'Zeeuwsche en Brabantse werkgevers inspireren te weinig'
5 september 2001 -
Zeeuwsche en Brabantse ondernemers moeten hun medewerkers meer inspireren. Volgens adviesbureau KPMG besteden zuidelijke ondernemers weliswaar veel aandacht aan het ontwikkelen van een strategische visie en de invoering daarvan, maar blijft de rol van de medewerker onderbelicht.
KPMG voerde een onderzoek uit in opdracht van de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging BZW.
Het personeelsbeleid van zuidelijke werkgevers richt zicht vooral op het sturen op kengetallen, zoals ziekteverzuim en personeelsverloop. Weinig aandacht wordt besteed aan een de aanwezigheid van een up-to-date wervings- en selectiebeleid, loopbaanbeleid en opleidingsplannen. Ook bij het invoeren van systemen ter ondersteuning van het bedrijfsproces is er weinig aandacht voor de centrale rol van de medewerker. De mens wordt overwegend gezien als productiefactor en in mindere mate als een bron van kennis.
Volgens KPMG investeren ondernemers te weinig in hun mensen. 'Er gaat veel aandacht uit naar managen en te weinig naar inspireren. Wanneer dit meer en beter zou gebeuren, leidt dit tot een lager ziekteverzuim en een lager personeelsverloop zo toont het onderzoek aan. Veel ondernemers zijn zich niet bewust van de kosten die een hoog ziekteverzuim met zich meebrengen, zoals omzetverlies en de kosten van extra inleenkrachten. Ook laat het onderzoek zien dat bedrijven die het meeste aandacht aan het personeel besteden, dat vertaald zien in omzetgroei. Het omgekeerde is - zo toont het onderzoek aan - ook het geval. Investeren in je personeel verdien je dus gewoon terug.'