Netwerkcongres gehouden. Dit congres wordt georganiseerd door De Netwerkmakelaar en negen experts op het gebied van (virtueel) netwerken, zoals o.a. Drs. Jos van Hezewijk (Je kent wie je bent), Lode Broekman, Martijn Aslander( Mr. Lifehacker), Drs. Patty Harpenau (het Geheim van The Secret) en Frank van Marwijk (Manipuleren kun je leren), geven hun visie op de toekomst van netwerken.
Waar kan ik meer informatie vinden over het onderzoek dat in dit artikel vermeld staat? Type onderzoek, representativiteit, door wie uitgevoerd, wanneer, etc.
Het netwerken van nu gaat om het delen van kennis en ervaring. Vooral ondernemers zijn op zoek naar collega-ondernemers om over die issues te spreken die zij bij hun dagelijkse bedrijfsvoering tegenkomen. Het gaat vooral om durven delen. Niet de succesverhalen, maar juist de mislukkingen of de twijfels waarmee je als ondernemer mee hebt te maken. Netwerken op inhoud is waar het mijns inziens om draait.
I.M.E. van Kints
|
|
9
-
09
-
2009
|
09
:
27
uur
Als je goede spullen levert gaat het netwerken vanzelf.
Net als Eline Walda ben ik erg nieuwsgierig naar meer achtergronden van het aangehaalde onderzoek.
Zo langzamerhand ontstaat er een canon van het netwerken, maar een jaar geleden was er toch al een behoorlijk groot en landelijk netwerkcongres, zie www.networkeconomy.buzzychain.nl.
Succes met de organisatie.
Volkomen met de schrijver eens dat klassieke netwerkbijeenkomsten niet werken. Ben voor een jaartje lid geweest van zo'n club, kosten lidmaatschap plus ontbijt ruim €1000 op jaarbasis. Andere leden komen uit diverse branches die geen synergie opleveren, laat staan nieuwe prospects of klanten. Weggegooid geld.
Ben nu wat actiever op LinkedIn en dat heeft zeker positieve resultaten opgeleverd in de vorm van leads en prospects, maar ook voor samenwerkingen. Voor mij geen bijeenkomsten meer.
Volgens mij is de keuze tussen online en fysiek netwerken hier helemaal niet aan de orde. De vraag die hier is gesteld lijkt meer of direct sales en netwerken wel samen gaan.
Het antwoord hier op lijkt in toenemende mate ontkennend te zijn. Dat is ook mijn ervaring. Niets zo vreselijk als op een netwerkbijeenkomst iemand tegenover je te hebben die een verkoopverhaal af gaat lopen steken. Het is overigens vooral het middle management dat er deze korte termijnvisie op na houdt.
Fysiek en online ontlopen elkaar hier vrijwel niet. Kijk op de gemiddelde groep op LinkedIn en driekwart ziet een discussie vooral als een goedkope manier van adverteren. Dat is jammer want dan hebben ze van netwerken uiteindelijk niet zo veel begrepen.
De traditionele netwerken werken niet meer. Er komen te veel mensen. de meeste inderdaad om te scoren (met name accountants en notarissen hebben een heel pak kaartjes bij) en je wordt steeds lastig gevallen door lastige verkopers die je problemen aan proberen te smeren.
Dus beperk je je tot je eigen vertrouwde groepje, giet wat prosecco of bier naar binnen en gaat na een avondje gezellig stappen naar huis met een even groot netwerk als waar je mee kwam.
Virtueel, online, is er nauwelijks verschil. Linkedin, Twitter, gaat niet om de kwaliteit van het netwerk, maar de kwantiteit van het netwerk lijkt vaak, en ook daar weer de spam van verkopers die je van alles aan willen smeren.
Daarom hebben wij www.managersenondernemers.nl opgezet. Lekker virtueel netwerken, maar ook steeds wisselende bijeenkomsten met maximaal 12 mensen. Eentje neemt afscheid aan het einde van de sessie, daar komt één nieuwe voor terug. 12 keer zie je al deze mensen in één jaar, je leert ze allemaal kennen en hun netwerk wordt onderdeel van jou netwerk.
Regelmatig inleidingen van inspirerende inleiders (in de planning Karin Romme, Jos Burgers, Jan Meurs), zodat de discussie ergens over gaat en er ook kennis wordt opgedaan.
Ik hoop op een maatschappij waarin we kunnen genieten en delen zonder dat de opbrengst van te voren vastligt. Gewoon erop vertrouwen dat je geholpen wordt zoals je zelf anderen helpt.
Als je weet dat je op het juiste moment de juiste mensen om je heen hebt red je het wel. Dan heb je veel meer aan LinkedIn of een ander relevant netwerk dan aan een congres.
Daar gaat het toch al snel over zaken doen in plaats van(zaken)vrienden maken
Uit de reacties blijkt dat nog teveel mensen denken dat netwerken iets te maken heeft met acquisitie; dat is de eerste misvatting. Eén van de definities van netwerken is: zich voor anderen inzetten om sneller gedaan te krijgen wat zonder netwerken langer zou duren. Dat je daar dan zelf later van kunt profiteren is mooi meegenomen maar niet de opzet. Dr. Rita Smaniotto heeft daar een boeiende studie naar gedaan en zij zal daar tijdens het congres interessante onthullingen over doen. Een tweede aspect van netwerken is dat er ook aan relaties moet worden gebouwd; dus een lange termijn strategie die ook wel 'networlding' wordt genoemd. Ik kom daar later nog wel een keer op terug in een artikel.
Het gaat te ver om de klassieke vormen van netwerken volledig af te schrijven en de virtuele vorm tot standaard te verheffen. Het hangt af van je doelstellingen op korte en lange termijn. Voorbeeld: verliefd worden via web 2.0 maar je zal elkaar toch een keer 'klassiek' in de armen willen nemen. Met andere woorden, zoek aansluiting bij een hybride netwerk die beide vormen combineert
De in het persbericht genoemde cijfers zijn afkomstig uit een studie van een HBO-student psychologie die een a-selecte steekproef heeft gehouden onder 1267 beslissers en beïnvloeders in het bedrijfsleven. Mijn team heeft deze student mogen begeleiden bij het onderzoek en tips gegeven voor de aanpak. Tijdens het congres wordt een zo breed mogelijk inzicht gegeven in de diverse mogelijkheden van netwerken, door praktijkmensen, en wordt er antwoord gegeven op de vraag welke vormen van netwerken de beste resultaten oplevert.
Ik denk dat de waarheid, zoals altijd, weer in het midden ligt.
Een combinatie van online en offline dus.
Mijn online kennissen werden pas echt toen ik ze ook zag bij een bijeenkomst. IRL (In real live) dus.
Daar ligt denk ik de toekomst, die we met managersenondernemers.nl ook vorm willen geven.
Daarnaast zijn de open coffees ook best aardig.
Een interessant artikel / onderzoek. Geeft stof tot nadenken...
Zoals Bananarama ooit zong:
It ain't what you do it's the way that you do it.
Dat geldt ook voor netwerken.
Ik heb recent een column over netwerken geschreven (en met name de manier waarop je dat m.i. zou moeten doen): Netwerken is saai … making friends is fun!
Ik denk dat Ad de Beer gelijk heeft: de combinatie tussen het elkaar online en offline ontmoeten werkt goed en zal alleen maar worden versterkt in de toekomst. En nogmaals: men wil wel op inhoud netwerken. Geen slap geouwehoer, maar iets dat je verrijkt, inspireert en motiveert. Deze combi wordt al door het platform voor groeiondernemers (Port4Growth)gehanteerd.
Ik vind het niet raar dat organisaties zich de vraag stellen wat (online) netwerken oplevert en er met een acquisitie bril naar kijken. Echter je hebt hands-on ervaring nodig om de werking van online social media goed te doorgronden. Het aanmaken van een profiel is inderdaad niet voldoende. Een mening is snel gevormd en te vaak op basis van verkeerde aannames of (passief) gebruik.
Communities waar bij je online en offline kunt kennismaken zijn het krachtigst. Social media zijn een katalysator voor het 'oude' netwerken.
Helaas is Managersonline geen sociaal netwerk. Maar voor de geïnteresseerden heb ik mijn visie op de positieve lange en korte termijn ROI van social media hier beschreven: (Klik hier)
Ik vind het niet raar dat organisaties zich de vraag stellen wat (online) netwerken oplevert en er met een acquisitie bril naar kijken. Echter je hebt hands-on ervaring nodig om de werking van online social media goed te doorgronden. Het aanmaken van een profiel is inderdaad niet voldoende. Een mening is snel gevormd en te vaak op basis van verkeerde aannames of (passief) gebruik.
Communities waar bij je online en offline kunt kennismaken zijn het krachtigst. Social media zijn een katalysator voor het 'oude' netwerken.
Voor de geïnteresseerden heb ik mijn visie op de positieve lange en korte termijn ROI van social media beschreven. Volg deze link cli.gs/roi
Tja, en dan zie je ineens allemaal reacties van mensen die menen dat netwerkborrels acquisitie tools zijn.
Dan zie je ineens de mensen die een training ''Profiel schrijven'' willen verkopen.
Juist (of mede) daarom mijdt ik veel netwerkborrels, ik heb al een accountant, ik heb geen notaris nodig en ledverlichting, och......
Als je de hele dag al 6 telefoontjes hebt gehad van meiden die met lieve stem proberen je andere energie of telefoons aan te smeren, dan wil je 's avonds toch niet opnieuw door verkopers lastig worden gevallen?
De enige verkoper die me nog kan bekoren op zo'n borrel is de man/vrouw achter de bar, want die verkoopt niet, maar voert enkel een aankoop order uit.
Teveel wordt de nadruk gelegd op verschillen tussen directe verkoop, acquisitie, kennis uitstralen en welke termen je ook mag bedenken. Iedereen die de aandacht vraagt wil iets verkopen. Een wetenschapper of adviseur middels een white paper. Een sales of marketeer via zijn producten of diensten.
De vorm is verschillend, maar het doel is hetzelfde. Om die reden geven online netwerken de beste mogelijkheden, omdat je daar zelf bepaalt in welke categorie je wilt vallen. Dit is ook mogelijk in offline netwerken waar bepaalde interesses samenkomen. Denk aan seminars en soortgelijke events.
Maar netwerkbijeenkomsten waar het publiek te divers is (van glazenwassers - no offense - tot management consultants) hebben geen meerwaarde en zijn helaas wel de clubs waar je fors voor een lidmaatschap betaalt. Mensen die desperaat om nieuwe leads zitten te springen merken dan dat ze die niet krijgen en dat hun ook nog aardig wat geld afhandig is gemaakt.
Netwerken is een tool om nieuwe business te genereren, mensen die zeggen alleen anderen te willen helpen, gaan daar vanzelf mee stoppen als ze er niets voor terugkrijgen.
margo de beijer
|
|
22
-
09
-
2009
|
23
:
16
uur
Willen jullie ook een share optie maken op jullie site?
Dank!
Margo
Amsterdam
Fred Akkerma
|
|
23
-
09
-
2009
|
02
:
06
uur
@Margo: Goed punt. We hebben al de 'doorstuur'-optie. Welke 'share'-opties zou jij graag zien?
Share naar oa. Facebook. Linkedin, Twitter, Delicious etc.
Zie voor voorbeeld genoemde Black Snapper site.
(Indien share optie niet op home te zien is klikken op 'Read on' en de button verschijnt met alle share opties. Naar mijn mening zijn de bovenste 4 op dit moment het meest van belang.