1 oktober 2002 -
Van de bevolking mijdt 44 procent systematisch reclame. Deze 'total ad-avoiders' zijn over het algemeen wat ouder. Vooral tv-reclame wordt gemeden.
Dat blijkt het het Super DoelGroepOnderzoek van Initiative Communications.
Geen aandacht Na het mijden van tv-reclame volgen het niet willen horen of zien van radio-, buiten-, tijdschrift- en dagbladreclame. Van de 100 tv-kijkers zapt een kwart ook daadwerkelijk weg op het moment dat er reclame op de buis verschijnt. 58 procent zegt geen aandacht aan de commercials te besteden. Bij radioreclame draait 13 procent de knop om bij reclame en 60 procent zegt er niet naar te luisteren.
Waar of niet waar? Het valt te betwijfelen of deze percentages daadwerkelijk op waarheid berusten. Het kunnen sociaal gewenste antwoorden zijn. Bovendien werkt reclame vaak onderbewust. Onderzoeken waarbij concreet gedrag wordt geregistreerd (in plaats van een antwoorden op vragen) geven aan dat zo'n 20 procent van de kijkers wegzapt bij het begin van een reclameblok.
Bron:MKBnet