zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

21 commerciële Twitter tips

3 september 2009 - Twitter. U kent het wel. Die nogal verslavende netwerktechnologie waarmee u uw boodschappen pet 140 tekens met de wereld kunt delen. U bent wellicht zelf fervent twitteraar. Maar kunt u er ook (direct of indirect) geld mee verdienen? Forbes geeft 21 tips.

1. Kortingsbonnen


Online lezen mensen niet, maar scannen ze. Hoe korter en directer uw boodschap, hoe succesvoller. Dell zet bijvoorbeeld links naar online kortingsbonnen in Twitter. Ook u kunt van deze tactiek gebruik maken en meteen bezoekers genereren voor uw site. Een andere manier is om ‘wachtwoorden’ te verspreiden via Twitter die klanten dan uit moeten spreken in de fysieke winkel om een korting te bemachtigen. 

2. Bestellingen doorgeven

U kunt mensen niet direct iets laten kopen via Twitter maar ze wel dichterbij uw product brengen. Een koffieshop in Houston laat klanten hun bestelling doorgeven via Twitter waarna ze die af kunnen halen. 

3. Virale marketing

Een websiteontwikkelaar in Londen gaf elf Macbooks en 10 iPods weg ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan. Deelnemers moesten hun inzending via Twitter doorgeven. De bezoekersaantallen van de site stegen met 300 procent, de verkopen met twintig procent en de site van de ontwikkelaar staat inmiddels bovenaan in de zoekresultaten van Google. Houd er wel rekening mee dat een dergelijke campagne bij uw merk moet passen. 

4. ‘Persoonlijke marketing'

Online schoenwinkel Zappo laat alle werknemers actief Twitteren. Potentiële klanten kunnen hun dagelijkse wel en wee volgen en die menselijke dimensie blijkt de verkopen behoorlijk te stimuleren. 

5. Klantenservice

U kunt uw klanten directe vragen laten stellen via Twitter – en die beantwoorden – en ook kunt u actief en permanent op zoek gaan naar klachten over uw bedrijf of product om die vervolgens op te lossen. Twitter heeft een speciale applicatie waarmee u een permanente zoekopdracht kunt geven. 

6. Focusgroepen

Vroeger (vorig jaar) betaalden bedrijven klanten voor hun mening. Die mening verspreiden die klanten echter ook gratis via Twitter. Luister en leer. Zoek naar opmerkingen, klachten en meningen over uw merk. Houd onderlinge discussies in de gaten en kijk of u iets kunt verbeteren. U kunt ook een oproep plaatsen waarin u vraagt naar meningen en ervaringen. 

7. Directe verkoop

Het Roger Smith Hotel in New York haalt via Twitter klanten binnen. Wie een kamer boekt na een Twitter referentie krijgt vervolgens tien procent korting. Dankzij enthousiaste bezoeker heeft het hotel haar omzet aanzienlijk zien stijgen. Volgens het hotel is het immers veel zinvoller dat ze aangeprijsd worden door anderen dan door zichzelf. 

8. Uw concurrent bespioneren

Via Twitter kunt u uw concurrentie goed in de gaten houden en die informatie kunt u vervolgens gebruiken om zelf met een beter aanbod te komen. Vooral negatieve berichten over uw concurrent kunt u prima in uw voordeel aanwenden. Benader de ontevreden klanten liever niet direct, dat heeft vaak een negatief effect. 

9. Informatie verspreiden

Eigenlijk draait het bij Twitter om informatie uitwisselen maar het kan ook prima dienen als eenrichtingsverkeer. Zo heeft Google 1,2 miljoen volgers maar volgt zelf maar 162 Twitteraars. Informatie wordt via blogs online gezet waarna de koppen verspreid worden via Twitter. CNN doet hetzelfde. En ook u kunt deze tactiek toepassen: elke keer als er een nieuw bericht op uw site verschijnt, verstuurt u een Twitter-berichtje. 

10. Storingsmelding

Er kan altijd iets mis gaan, maar het gaat erom hoe u ermee omgaat. Kabelmaatschappij Comcast liet via Twitter bijvoorbeeld weten dat de storing waar klanten mee te maken hadden veroorzaakt was door blikseminslag en dat er hard gewerkt werd aan een oplossing. Een wasserette in Bartlesville liet via Twitter weten dat de bezorging vertraging op liep door een sneeuwstorm. Klanten waarderen dit. 

11. Gerichte content

Ford snapt als geen ander dat de liefhebber van grote SUV’s niet zomaar overstapt op een milieuvriendelijk stadsautootje. Daarom geeft de autofabrikant Twitteraars de keuze welke informatie ze willen ontvangen en heeft ze per doelgroep een account aangemaakt. Klanten hebben immers helemaal geen behoefte aan onderwerpen waarin ze niet geïnteresseerd zijn. 

12. Mobiele marketing

De slechte economie dwingt bedrijven tot creativiteit. Een beroemd voorbeeld inmiddels is Kogi, een fastfoodbus die door Los Angeles rijdt en via Twitter laat weten waar hij over een uur staat. Mensen komen niet eens meer voor de taco, maar om deel te zijn van de hype. 

13. Ooggetuigeverslagen
Breng via Twitter een live verslag van een belangrijke sportwedstrijd en laat fans deelnemen aan een online discussie daarover. Succes gegarandeerd. 

14. Handtekeningenacties

Het is al mogelijk petities en bezwaarschriften in te dienen via Twitter. U ontvangt een link viaTwitter waarna een virtuele petitie kan worden getekend. U kunt bijvoorbeeld pleiten voor minder regelgeving en lastendruk. Op die manier brengt u mensen samen en geeft u hen de kans hun stem te laten horen. Goed voor uw imago. 

15. Leveranciersselectie

Er zijn al Twittersites die vraag en aanbod aan elkaar koppelen. Ideaal als u bijvoorbeeld een webdesigner zoekt. Ook kunt u uw eigen diensten aanbieden als u iemand tegenkomt die daar wel eens gebruik van zou kunnen maken (denk aan een toerist die uw stad bezoekt en wellicht geïnteresseerd is in een kamer in uw hotel of een etentje in uw restaurant). Houd er rekening mee dat u wellicht niet de enige bent.

16. Conflicten oplossen

Heeft u problemen met een leverancier? En wordt dit maar niet opgelost? Zoek en vindt lotgenoten via Twitter. Wedden dat het probleem in no time opgelost is? 

17. Interne communicatie

Vooral handig als uw bedrijf vestigingen in meerdere plaatsen en/of landen heeft. Via Twitter kunnen medewerkers (en andere geïnteresseerden) alle nieuwtjes volgen en zelf met suggesties komen. Pas natuurlijk wel op dat er geen gevoelige informatie online gezet wordt. 

18. Werving en selectie

Er zijn al recruiters die via Twitter actief naar mogelijke kandidaten zoeken. Komt er een vacature vrij, dan ontvangen ze een persoonlijk berichtje. Het gaat erom zo persoonlijk en betrokken mogelijk te zijn. Stuurt u hetzelfde, onpersoonlijke berichtje naar iedereen, dan zal het waarschijnlijk door niemand gelezen worden. 

19. ‘Tweet-ups’

Organiseer speciale bijeenkomsten voor Twitteraars en geef ze dan een korting of de kans te netwerken met branchegenoten. 

20. 'Voorkennis'

Er is al software beschikbaar waarmee u de Twittercommunity kunt doorzoeken naar informatie die een goudmijn op kan leveren voor effectenhandelaren. Met de juiste informatie op het juiste moment weet u precies waar de kansen liggen. 

21. Geld inzamelen

Niemand houdt ervan om rechtstreeks om geld gevraagd te worden, maar informatie en persoonlijke verhalen zijn vaak wel welkom. Laat mensen vertellen waarvoor ze dankbaar zijn en plaats daarbij een link naar een site waar ze, bijvoorbeeld, kunnen doneren aan een goed doel.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gratis loopbaantips op Twitter
 Manager moet hoognodig gaan Facebooken en Twitteren
 Sociale netwerken hebben ongekende invloed op imago
 Sociale netwerken zijn de toekomst
 
 
reacties
 
Arthur Hemerik  |   | 
3-09-2009
 | 
11:31 uur
Hartelijk dank voor deze tips!
Jan-Willem Seip  |   | 
7-09-2009
 | 
11:56 uur
Ik heb dit handige artikel meteen even getweet op (Klik hier)
Seo diensten digizaal  |   | 
12-09-2009
 | 
10:22 uur
Ik ben de laatste maanden ook aan het Twitteren: een snelkoppeling op de browserbalk, en regelmatig zien wat er gebeurd. Inderdaad best behoorlijk veel tijd verspilling, maar ik ontdek wel meer verkeer op mijn site.
Waar ik zelf veel aan heb, is een zoekopdracht doen op woorden die te maken hebben met mijn vakgebied.
(Ik heb een klein web develop bedrijf in specialiseer mijzelf de laatste tijd in het optimaliseren van websites tbv google e.d.)
OnlineResults - Michel van Kats  |   | 
23-09-2009
 | 
13:21 uur
Naast deze goede tips is het ook belangrijk inzicht te hebben in de belangrijkste Twitter missers: (Klik hier)
Remco Bakker  |   | 
25-09-2009
 | 
18:46 uur
Goed overzicht! ik zal het als link bij mijn blogpost over dit onderwerp plaatsen.

Dank je,

Remco Bakker
Nick Marquez | Excellent Verkooptraining  |   | 
24-03-2010
 | 
16:16 uur
Goed artikel,

Handige tips om met twitter aan de slag te gaan. Je kan met twitter veel meer dan ik dacht.

Jedidja  |   | 
19-04-2011
 | 
16:31 uur
Leuk rijtje tips! Leuk, bespioneren, maar je wordt zelf ook in de gaten gehouden natuurlijk. Voorzichtigheid geboden dus!
Kerstpakketten  |   | 
31-05-2011
 | 
16:11 uur
Ik heb het idee dat bedrijven in het buitenland veel verder zijn met Twitter. We zijn hier nogal voorzichtig met informatie openbaar delen lijkt mij..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10