zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onbetaald overwerk via smartphone leidt tot rechtszaken

21 augustus 2009 - ’s Avonds even uw e-mail checken en daar vervolgens uren mee bezig zijn. Een dringende oproep van een collega of klant beantwoorden op een vrije dag. Is dat overwerk? Managers vinden van niet maar personeel ervaart dat meestal toch anders. In Amerika heeft dit al tot diverse rechtszaken geleid.

Ars Technica meldt via 6Minutes.be dat er in New York inmiddels een rechtszaak tegen T-Mobile loopt . De mobiele operator zou werknemers verplichten om buiten werktijd klanten te woord te staan en hen verplicht stellen mee te doen aan conference calls op vrije dagen en tijdens hun pauze. Zonder vergoeding. Een vergelijkbare zaak is aangespannen door een onderhoudsmedewerker van een vastgoedbedrijf die niet betaald werd voor de uren die hij buiten werktijd besteedde aan het telefonisch oplossen van problemen.


In beide zaken beweren de bedrijven zich te houden aan de wetten en regels. Zij beschouwen telefoneren en e-mailen buiten de werkuren niet als ‘werk’. 

Smartphonebezitters werken langer
Uit onderzoek uit 2007 bleek dat Amerikanen verdeeld waren over de vraag of Blackberries en aanverwanten werkenden vastketenen aan hun werk. Wel stond vast dat BlackBerry bezitters langer werkten dan degenen die geen smartphone hebben. Daar staat natuurlijk tegenover dat er per (werk)dag ook behoorlijk wat tijd wordt besteed aan niet-werkgerelateerde internetactiviteiten.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Elf tips om uw BlackBerry vakantieproof te maken
 BlackBerry bespaart tijd en verhoogt teamefficiëntie
 Blackberry wint van iPhone dankzij e-mailverslaving manager
 Blackberry heeft manager in houdgreep
 
 
reacties
 
RV  |   | 
22-08-2009
 | 
09:46 uur
Voor de mensen die het nog niet begrepen hebben anno 2009...
Een smartphone, mobieltje is voor een ander, de AFSTANDBEDIENING van JOU als persoon.
Want als ''jij bereikbaar bent'' voor een ander, kan die ander jou weer opzadelen met hun uitdagingen, problemen of werkzaamheden.

Techno Gadget G**l:
Vele mensen lopen alleen maar - als een blinde kip zonder kop - achter de glimmertjes en gadgets van de nieuwste technologie aan. Ze denken er niet bij na, voordat ze zo'n gadget aanschaffen, welke ongewenste gevolgen dit kan hebben voor hun privé, werk balans.

Wanneer heb je rust?
De globale, 24/7/365 economie is je de laatste decennia door de strot geduwd, en de techniek verschaft de werknemer de gereedschappen om ALTIJD EN OVERAL maar te BEREIKBAAR TE KUNNEN ZIJN (en dus te kunnen werken)!

HALOOOH.. Worden we wakker of zijn we allemaal collectief in een digitale technotrance gesust?
Het mooiste van al die technologie is dat je ZELF de keuze hebt om zo'n apparaat AAN te zetten en te WILLEN gaan gebruiken.
Voor mij is de meest belangrijkste functie op deze gadgets is de UIT knop. Het apparaat gaat UIT zodra ik de poort van een bedrijf verlaat, en mijn werkdag is afgelopen. Simpelweg omdat mijn inspanningen buiten de poort contractueel niet betaald worden. En de elektromagnetische straling van een draadloze (gsm, gprs, umts) verbinding is ronduit slecht voor mijn eigen gezondheid.

BEREIKBAARHEID IS EEN KEUZE:
Het feit dat je ervoor kunt KIEZEN om bereikbaar te WILLEN zijn, geeft een ander nog niet het recht om jou in je privé tijd te storen met werk-gerelateerde aangelegenheden, die best effu kunnen wachten tot ''the next office day''. Echter wanneer jij gewoontegetrouw, uit verkeerd begrepen plichtsbesef, of een te groot verantwoordelijkheidsgevoel dat apparaat AAN laat staan, ben je bereikbaar voor de rest van de wereld, met alle gevolgen van dien.


''Zij beschouwen telefoneren en e-mailen buiten de werkuren niet als ‘werk''.
Wanneer iets door de baas niet beschouwd word als werk, en dus niet vergoed, waarom zou jij je als werk-nemer het dan wel laten opdringen in jouw vrije tijd? Het is toch immers geen werk :-) Wanneer je werkgevers dit van je verlangt kun je onmiddellijk een onkostenvergoeding, salarisverhoging daar tegenover eisen.
Nuchter gezien is dit een verlenging van je 40+ urige werkweek tot ''buiten kantoortijden'', in het weekend -> meer werktijd -> meer beloning toch?

Tips:
1. KIES zelf of je een smartphone, mobiel, blackberry van de baas accepteert of niet.
2. KIES zelf of je wel of niet bereikbaar wilt zijn en voor WIE
3. Werk met nummer herkenning, of specifieke ringtones
Dan kun je privé en zakelijk bellers op gehoor scheiden, nog voordat JIJ BESLUIT om op te nemen.
4. ''Meer bereikbaarheid zijn voor de baas'' betekent automatisch een onkostenvergoeding voor de tijd en inspanning die hieruit voortvloeit.
5. Kies ervoor om een voicemail in te schakelen ja/nee.
Als mensen een voicemail kunnen achterlaten, kunnen ze verwachten dat je erop reageert.
6. Vermeld in je voicemail dat je ''de volgende dag vanaf 09:00 weer OP KANTOOR bereikbaar bent'' voor werkgerelateerde zaken.
Dat voorkomt teleurstellingen bij de insprekers ervan.
7. Werk met ''out-of-the-office email reminders'' waarin je aangeeft dat je ''alleen werkt tussen 09:00 - 17:00 op locatie X''
Dan kun je inspelen op de verwachtingen die anderen mochten krijgen als ze je ''een meeltje sturen'' zonder vooraf andere vormen van communicatie met je te hebben gehad.

De grens tussen werk en privé trek je ZELF:
De 24 uurs economie is een feit. Moderne technologieën kunnen je worden opgedrongen binnen een baan. Aan globale bereikbaarheid word hard aan gewerkt. Hierdoor kan ''het werk'' je op bijna iedere plek op deze aardbol bereiken en gegeven de kans, zal dat dus ook zeker gebeuren.

Uiteindelijk ben JIJ het die bepaald of je dat wel of niet WIL ''bereikbaar zijn''. Werken kun je je hele leven lang nog. Uitrusten van je werk word steeds moeilijk gemaakt, terwijl dat steeds belangrijk is..

Trek die grens, Kies ervoor om (soms) niet bereikbaar te willen zijn.
We hebben als mensheid eeuwenlang zonder mobieltjes gered toch?
MJansen  |   | 
24-08-2009
 | 
14:35 uur
mijn oplossing: alleen via de smartphone emails lezen en niet beantwoorden dan gaan ze nl ook verwachten dat je 24/7 aan het werken bent. Dan op afstand verantwoordelijke (backup) via kantoor bij te sturen of te werken. Op die manier ben je altijd op de hoogte en werk wordt op de manier gedaan zoals jij het ook had gedaan indien aanwezig. Bepaalde directie zaken lopen of gewoon door of andere directie leden weten dat er vakantie is dus respecteren ook indien het kan blijven liggen. zoals gelezen in een boek; doe alles 100%, work hard, play hard & rest hard

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10