4 september 2009 -
Het is lang niet genoeg dat een CEO zijn werk goed doet. Als hij het vertrouwen van zijn personeel wil winnen en het toenemende cynisme op de werkvloer wil bestrijden, moet hij bovendien een flinke dosis integriteit aan de dag leggen. En daar ontbreekt het weleens aan.
Uit onderzoek van het Britse Institute of Leadership & Management kwam naar voren dat bijna een derde van de werknemers geen of weinig vertrouwen in hun directie heeft. CEO’s van grote publieke organisaties scoren iets slechter dan die van private ondernemingen. Lijnmanagers scoren juist veel hoger dan de top. Het minst vertrouwd worden managers bij overheidsinstellingen en de media. CEO’s van liefdadigheidsorganisaties en de retail scoren het hoogst. Verrassend is dat het vertrouwen in de top van financiële instellingen erg hoog is.
Tijd
Het onderzoek toont ook aan dat het tijd kost om het vertrouwen van de medewerkers te winnen. Hoe langer een manager in functie is, hoe meer werknemers hem of haar vertrouwen. Het feit dat managers van grote ondernemingen minder vertrouwd worden, heeft dan ook zeker te maken met het feit dat ze vaak kort aan het roer staan. CEO’s moeten in de ogen van medewerkers vooral capabel en integer zijn. En hoewel lijnmanagers meer vertrouwd worden, worden er aan hen ook meer eisen gesteld. Naast capale en integer moeten zij ook begripvol, eerlijk en consequent zijn.
Vertrouwen is belangrijk. Teams presteren beter in een omgeving waar men elkaar vertrouwt en mensen werken harder en beter als ze hun leiders vertrouwen. En hoe hoger u in de organisatie staat hoe beter er op wordt gelet dat uw daden in overeenstemming zijn met uw woorden. In tijden van recessie geldt dit zelfs nog meer. Sta dus voor wat u zegt als u ongeschonden uit de recessie wilt komen.
Bron:Management Issues