zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips voor een goed functioneringsgesprek

5 augustus 2009 - Of het nu gaat om de eindejaarsbeoordeling of het midyear review, een vast onderdeel is de eigen evaluatie van de werknemer. Hiermee kunnen werknemers hun eigen prestaties objectief beoordelen, kijken wat goed en minder ging en dit delen met de manager. Die op zijn beurt deze evaluatie verwerkt in die van hem zelf.

Maar in praktijk gaat dit vaak anders, stelt Jon Picoult, oprichter en directeur van Watermark Consulting. Managers en directeuren roepen om het hardst hoe belangrijk evaluatiegesprekken zijn, maar zijn tevens degenen die ze het minst goed voorbereiden. Door gemakzucht of tijdgebrek maken ze zich er maar wat vaak makkelijk vanaf: en zo kan het gebeuren dat de eigen evaluatie van de werknemer de hele evaluatie wordt. 



Tekort

Met dergelijk gedrag doen managers de medewerkers en de onderneming behoorlijk tekort. Eigen evaluaties missen namelijk opbouwende kritiek en feedback. Hoe objectief een werknemer ook is, hij kan nooit alle aspecten van zijn functioneren bevatten. Hij weet niet (precies) wat de klanten, collega’s en de manager ervan vinden. Zonder deze perspectieven mist hij waardevolle feedback en dat zet een rem op zijn carrière. Bovendien verliezen medewerkers op deze manier het vertrouwen in hun leidinggevenden en hun capaciteiten. De onderneming loopt daarmee het risico goede krachten te verliezen. En dit zal uw klanten niet ontgaan. 

Vier tips

Het goede nieuws is dat u een paar simpele stappen kunt zetten om dit te voorkomen en uw eigen, onderbouwde evaluaties kunt schrijven: 

1. Doe oprecht moeite

Neem de tijd om de prestaties van iedereen afzonderlijk te overdenken en opbouwende kritiek te geven. Al is de werknemer het niet met u eens, hij zal het waarderen en respecteren dat u de moeite heeft genomen over hem na te denken. Staat u aan het hoofd van een grote onderneming en beoordeelt u uw directe ondergeschikten op deze manier, dan zendt u meteen een onmiskenbaar signaal naar de rest van de organisatie en zullen zij uw voorbeeld volgen. 

2. Houd een dagboek bij

Een paar  van de redenen waarom managers onder de evaluatie uit proberen te komen, zijn dat ze niet meer weten wat er in de afgelopen periode zoal voorgevallen is en tijdgebrek. Als u meerdere beoordelingen moet geven en dat iedere zes tot twaalf maanden, is dat ook niet zo vreemd. Om het makkelijker te maken, kunt u een dagboek bijhouden over iedereen die u moet evalueren. Schrijf op wat ze gepresteerd hebben, wat hun sterke en zwakke kanten zijn en wat u opgevallen is aan hun werk en gedrag. 

3. Zorg dat een manager niet teveel evaluaties uit moet voeren

Zelfs een manager die gek is op het schrijven van gedetailleerde verslagen, heeft eenvoudigweg niet de tijd om dat te doen voor een half leger ondergeschikten. Houd daar rekening mee. 

4. Maak duidelijk wat u verwacht

En zorg er vervolgens voor dat de ontwikkeling van een medewerker daadwerkelijk bijgehouden wordt. Vertrouw daarbij niet puur en alleen op PZ. Neem uw evaluaties zo nu en dan door om te kijken of de medewerker vooruitgaat of niet. Zo niet, onderneem dan meteen actie en wacht niet tot de volgende evaluatieronde.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek
 Heeft beoordelen eigenlijk wel zin?
 Prestatieloon staat of valt met goed beoordelingssysteem
 Midyear review wint aan belang
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10