Flexibiliteit en innovatie essentieel om uit recessiedal te klimmen
28 augustus 2009 -
Bedrijven wiens groeistrategie niet gestoeld is op krediet en die hun financiën op orde hebben gesteld voordat de economie instortte, hebben de komende jaren een concurrentievoordeel. Toch zal geen enkele onderneming het makkelijk krijgen. Het herstel zal namelijk nog wel even duren en het tempo verschilt bovendien tussen landen en branches.
Het rapport ‘Management magnified: Strategies for revenue growth in an economic downturn’ van de Economist Intelligence Unit (EIU), voorspelt dat de economie in West Europa en de VS pas in 2013 hersteld zal zijn. Die van Zuid Amerika en Oost Europa zal in 2011 uit het dal geklommen zijn, die van het Midden Oosten en Afrika al in 2010, uiterlijk 2011. De snelst groeiende regio is echter Azië, zo voorspellen de analisten.
Krediet
Een van de redenen hiervoor is dat de banken in Azie veel minder geraakt zijn door de kredietcrisis en dat Aziatische bedrijven daardoor nog steeds financieringsmogelijkheden hebben. Bedrijven met geld kunnen de aanval inzetten en hun marktaandeel vergroten ten koste van kwetsbaardere concurrenten – zoals Europese en Amerikaanse bedrijven die erg afhankelijk waren van leningen. Bovendien zijn de grootste klappen gevallen in de bank, - bouw- en autowereld, terwijl ondernemingen die zich bezig houden met digitale en milieuvriendelijke technologieën het meest zullen profiteren van het herstel.
Drie extra factoren
Nog drie factoren die volgens de EUI zullen bepalen of een onderneming de komende jaren succesvol zal zijn, zijn
1. Flexibiliteit Essentieel om de onderneming te herpositioneren in nieuw markten en voor klanten. Succesvolle ondernemingen passen hun aanbod aan; ofwel door prijzen te verlagen, ofwel door hun producten zo te veranderen dat ze lokale in plaats van globale markten aanspreken, ofwel door zich te gaan richten op opkomende economieën.
2. Innovatie Innovatie is belangrijk omdat er grenzen zijn aan wat er gedaan kan worden met bestaande producten en diensten. Innovatie is dus essentieel voor groei en succesvolle ondernemingen bezuinigen dan ook zeker niet op onderzoek.
3. Focus Succesvolle ondernemingen snijden in minder belangrijke bedrijfsonderdelen, stoten verliesgevende producten en afdelingen af.
Bron:Management Issues