zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Coachende lijnmanager stuwt de winst

18 augustus 2009 - In plaats van hun dagen te vullen met papierwerk en vergaderingen, zouden lijnmanagers zich toe moeten (kunnen) leggen op het coachen van hun medewerkers en op het verbeteren van de kwaliteit. Zij kennen immers als geen ander de behoeftes van klanten en personeel.

Toch zijn ze vaak niet meer dan radertjes in het grote geheel, hebben ze weinig tot geen invloed op de beslissingen en hebben ze weinig ruimte voor flexibiliteit en creativiteit. In de meeste bedrijven is de rol van de lijnmanager beperkt tot toezicht houden en informatie van de top doorgeven naar de werkvloer. Hij of zij houdt de boel in de gaten, zorgt dat beleid nageleefd wordt, geeft de productieresultaten door en lost problemen op. Kortom: van de lijnmanager worden geen beslissingen, oordelen of ideeën verwacht. 



Tijd overhouden
Dit systeem leidt echter tot een verminderde productiviteit, minder flexibiliteit en minder winst.  Bedrijven die hun lijnmanagers daarentegen meer verantwoordelijkheid geven, zijn flexibeler, productiever en maken meer winst. Lijnmanagers kunnen in die gevallen meer tijd besteden aan de zaken die voor klanten belangrijk zijn, de visie en strategie van de onderneming beter overdragen en implementeren en houden meer tijd over om hun medewerkers actief te coachen zodat die zich beter kunnen ontwikkelen en presteren.


Bron: Forbes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Coach uw team de recessie door
 Coachingsvraag bepaalt rol manager
 Leidinggevende is teveel operationeel bezig
 Lijnmanager steeds vaker ingezet als coach
 
 
reacties
 
Fred J.  |   | 
18-08-2009
 | 
10:57 uur
Is dat werkelijk zo dat die lijnmanagers de behoeften van hun klanten kennen en weten? Zij zijn te druk met vergaderingen en papierwerk en zich zo te profileren naar boven dat zij het echte contact met de vloer kwijt zijn en niet meer weten wat er leeft. Het is tenslotte hun taak om van daaruit de top te adviseren met creatieve ideeën en strategie. Communicatie naar twee kanten is op het ogenblik het grote gebrek.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10