zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Flexibiliteit en innovatie essentieel om uit recessiedal te klimmen

28 augustus 2009 - Bedrijven wiens groeistrategie niet gestoeld is op krediet en die hun financiën op orde hebben gesteld voordat de economie instortte, hebben de komende jaren een concurrentievoordeel. Toch zal geen enkele onderneming het makkelijk krijgen. Het herstel zal namelijk nog wel even duren en het tempo verschilt bovendien tussen landen en branches.

Het rapport ‘Management magnified: Strategies for revenue growth in an economic downturn’ van de Economist Intelligence Unit (EIU), voorspelt dat de economie in West Europa en de VS pas in 2013 hersteld zal zijn. Die van Zuid Amerika en Oost Europa zal in 2011 uit het dal geklommen zijn, die van het Midden Oosten en Afrika al in 2010, uiterlijk 2011. De snelst groeiende regio is echter Azië, zo voorspellen de analisten. 



Krediet

Een van de redenen hiervoor is dat de banken in Azie veel minder geraakt zijn door de kredietcrisis en dat Aziatische bedrijven daardoor nog steeds financieringsmogelijkheden hebben. Bedrijven met geld kunnen de aanval inzetten en hun marktaandeel vergroten ten koste van kwetsbaardere concurrenten – zoals Europese en Amerikaanse bedrijven die erg afhankelijk waren van leningen. Bovendien zijn de grootste klappen gevallen in de bank, - bouw- en autowereld, terwijl ondernemingen die zich bezig houden met digitale en milieuvriendelijke technologieën het meest zullen profiteren van het herstel. 

Drie extra factoren

Nog drie factoren die volgens de EUI zullen bepalen of een onderneming de komende jaren succesvol zal zijn, zijn 

1. Flexibiliteit
Essentieel om de onderneming te herpositioneren in nieuw markten en voor klanten. Succesvolle ondernemingen passen hun aanbod aan; ofwel door prijzen te verlagen, ofwel door hun producten zo te veranderen dat ze lokale in plaats van globale markten aanspreken, ofwel door zich te gaan richten op opkomende economieën. 

2. Innovatie
Innovatie is belangrijk omdat er grenzen zijn aan wat er gedaan kan worden met bestaande producten en diensten. Innovatie is dus essentieel voor groei en succesvolle ondernemingen bezuinigen dan ook zeker niet op onderzoek. 

3. Focus
Succesvolle ondernemingen snijden in minder belangrijke bedrijfsonderdelen, stoten verliesgevende producten en afdelingen af.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ook financiële dienstverleners denkt: ‘Herstel in eerste helft 2010’
 Vijandige overnames kondigen economisch herstel aan
 Europese managers minder goed voorbereid op herstel dan Aziatische
 Slimme organisatie is op economisch herstel voorbereid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10