Weet wanneer u uw mond open moet trekken – en wanneer niet
20 augustus 2009 -
De concurrentie op de werkplek kan enorm zijn. Weten wat u wel en niet kunt zeggen kan het verschil betekenen zijn tussen promotie krijgen en ontslagen worden. Veel desundigen zeggen dat een goede zaak is als u van u laat horen. Maar menig werknemer heeft aan den lijve ervaren dat dat niet altijd waar is.
Als een werknemer te vaak roept dat dingen anders moeten, komt hij of zij arrogant of ontevreden overkomen. Zegt een werknemer echter nooit iets, dan kan dat opgevat worden als desinteresse. Hoe vindt u de juiste balans? Journaliste Ji Hyun Lee onthult op Examiner.com enkele dingen om rekening mee te houden.
1. Timing
Weten wanneer u met ideeën kunt komen is essentieel. Over het algemeen zijn maandag en vrijdag het meest ongeschikt. Aan het begin van de week liggen er stapels werk te wachten en kan uw idee er niet meer bij. Op vrijdag willen mensen hun werkweek juist afsluiten en hebben ze geen behoefte aan nieuwe ideeën, en dus nieuw werk. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Weet u bijvoorbeeld dat uw leidinggevende op maandag graag overwerkt, dan kan dat een ideaal moment te zijn om uw idee te pitchen.
2. Plaats
U kunt het idee tussen neus en lippen door op tafel gooien als u toevallig in het kantoor van uw leidinggevende bent of een afspraak plannen om het te bespreken. Ga bijvoorbeeld lunchen met uw baas. een sociale omgeving is uitnodigend en vaak staan mensen daar meer open voor nieuwe ideeën.
3. Presentatie
Niet wat u zegt, maar hoe u het zegt, bepaalt hoe uw boodschap ontvangen wordt. ‘We moeten allemaal dezelfde printer gaan gebruiken om geld te besparen’ klinkt heel anders dan ‘Wat zou ervan vinden als we een aantal mensen een printer zouden delen? Op die manier kunnen we geld besparen en het is nog goed voor het milieu ook’. Als u uw idee presenteert in de vorm van een vraag, lijkt het alsof u mensen om hun input vraagt en staan ze direct veel meer open voor uw idee.
4. Prioriteiten
Heeft u een idee waarmee de winst van de onderneming kan stijgen, houd dat dan niet voor u. Wilt u alleen maar klagen over uw collega, uw werkdruk of werktijden, dan kunt u beter uw mond houden. Heeft u een positieve boodschap: deel hem. Is hij negatief, dan is zwijgen vaak goud.
6. Doe alleen je mond open als je ervoor betaald word.
7. Laat je door een ander niet de communicatieregels EENZIJDIG voorschrijven!
8. ''Als een werknemer te vaak roept dat dingen anders moeten, komt hij of zij arrogant of ontevreden overkomen''
Dat is geheel aan de perceptie van de toehoorders. Een positieve toehoorder zou aan de slag kunnen gaan met de geuite kritiek en er wat van leren ;-)
9. ''Zegt een werknemer echter nooit iets, dan kan dat opgevat worden als desinteresse''
Wederom een percepie issue. Wie zwijgt stem toe of laat de ander in zijn eigen waarde, accepteer de gegeven situatie zoals ie is.
10. ''Heeft u een positieve boodschap: deel hem. Is hij negatief, dan is zwijgen vaak goud.''
Ieder vorm van constructief geuite feedback is altijd positief voor de ontvanger.
Mijn tips:
- Zwijg niet langer op de werkvloer. Lucht je hart en doe je mond open. Vertel - opbouwend en constructief voor die ander - wat je dwars zit.
Tenzij je later in je ''glansrijke bla bla business carriere'' liever sterft aan een hartaanval, hersenbloeding of kanker van alle opgekropte emoties door de jaren heen ;-)