zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Applicaties bepalen succes smartphone

27 augustus 2009 - Niet het ontwerp, maar met name de applicaties bepalen het succes van een smartphone. De markt voor nieuwe applicaties breidt zich dan ook snel uit. Palm, Blackberry (Research in Motion), Nokia, Android (Google), Verizon en Microsoft bouwen in razend tempo winkels rondom de telefoons die op hun besturingssysteem draaien.

Marktonderzoekers voorspellen dat er na de lancering van iPhone 3.0 software eerder deze zomer nog veel meer applicaties - ook voor zakelijk gebruik – ontwikkeld zullen worden. Deze ontwikkeling wordt in gang gezet door bedrijven en organisaties die applicaties ontwikkelen voor hun eigen producten en diensten. Ze zien het als een manier om hun klanten te bereiken. 



Challenge

De iPhone laat zien dat consumenten en bedrijven de smartphone als alternatief voor de PC gaan zien waarbij applicaties de hoofdrol spelen. Om deze onder de aandacht te brengen, organiseert bITa-Center de eerste internationale iPhone Challenge Conference in Europa aan. Deze zal worden gehouden op 26/27 november 2009 in Amsterdam. De iPhone Challenge Europe behandelt niet alleen iPhone applicaties, maar ook veranderende organisatie- en businessmodellen.

 
 Doorsturen   12 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om nog meer uit uw BlackBerry te halen
 De vijf populairste gratis BlackBerry-applicaties
 iPhone scoort onder zakelijke bellers
 Elf tips om uw BlackBerry vakantieproof te maken
 
 
reacties
 
icnivad  |   | 
27-08-2009
 | 
10:21 uur
Het is weer als vanouds, Apple komt 5 jaar na introductie van de/een technologie met een eigen product in een hip jasje.
Doordat ze altijd laat starten zijn ze in de markt een underdog welke alleen in design en marketing uitblinkt. De product lifecycle is te klein om gebreken aan het licht te laten komen.
De marketing en media (als gesponsord Apple grootgebruiker) probeert de geschiedenis te vervalsen door Apple uit te roepen tot uitvinders.
Technologisch is Apple meer een stoorzender dan op zoek naar geïntegreerde oplossingen, ze hebben dan ook geen last van een remmende voorsprong.
sara Engelsman  |   | 
27-08-2009
 | 
10:34 uur
Goh, wat een zure reactie. Daar ging het toch helemaal niet over? Het gaat erom dat de applicaties op een smartphone bepalen of het ding handig is in het gebruik. Het maakt mij niet uit wie met de beste oplossing komt, het gaat mij erom dat ik er handig mee kan werken. En als het dan nog in een mooi jasje zit, is dat leuk meegenomen. Voor mij telt vooral het gebruiksgemak.
andre Meij  |   | 
29-08-2009
 | 
10:40 uur
Dan nog heeft hij gelijk.
dat hele appstore idee zat al jaren op de nokia toestellen,onder het kopje downloads.
Alleen weet apple altijd heel goed hoe ze bestaande oude ideen op nieuw in de markt moeten zetten.
maar dan nog ben het niet eens. niet de Applicaties bepalen succes smartphone maar betrouwbaarheid.
Kijk naar htc en windows mobile kwa applicaties het beste toestel dat er is. makelijkheden met exchange, office documeten en explore zijn zo als op de computer. en voor besdrijvenis het makelijk zelf apps te maken in visual studio.
alleen stapt toch iedreen over naar het lastig apple en blackberry systeem van wegen betrouwbaarheid van de software.
blackberry met een eigen extra server om te kunnen wat windows mobile kan.En appele met lastige C++ progameer taal en niet vrij toegangkelijk om eigensoftware op de toestelen te zetten door het appstore systeem.
als feetback krijg ik altijd het toestel moet gewoon werken en doen waar het voor gemaakt is BELLEN.


sorry ben dislecties
dus let niet op de foutjes.
Sara Engelsman  |   | 
29-08-2009
 | 
12:11 uur
Ik denk dat het er ook om gaat waar je aan gewend bent. En bij een product gaat het volgens mij niet alleen om de eigenschappen (wat het kan), maar ook welke voordelen mensen ervan hebben (hoe ervaren ze het product). Ik denk dat Apple heel goed in de gaten heeft dat veel mensen zich niet bezig willen houden met de werking van het apparaat, maar willen dat het gewoon werkt. Ik kan me goed voorstellen dat bedrijven juist een toestel willen waar ze iets aan kunnen toevoegen of dat ze kunnen integreren in hun bestaande systeem. Het zijn dus m.i. verschillende doelgroepen.
Bovendien is Apple er in geslaagd iets te maken dat mensen mooi vinden, iets waarmee ze graag gezien worden. We kunnen er pissig over worden of we kunnen er iets van leren. Ik denk dat we onszelf meer een dienst bewijzen met het laatste.
Icnivad  |   | 
29-08-2009
 | 
12:13 uur
Hoewel in de kop door het opnoemen van de merken neutraliteit wordt verondersteld. gaat de inhoud weer eens alleen over de iphone.

Leuk dat Apple nu ook software daarvoor wil verkopen.
maar voor Palm en WM(CE) zijn al vele tienduizenden softwarepaketten op allerlei gebied voorhanden waarvan zeer vele gratis.

Als het écht om de toepassingen gaat zou Apple niet eens mee kunnen doen, zij bieden een platform met nog maar bitter weinig software, net zoals dit het geval is voor osX.

Het hippe kastje verkopen met een belofte dat er een toekomst is in uitbreidbaarheid, is gezien Apples product-lifecycle en eigen geschiedenis feitelijk valse voorlichting.

@sara
helaas is mijn ervaring dat appelen zuur zijn...
Sander  |   | 
31-08-2009
 | 
10:14 uur
Graag wel de feiten juist houden DaVinci en Andre;

1. Bij Nokia kon je wel applicaties downloaden maar dat was geen Appstore zoals die van Apple of Market van Android. Er waren geen beschikbare API's en developers konden ook niet zelf hun apps toevoegen.
2. Apple is helemaal niet altijd een late toetreder, vaak zelfs de eerste zoals het eerste OS voor een PC met een Grafische User Interface of de eerste winkel -iTunes store- waar liedjes per liedje gekocht konden worden.
3. Het gaat niet alleen om design en marketing maar om gebruikersgemak en daar blinken ze bij Apple in uit. Hun producten zijn zeer intuitief te bedienen dat je eerder boos op de andere producenten kunt zijn dat ze van die onhandige producten serveren. De PDA's van Nokia waren gewoon een belediging voor de gebruiker.
4. Voor de iPhone zijn 50.000 apps te downloaden, voor Android 15.000 en voor de nieuwe Palm Pre...50.
5. C++ is niet bepaald lastig en waarom is het ontoegankelijk dat je apps via een store erop moet zetten? Wie ontwikkeld er nu een app alleen voor zichzelf? Die store garandeerd dat de apps goed zijn gemaakt en je telefoon niet onklaar maken.

Wat je Apple terecht kunt verwijten is dat ze een compleet gesloten eigen technologisch ecosysteem hebben waarbij ze zich nog erger gedragen dan MS in hun meest monopolistische dagen.

Een blije HTC Hero gebruiker.
H.E. Folgering  |   | 
31-08-2009
 | 
10:43 uur
Ik wou dat ik kon trouwen met mijn iPhone!
Easy to handle, mooi design, ontelbare mogelijkheden. Ik kan me niet meer voorstellen dat ik iets anders zou willen hebben.

Heb ooit een HTC gehad die ik na drie maanden het lieft uit het raam wilde gooien van frustratie over de slechte functionaliteit (dit lag voor een deel ook aan de hardware, niet alleen de software)

Geef toe dat ik mijn iPhone weinig gebruik voor zakelijke doeleinden maar ik heb wel een prima word en excel programma erop staan.
Mail en agendabeheer is ook goed.

Voor mijn gevoel snapt Apple wat gebruikers willen namelijk gebruiksgemak.
Sara Engelsman  |   | 
1-09-2009
 | 
09:39 uur
@Icnivad Waarom ben je zo boos op/over Apple? Doet het ertoe wie de eerste is met iets? Het gaat er bij de verkoop van artikelen toch om of je de koper het gevoel geeft dat deze meer waarde krijgt dan h/zij geeft? Zijn de mensen blij met hun Apple, dan is het toch ok? En als jij blij bent met iets anders: Ook prima. Zoveel mensen, zoveel smaken.
Of werk je soms bij/voor een concurrent van Apple? Dan staat niets je toch in de weg om uit te pluizen waarom ze het zo goed doen en dat dan te verbeteren. Dan liggen ze er zo weer uit. Zeker als je product technisch beter in elkaar zit.
Icnivad  |   | 
1-09-2009
 | 
08:51 uur
@Sander

Puntje 2 is niet geheel juist, een GUI was in de 70er jaren ruimschoots aanwezig op de eerste spelcomputers met rastergraphics. Verder is de interface van de geflopte Lisa -samen met GEM- afgeleid van die van Xerox, vision os (nu Windows) en Xwindows volgden een paar maanden later. Apple is met os/X overigens overgestapt van GEM op X/Windows. Sinds IBM CGA leverde op de PC's waren er vrijwel direct grafische menu's te vinden. Bij gebrek aan de definitie van GUI heeft Apple deze maar in zijn zak getoken.

B Apple heeft als eerste de koppeling gelegd met een eigen winkel. of je daar zo blij mee moet zijn? Een Fiatje kopen en verplicht je speciale benzine bij Fiat kopen?
d.o.r.n. vogels  |   | 
1-09-2009
 | 
10:02 uur
Fijn iemand die ook van de geschiedenis van techniek houdt! (meen ik echt)
Dat Apple zijn spulletjes heeft gejat van Xerox is bekend maar die hadden het niet op een PC staan maar als interface voor een printer. Xerox heeft de techniek nog aangeboden aan Intel maar die wisten niet wat ze ermee moesten doen (LOL). Daar ligt denk ik ook de kracht van Apple: het bedenken van toepassingsgebieden van bestaande techniek. Alles in de iPhone is immers ook bij elkaar gekocht zoals de hele multitouchscreentechniek die ze bemachtigd hebben door FingerWorks te kopen.

Wat betreft B, nee inderdaad zie het eind van mijn vorige stukje.
B Reuling  |   | 
2-09-2009
 | 
10:20 uur
@Sara
Ik ben niet boos op Apple, ze hebben ijzersterke marketing en prima designers. En als zij zeggen dat iets goed is volgt de wereld.

Wel heeft Apple een zeer twijfelachtige relatie met de media en te veel een vinger in de pap...

Ook neem ik ze kwalijk dat ze daarmee echte innovatie de grond in boren. Innovatie is in het begin immers zelden gebruiksviendelijk.

Ik vind dat niet alles geschikt hoeft te zijn voor gebruik door idioten. Dat creert alleen maar een afstand tussen hen die de technologie begrijpen en de gebruikers en dat stompt gebruikers af, de magie van het kastje is immers onbegrijpelijk?

Raymond  |   | 
7-09-2009
 | 
08:48 uur
Om te reageren op het onderwep.

Ik gebruik nu bijna twee jaar de HTC TytnII.
Een beetje 'lomp' als je hem alleen als telefoon zou gebruiken.
Maar door uitschuifbaar toetsenbord ben ik het T9-gedoe helemaal verleerd.
Office toepassingen staan erop en werken goed.
Mail en faxen komen netjes binnen op de telefoon zodra ze op de zaak binnen komen.
Extra applicaties zijn er genoeg.
MSN en Twitter draaien erop dus je kunt continue in contact zijn met de mensen waarmee je in contact wilt zijn.
Internet explorer draait mooi en dat is handig voor het googelen naar info.
De krant lezen tussendoor gebruik ik dagelijks.
Tsja... ga zo maar door.
Daarnaast zijn spelletjes en TV kijken weer leuk voor wanneer je op een vliegveld zit of ergens anders waar je moet wachten.

Voor mij is de HTC met deze functionaliteit perfect. Vele collega's vragen me vaak welk toestel het is en dat hun die functionaliteit allemaal niet hebben.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10