zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven riskeren enorme boetes vanwege spammen

11 augustus 2009 - Meer dan de helft van de bedrijven heeft hun zakelijke adressenbestand niet om toestemming gevraagd voor het versturen van digitale nieuwsbrieven. Deze bedrijven lopen grote risico's als ze na 1 oktober ongevraagde e-mail versturen naar andere bedrijven. Dat meldt Yes2web.

Vanaf 1 oktober 2009 moeten bedrijven expliciete toestemming hebben gekregen om ongevraagd zakelijke e-mail en SMS-berichten te versturen. Deze regelgeving gold al langer voor berichten gericht aan particulieren. Ook adressen die in het verleden verzameld zijn vallen onder deze wetgeving en moeten om toestemming gevraagd worden als dat nog niet gedaan is. 



Risico’s

"Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de risico's," aldus Jop Brocker, managing partner bij Yes2web. "Berichten na 1 oktober kunnen worden aangemerkt als spam, waarvoor de OPTA een forse boete kan opleggen. Ook kan de afzender op een zwarte lijst komen te staan, waardoor toekomstige e-mails afkomstig van de afzender geblokkeerd worden. De bedrijven hebben nog ruim anderhalve maand om actie te ondernemen en hun huidige bestand om toestemming te vragen." 

Onderzoek

De enquête werd per e-mail uitgezet onder ruim 2.000 bedrijven waarvan 452 reageerden, variërend van vijf tot 1.760 medewerkers. Hiervan gaf 57 procent aan geen expliciete toestemming te hebben gevraagd aan hun huidige adressenbestand, 21 procent gaf aan niet te weten of er toestemming is verleend door de beoogde ontvanger. 47 procent van alle respondenten was niet op de hoogte van wetgeving en de bijbehorende consequenties.

 
 Doorsturen   11 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kennis van e-mailmarketing ondermaats
 E-mail marketing? Kies voor ‘opt-in’.
 Eerste indruk is ook bepalend in e-mailmarketing
 
 
reacties
 
Wiebe Zijlstra  |   | 
12-08-2009
 | 
09:07 uur
Ca 99 procent van de SPAM is afkomstig uit een ver land. Dit blijft en dus zullen bedrijven zich echt niet gaan inspannen om die laatste procent te elimineren. Bovendien mogen bedrijven wel hun klanten zonder toestemming spammen. Veel belangrijker is, dat je als bedrijf niet serieus genomen wordt als je andere bedrijven lastig valt.
Het onderzoek was dus niet calide en dit is dus paniekzaaierij.
Ron Ladage  |   | 
12-08-2009
 | 
09:50 uur
Het is weer als vanouds, de wetgeving loopt achter op de technische ontwikkelingen.
Zeker wanneer we over de ITC sector praten.
Na de vele spam, kwam er een verplichting dat de verzender een keuze bood, zodat de ontvanger te kennen kon geven dat hij van de adressenlijst werd afgevoerd.
Dat werkte goed, maar dan hebben we gelukkig nog een Europese wetgeving, die nu stelt dat je toestemming vooraf moet vragen, zelfs aan je bestaande klanten.
Ne weten we wel dat politici geen enkel benul hebben van het woord werken en wat elke onzinnige wet dan ook betekend. Maar het zal hun een worst zijn, dat bedrijven weer eens grote kosten moeten maken om de heren politici te bevredigen.
Laat er eens een wet komen die politici verplichten om eerst 5 jaar echt te gaan werken in de echte maatschappij, heel misschien krijgen ze dan enig besef van wat ze nu steeds veroorzaken
deckers  |   | 
12-08-2009
 | 
10:13 uur
Niet correct !! De wet is als volgt: VANAF dat iemand JOU een mail heeft gestuurd, MAG je dit adres gebruiken voor nieuwsbrieven, promo's ed te verzenden, ook zonder toestemming ! Indien een klant bv besteld via jou website en zijn email achterlaat, of een email verstuurd met een bestelling of gewoon een mail stuurt naar jou voor welke reden ook, mag het gebruikt worden. LET OP: het is WEL verplicht om telkens je promo's ed opstuurd, dat de klant zich indien gewenst kan uitschrijven !! Wij hebben dit probleem gehad, zijn toen bijna op de zwarte lijst terecht gekomen en na onderzoek is DIT het enige wat men kan doen.
Anne  |   | 
12-08-2009
 | 
10:44 uur
Dank voor de opheldering van dhr (of mevr?) Deckers. Ik merk zelf dat de laatste tijd veel te veel van mijn vaste nieuwsbrieven en actieve contacten automatisch in de spambak worden gegooid - en dat is al evenmin leuk. Je mag geen hotel,trainer of winkel zijn of je spamt zogezegd. Of nog een goeie (van een privé persoon nota bene)! ''Vermoedelijk omdat je in bcc stond, één van de parameters die gmail niet graag ziet…''. Dan probeert men al eens de privacy te verzekeren door Blind Copy te gebruiken, is het wéér niet goed!
Een van de regels zou inderdaad ook moeten zijn: steeds een goed zichtbare 'uitschrijflink' nar de instantie die de mails beheert (en niet enkel de 'aankopers' of 'leners' van het bestand, maar daar hebben nog weinigen van gehoord!
Ik stond onlangs op lijsten van Limburgse disco's, shoppingcentra en de Franse culinaire pers... een echte dagelijkse ellende om uit te puzzelen waar dat echt vandaan kwam!
M Cision  |   | 
12-08-2009
 | 
11:18 uur
Dood en doodziek wordt je van spam. Het kost me veel tijd om het te deleten. Is het geen idee om het mailverkeer in rekening te brengen, net als bij de post. Stel dat het gratis is post verzenden. Dan heb je elke dag een berg reclame achter je deur. Nu is er toch een drempel omdat het geld kost. De spam verstuurders zijn vaak kleine bedrijfjes die net uit de grond zijn gestampt. Tsja zal ermee moeten leven. Ben benieuwd hoelang dat nog gaat duren, spam op je mobieltje.
Anne  |   | 
12-08-2009
 | 
12:57 uur
Gmail van google filtert automatisch veel spam uit de mails (soms té veel maar dat kan je opvissen, en die heeft ook een 'spam knop' om te rapporteren. In Belgie kan je je inschrijven op de zog. 'Robinson lijst' van stichting Marketing voor ongewenste mail (post),misschien bestaat er ook zo iets in NL en voor internetmailinglists.
Laten betalen voor mail via internet is tegen het sympathieke opzet van heel dat systeem... spam is daarvan een lastige consequentie maar weegt niet op tegen het nut van het Net. Of wil er soms iemand Wikipedia, virtualtourist.com of (Klik hier) enz missen? ;-)))
adriano  |   | 
21-08-2009
 | 
14:33 uur
ik ben kleine ondernemer, geen IT-specialist.
Waar kooop ik standaard software om dei dubbel-opt in methode in te voeren?
adriano  |   | 
21-08-2009
 | 
15:02 uur
jullie hebben het over spam, maar moet er niet eerst wettelijk gedefinieerd worden wat spam is en wat niet?
w  |   | 
21-08-2009
 | 
18:19 uur
@adriano

Heb de vraag eerder al voorgelegd aan Postbus 51. Dit was hun reactie:
''Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u een vraag stelt over het spamverbod naar bedrijven. U heeft op een forum gelezen dat er wel gemaild mag worden naar personen en organisaties die in eerste instantie zelf het bedrijf hebben benaderd. U wilt weten of dit klopt.
Een bedrijf dat een e-mailadres heeft gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar dit e-mailadres verzenden, zelfs indien daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor is gegeven.
De wet stelt hieraan wel voorwaarden. Ten eerste: de berichten die men ontvangt, moeten betrekking hebben op gelijksoortige producten of diensten. Ten tweede: bij de verkrijging van het e-mailadres moet men in staat worden gesteld om op een eenvoudige wijze bezwaar (opt-out) te maken tegen het gebruik ervan. Dat geldt bovendien voor ieder bericht dat men na de verkoop van de desbetreffende verzender ontvangt.''
RV  |   | 
22-08-2009
 | 
10:05 uur
Het is net wat Ron zegt.. politici leven in een soort maatschappelijk bescherm reservaat op het binnenhof. De meesten van hen (uitzonderingen daargelaten) hebben totaal geen inhoudelijke kennis en praktijkervaring over het vak?gebied waar ze menen deskundig in te zijn. Zeker niet op het gebied van ict.

Als ze het dan voor elkaar hebben om na heel veel debatteren ''een spamwetje ingevoerd te krijgen'' ben je er nog lang niet. Er moet dan namelijk ook uitvoering aangegeven en acties worden ondernomen om dit spamwetje te handhaven.


Red jezelf van spam:
Je kunt je beter verdiepen in de HANDLEIDING van de WERKING van je eigen EMAIL SPAMFILTER dan gaan zitten wachten op de politiek die het voor je gaat regelen.

Tip:
1. Stel je spamfilter zo in dat ie niets accepteert,doorlaat als de AFZENDER van de email niet voorkomt in jouw eigen email-adressenlijst.
2. Laat alle spam afleveren in een speciale spam_folder
3. Check dagelijks deze spam_folder en haal hier de email-adressen uit die (toch,nog) geen spam zijn en voeg ze deze toe aan je email-adressenlijst.

Zo hoef je alleen maar je eigen email-adressenlijst up-to-date te (laten) houden en je spamfilter doet de rest.
D  |   | 
12-09-2009
 | 
12:30 uur
Ik ben zelf ontwikkelaar van dergelijke software. een module die niet alleen in bulk kan verzenden, maar ook (das het probleem) maila dressen kan vergaren adhv een website adres dat je ingeeft, of een CD-rom bestand dat je opgeeft, naast de gebruikelijke toevoegen/uitschrijven formuliertjes op een site. Ik vraag mij af of de scan-website functie -waarbij als je bijv. een architecten adres website ingeefr je eindigt met 1000+ adressen-, nu een functie is die ik er uit moet halen ivm de nieuwe wetgeving, of het beschermen van mijn client tegen zichzelf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10