25 augustus 2009 -
Marketing en sales horen twee helften van hetzelfde geheel te zijn. Vaak opereren zij echter zonder veel feedback, zoals lang getrouwde stellen die elkaar weinig meer te vertellen hebben.
Maar al te vaak meegemaakt als communicatieverantwoordelijke in het bedrijfsleven. Soms ook de praktijk meegemaakt waarin sales de marketing als ondergeschikt zag aan sales en hooguit in het tekend staand van ondersteunende activiteiten, terwijl marketing juist sales als een van de instrumenten kent en het uiteengezet en gemeten kan opzetten voor de organisatie. De voorhoede van sales zeg maar. Sales heeft de gewoont nogal eens beloftes te doen zonder interne afstemming en/of bekendheid met geformuleerde salestools en afgesproken mogelijkheden. Ben je uiteindelijk nog verder van de klant omdat je het niet waar kan maken. Gelukkig ook prima verkopers meegemaakt die het versterkend effect zagen van beide vakgebieden en daar ook successen in bereikt met o.a. een complete beurscampagne voor een gerenommeerde uitgeverij. Ook binnen de telecomsector met korte lijnen met het salesteam en vakkundige erkenning van het marketing vakgebied. Kortom, goed dat dit soort zaken eens goed onder de loep genomen worden. Nooit voor minder gaan in het belang van je bedrijf!
icnivad
|
|
27
-
08
-
2009
|
10
:
32
uur
Sales werkt nooit samen, met niemand.
Klagen heeft geen zin want verkopers worden geselecteerd op narcisme, dat is hun kracht.
Tja, daar is maar 1 oplossing voor: 1 persoon verantwoordelijk maken voor de strategie en uitvoering van Marketing en Sales. Binnen onze organisatie (adviesbureau) ben ik die persoon en behoud het overzicht, bewaak de strategie en stuur de medewerkers aan die een sales-rol hebben. Misschien dat het in een retail-organisatie of b2b anders geregeld moet worden (althans, dat vindt waarschijnlijk het management...), maar op die manier werk je een gebrek aan communicatie en samenwerking vaak toch wel in de hand.