18 augustus 2009 -
In plaats van hun dagen te vullen met papierwerk en vergaderingen, zouden lijnmanagers zich toe moeten (kunnen) leggen op het coachen van hun medewerkers en op het verbeteren van de kwaliteit. Zij kennen immers als geen ander de behoeftes van klanten en personeel.
Toch zijn ze vaak niet meer dan radertjes in het grote geheel, hebben ze weinig tot geen invloed op de beslissingen en hebben ze weinig ruimte voor flexibiliteit en creativiteit. In de meeste bedrijven is de rol van de lijnmanager beperkt tot toezicht houden en informatie van de top doorgeven naar de werkvloer. Hij of zij houdt de boel in de gaten, zorgt dat beleid nageleefd wordt, geeft de productieresultaten door en lost problemen op. Kortom: van de lijnmanager worden geen beslissingen, oordelen of ideeën verwacht.
Tijd overhouden
Dit systeem leidt echter tot een verminderde productiviteit, minder flexibiliteit en minder winst. Bedrijven die hun lijnmanagers daarentegen meer verantwoordelijkheid geven, zijn flexibeler, productiever en maken meer winst. Lijnmanagers kunnen in die gevallen meer tijd besteden aan de zaken die voor klanten belangrijk zijn, de visie en strategie van de onderneming beter overdragen en implementeren en houden meer tijd over om hun medewerkers actief te coachen zodat die zich beter kunnen ontwikkelen en presteren.
Bron:Forbes
Is dat werkelijk zo dat die lijnmanagers de behoeften van hun klanten kennen en weten? Zij zijn te druk met vergaderingen en papierwerk en zich zo te profileren naar boven dat zij het echte contact met de vloer kwijt zijn en niet meer weten wat er leeft. Het is tenslotte hun taak om van daaruit de top te adviseren met creatieve ideeën en strategie. Communicatie naar twee kanten is op het ogenblik het grote gebrek.