7 augustus 2009 -
Als u kinderen heeft, met name tieners, zal het u niet verbazen dat u nog wel het een en ander van hen kunt leren over effectieve communicatie. Bovendien: zij zijn de werknemers van morgen, dus hun manier van communiceren is die van de toekomst. Handig om die nu al onder de knie te krijgen.
Steve Arneson, directeur van Arneson Leadership Consulting zet drie communicatiestrategieën van tieners op een rij waar ook u uw voordeel mee kunt doen.
1. Ze komen razendsnel ter zake
Heeft u een tiener ooit zien sms’en? Ze hebben slechts enkele woorden nodig om hun gedachten en gevoelens over te brengen. Die uitgebreide verslagen waaraan we gewend zijn? Geef ze aan een kind en u krijgt ze terug op een enkel A4’tje. De les: als u iets kunt zeggen met tien woorden, gebruik er dan geen 25.
2. Ze bereiken razendsnel een heel netwerk
Tieners sms’en of msn’en soms met vijf of zes mensen tegelijk en voeren met al die mensen een goed lopend gesprek. Het draait allemaal om concentratie, snel knopen doorhakken en korte steekwoorden. Zonder de persoonlijke touch te verliezen.
3. Ze weten hoe ze hun netwerkmoeten gebruiken
Via IM, mobiele telefoons en sociale netwerken blijven jongeren in contact met een enorm netwerk van vrienden, kennissen en onbekenden. Hebben ze een vraag, over welk onderwerp dan ook, dan weten ze waar ze die neer moeten leggen om snel een antwoord te vinden.