zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen tips om uw beste mensen te behouden – voor het te laat is

17 augustus 2009 - Managers, opgepast. Het zal niet lang meer duren voor de CV’s vanuit uw bedrijf alle kanten op gaan stromen. Diverse onderzoeken van Deloitte tonen dat aan. Uw taak: nu maatregelen nemen om te voorkomen dat uw beste mensen hun geluk elders gaan proberen zodra de economie aantrekt.

Jeff Schwartz, partner bij Deloitte Consulting's Human Capital Group en Robin Erickson, manager bij dezelfde groep presenteren een paar simpele maar essentiële tactieken om uw talent te behouden..



1. Kom nu in actie
Bedrijven die vooruit kijken, ondernemen nu actie. Dus voordat de economie aantrekt en mensen hun sollicitatiebrieven gaan schrijven. Ververs uw talentstrategie en zet personeel weer op nummer één. 

2. Identificeer en koester talent en toekomstige leiders

Weet welke mensen de grootste rol spelen bij het succes van de onderneming. U kunt hen momenteel misschien geen extra bonus geven, maar langdurige loyaliteit kunt u ook opbouwen met, bijvoorbeeld, leiderschapsontwikkeling, internationale uitzendingen en ander doorgroeimogelijkheden. 

3. Pas uw strategie per generatie aan

Als het gaat om personeelsbehoud, is leeftijd zeker van invloed. Jongere medewerkers zijn vooral te verleiden met een hoger salaris en bonussen; babyboomers met secundaire voorwaarden als aanvullende verzekeringen en een goed pensioenplan. 

4. Hanteer een scalpel, geen bijl

Ontsla alleen mensen die u daadwerkelijk kunt missen en richt uw ontslagrondes op afdelingen die slechter presteren dan gemiddeld. Het lijkt misschien eerlijk om de ontslagen te verdelen maar op die manier raakt u ook goede medewerkers op goed presterende afdelingen kwijt. 

5. Blijf communiceren en stel slecht nieuws niet uit

Veel ondernemingen vergroten de schade die ontslagrondes veroorzaken door zich te hullen in stilzwijgen. Fout! Door eerlijk en open te communiceren vermindert u de zorgen en angst bij de overblijvers en vergroot u het vertrouwen in het management. Moet u inkrimpen, dan kunt u dat het best in één keer doen en niet beetje bij beetje mensen laten gaan. Dat laatste zorgt ervoor dat het gevoel van paniek onnodig lang aan blijft houden. 

6. Bescherm uw intellectuele kapitaal

Zorg dat ontslagen u niet meteen berooien van de kennis en het intellectuele kapitaal van de onderneming. Slimme ondernemingen bieden ontslagen werknemers vaak een financieel extraatje om nog even te blijven om hun kennis en cruciale informatie over te dragen. 

7. Pas op voor een te hoge werkdruk

Als u de overgebleven werknemers overlaadt met het werk van hun ontslagen collega’s, neem dan maar alvast afscheid. Dit is een hele snelle manier om te zorgen dat hun tevredenheid afneemt en hun sollicitatiedrift toeneemt. 

8. Ontzie het management niet

Niets is zo funest voor de moraal als topmanagers grote bonussen incasseren terwijl er massa-ontslagen plaats vinden of salarissen bevroren worden. 

9. Beloon loyaliteit

Relateer de bonussen en andere extraatjes niet alleen aan cijfers maar ook aan het verloop op een bepaalde afdeling.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers hebben zorgen over baanbehoud
 Acht manieren om de mensen te behouden die er toe doen
 Hoe behoudt u uw beste medewerkers in moeilijke tijden?
 Vooral talentmanagement lijdt onder de recessie
 
 
reacties
 
Jan Camus  |   | 
18-08-2009
 | 
09:03 uur
''A company should trust its destiny to its employees. Forget socialism, capitalism, just-in-time deliveries, salary surveys, and the rest of it, and concentrate on building organizations that accomplish the most difficult of all challenges : to make people look forward to coming to work in the morning.'' Ricardo Semmler 1993. Vertrouwen bouw je evenwel niet snel even op als tussenstrategie omwille van een crisis.
ton rodenburg  |   | 
19-08-2009
 | 
11:55 uur
Hoi jan, dank voor je fantastische quote! helemaal eens.
Ook artikel van grote waarde: bouwen aan een sterk employer brand is niet alleen werven, maar start bij een waardevolle relatie en dus binding met bestaande mensen. Binnen beginnen is ook hier buiten winnen. Timing is zeer relevant. Ik zie deze periode van relatieve rust in de arbeidsmarkt als 'het oog van de storm' in de 'war for talent' Nu is de tijd om de eigen strategie achter aantrekkelijk waarde(n)vol werkgeverschap én de nieuwe (sociale) middelen van communicatie up to date te krijgen voor de komende stormachtige jaren in de markt voor talent.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10