10 augustus 2009 -
Bijna de helft van de directies meldt dat ze meer wil doen met de inzichten van hun lijnmanagers. Dit als reactie op de crisis, zo stelt de Economist Intelligence Unit (EIU). Na klanten worden lijnmanagers de meest essentiële partij genoemd in het besluitvormingsproces om de onderneming uit de recessie te loodsen.
De financiële afdeling heeft de meeste invloed op bedrijfsbeslissingen (68 procent). Naar HR wordt nog steeds pas het allerlaatst gestapt voor advies (achttien procent). Opvallend, want velen wijden de crisis eerder aan menselijke dan financiële factoren. Er wordt echter nog eerder geluisterd naar Sales (38 procent), Strategie (36 procent), Operations (26 procent), Marketing (34 procent) en Klantenservice (34 procent). IT heeft ook weinig invloed.
Slechte zaak
Volgens dokter Graham Dietz, leraar HRM aan de Durham Business School lijkt het dus of de lessen over de impact van menselijk gedrag op de organisatie niet geleerd zijn. Het verbaast hem niet, maar hij noemt het tevens een slechte zaak als de bedrijfsstrategie niet besproken wordt met HR.
Geen wonder. HR en IT zijn en blijven geen lijn- maar stafafdelingen, die zichzelf buiten de productieprocessen plaatsen. Zo gedragen ze zich, dat willen ze ook, ze kunnen niet (meer) anders, ze weten ook niet veel af van de bedrijfsprocessen. Daarmee worden cruciale elementen van het moderne bedrijfsproces afgezonderd en apart gezet, wat onvermijdelijk leidt tot slechte aansluiting op de rest, frustraties, wantrouwen.
Dat is jammer en onnodig, de meeste andere cruciale disciplines hebben hun discipline-silo allang afgebroken en zijn, met behoud van hun specialistische inbreng, gaan werken in multidisciplinaire teams. Wat bleek: de diverse vakken gingen elkaar zelfs waarderen. En de focus op diensten, producten en klanten werd veel hoger. Want daar gaat het om: als vakman je expertise inbrengen in de marktniche die je goed hebt leren kennen. Afscheid van de arrogante universele HR-er, IT-er, etc. die zonder kennis van de branche weet wat goed voor je is.