4 augustus 2009 -
Voor veel managers behoren zakenreizen tot hun werkroutine. Deze trips kunnen echter een impact op hun gemoedsrust hebben. 47 procent van de managers vindt dat zakelijk reizen voor meer stress zorgt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Easynet Global Services bij 716 Europese bedrijven.
Meer dan de helft van de Engelse, Italiaanse, Spaanse en Duitse managers ervaart meer stress dan gemiddeld. In Zwitserland en Frankrijk associëren vier op de tien respondenten zakelijk reizen met stress. De Nederlandse en Belgische managers zijn het meest relaxt. Van hen vindt respectievelijk 30 en 26 procent zakenreizen een zware belasting voor de betrokkenen. Enkele van de grootste oorzaken van reisstress zijn het lange wachten op vliegvelden, vliegtuigvertragingen en irritante medereizigers.
Persoonlijk contact
Ondanks dat bijna de helft van de ondervraagde Europese managers aangeeft hinder te ondervinden van reisstress, klaagt de meerderheid (57 procent) niet over de hoeveelheid zakenreizen die men per jaar moet maken. Zij zien zakenreizen als onderdeel van hun werkroutine. Wel vinden de meeste respondenten dat zakenreizen erg duur zijn en dat deze het milieu schaden. Het persoonlijke contact vinden de ondervraagde managers wel zeer belangrijk bij zakenreizen.
Werk-privé balans
"Werknemers die weinig reizen, vinden het eenvoudiger hun werk- en privéactiviteiten in goede banen te leiden. Steeds meer Europese bedrijven zijn bereid om bij dit feit stil te staan en naar andere oplossingen te zoeken in plaats van managers veel op zakenreis te sturen," zegt Diethelm Siebuhr, manager Central Europe bij Easynet Global Services. "Dit verklaart waarom beslissers naast persoonlijk contact steeds meer kiezen voor videoconferentieoplossingen. Deze manier van werken bespaart niet alleen kosten, maar resulteert ook in een hogere productiviteit. Daarnaast neemt het een hoop onnodige stress weg bij managers."
Over de zin en de effectiviteit van het zakenreizen en de mogelijke alternatieven is een goed gesprek zinvol. Dat neemt een aantal bezwaren al weg en biedt oplossingen. De spanning tussen prive en werk is een veel belangrijker aandachtspunt dan veelal wordt aangenomen. Dat komt mede doordat men het verzwijgt. Het lijkt een zwaktebod als je dat niet zou kunnen managen en de werkgever heeft daar niets mee te maken immers. Althans dat denkt men nog wel eens.Tevens kan er stress ontstaan door het alleen zijn en door de belangrijke beslissingen die genomen moeten worden, onderhandelingen die gevoerd moeten worden. Begeleiding op afstand via telefoon en/of mail biedt dan soulaas. Begeleiding die heel wat geld bespaart en oplevert.
Bert-Jan van der Mieden.
Vertrouweling / vertrouwenspersoon.