zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips waarmee u pesters kunt aanpakken

31 juli 2009 - Uit onderzoek van Jan Aylsworth blijkt dat mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis vaak pesten op de werkvloer. Daarnaast eisen ze continu aandacht en bewondering op . Zes tips voor hoe u hiermee om kunt gaan.

1. Wees alert


Pesters opereren meestal achter de schermen zodat leidinggevenden en collega’s er niets van merken. 

2. Let goed op personeel met een hoge functie 
Pesters grijpen vooral hun kans als zee en invloedrijke en machtige functie bekleden. 

3. Bekijk het geheel
Pesterijen lijken vaak op onschuldige incidenten, maar als deze incidenten in verband worden gebracht blijkt het vaak absoluut niet om incidenten te gaan maar om een pesterijcampagne. 

4. Pas op tijdens reorganisaties
Vooral dan nemen pesterijen toe, voornamelijk gericht tegen de wat meer kwetsbare medewerkers. 

5. Weet wat pesten kost
Organisaties hebben vaak geen idée van hoe vernietigend pesterijen kunnen zijn voor de prestaties van de onderneming.

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leidinggevende vaak betrokken bij pesterijen
 Manager is zelf de grootste pestkop
 Pesten maakt meer kapot dan seksuele intimidatie
 Nederlanders vaak gepest op werk
 Elf manieren waarop werknemer en baas elkaar pesten
 
 
reacties
 
Leo  |   | 
31-07-2009
 | 
13:00 uur
Bij mijn vorrige werkgever had ik hier met grote regelmaat (lees continu) mee te maken.
Erg herkenbaar wat hier benoemd is.

Jammer dat er geen tips staan om het aan te pakken. Wat moet/kan je als leidinggevende echt DOEN om het tegen te gaan?
aliet  |   | 
31-07-2009
 | 
15:26 uur
Pesters zijn mensen die erg onzeker zijn en medestanders moet hebben want alleen kunnen ze het niet redden. Pesten streelt hun ego,op deze manier want op een andere manier is hun IQ niet toe in staat.Pesters moeten hun frustraties kwijt en dat doen ze door andere mensen te benadelen, omdat zij zelf toch ook zijn vernederd. Als ik merk dat er gepest wordt zal ik dat wezen vernederen tot op het bot!!!!!!!!!!!!!
Trojan  |   | 
31-07-2009
 | 
18:55 uur
@ aliet
HEEL GOED!! Vuur met vuur bestrijden is immers een oude en beproefde methode om ervoor te zorgen dat een klein fikkie uitloopt op een bosbrand die zijn weerga niet kent!!!!!!!!!!!! Lekker bezig hoor, je laat zien dat je beschikt over een hoog niveau en een breed denkraam!! Verlaag je maar lekker tot het niveau van de pester, dan ben jij straks ook een pester!!
Roland  |   | 
3-08-2009
 | 
09:43 uur
Vaak zie je aan iemands houding of hij/zij wordt gepest. De medewerker zal niet direct durven toe te geven als je het op de persoon af vraagt. Probeer het vertrouwen te winnen van die persoon, zodat je wel van die persoon hoort wat er aan de hand is. Ga vervolgens geen misbruik maken van deze kennis, maar beschouw zijn/haar informatie als vertrouwelijk.

Soms zie je ook zelf aan de gepestte persoon waarom hij/zij gepest wordt. Geef deze persoon eventueel wat tips mee en spreek af dat je alerter zult zijn op het gedrag van de pester. Verdedig de gepestte persoon ook als je merkt dat deze persoon verdrinkt in de pesterijen. Geef de pester in het ergste geval een waarschuwing voor zijn gedrag.

Spreek ook af met de gepestte persoon dat jullie later bij elkaar gaan zitten om te kijken of wat je veranderd hebt, ook daadwerkelijk geholpen heeft.

Onthoud altijd dat niet alleen de pester, maar ook de gepestte persoon behoefte heeft aan medestanders. Als de medestanders van de pester merken dat jij het niet eens bent met zijn gedrag, dan zullen de medestanders zich langzaam terugtrekken, omdat ze weten dat wat ze doen niet goed is. Voorkom groepsvorming!!
Ton  |   | 
3-08-2009
 | 
14:36 uur
@ Trojan en Aliet.

Ja dat klopt ik ben het eens met Trojan. Wordt alleen moeilijk als je direct leidinggevende of zijn leidinggevende je pest. Dat gebeurt ook maar al te vaak binnen de bedrijfswereld. Dan kun je daar wel tegen te strijde trekken maar dat betekent dan soms exit over en uit. Tenzij dat die leidinggevende inderdaad een pantoffel held is die vervolgens een ander slachtoffer kiest voor zijn ziekmakende praktijk. Zoiets bespreekbaar maken bij HRM of hoger in de organisatie is ook niet zonder gevaar. HRM bemoeit zich zelden met zoiets, de leidinggevende wordt mogelijk aangesproken door zijn baas en zet misschien een wraakactie in op je. De OR bemoeit er zich meestal niet mee want het wordt vaak afgedaan als individueel probleem, wat het overigens meestal niet is. Het resultaat is dat je het of over je heen moet laten komen danwel er tegen te strijden gaat meestal is het resultaat dat je bezig bent met je einde. Overleven kun je vaak alleen als je het maar over je laat komen, dat vind de pester dan geweldig op een goede dag knap je erop af, zit je thuis in de ziektewet of bij een andere werkgever. Veel steun van je collega's zul je waarschijnlijk niet krijgen. Zulk een pester heeft meestal al een verdeel en heers aanpak geïmplementeerd. Zijn hulpjes zullen alles ontkennen en bestrijden in de hoop dat ze zelf niet te maken krijgen met sancties of pesterijtjes. Ze hebben meestal voordeel door de pester te helpen met ontkennen en hem de hemel in te prijzen.

Een aantal jaren geleden deed ik een klus voor een Japans bedrijf. De Nederlandse middenlaag van managers tot lager leidinggevenden waren bijna allemaal, klasgenoten, oude vrienden en mensen uit dezelfde middelgrote stad. Ze hadden zich daar ontwikkeld als een clubje dat het liefst een paar slachtoffers vernederde en pestte. Meestal werden de uitzendkrachten gepest maar ook een paar vast medewerkers, met goede opleiding, dus een bedreiging, werden het slachtoffer.
De produktiemanager en zijn assistent noemden een van de medewerkers ''stinky'', ''Stinky'' kon doen wat hij wilde, het was nooit goed en als men een keer wilde ''lachen'' dan werd ''stinky'' op het matje geroepen en voor schut gezet, voor de groep leidinggevenden. ''Stinky'' was nogal emotioneel gevoelig en al snel liet hij als volwassen man waterlanders zien. De met de pestkoppen bevriende medewerkers wisten dat en het was gebruikelijk dat men dan even kwam storen. Dat vond men dan leuk en liet men toe. ''Stinky'' werd vervolgens in het ootje genomen door zijn collega's. ''Stinky'' stonk niet, deed zijn best en was loyaal en betrokken eigenlijk. Als je hem wat vroeg dan deed hij het. Wat bleek ''Stinky'' had betere diploma's dan zijn leidinggevenden en was wellicht kwa persoonlijkheid iemand die pesten over zich uitriep. Hij was te netjes, te fatsoenlijk.
Ik heb ''Stinky'' toen geadviseerd om zo snel mogelijk het bedrijf te verlaten, werk genoeg te vinden met jou papieren en je hebt nu de kinderen nog klein, nu kan het nog, straks wordt dat moeilijker. Ik heb dit ook aangekaart bij de directie destijds, die Japanners konden zich dat helemaal niet voorstellen. Een produktiemanager, zijn assistent en alle teamleiders en assistenten die pestkoppen zijn? Nee dat kon niet, Het was gewoon een grote familie. Drie jaar later heeft men echter iedereen opgeruimd tot aan plant manager toe. ''Stinky'' is inmiddels voorman en sinds jaren een trouwe vriend van mij. Hij is blij dat ik hem ooit de ogen open gemaakt heb, snapt zelf niet hoe stom hij destijds was en waarom dat hij daar bleef. Het was zijn eerste werkplek en hij dacht dat het normaal was. Nu weet het beter. Ik plaag hem wel eens, dan noem ik hem ''stinky'', nu kan hij daarom lachen en plaagt hij terug. Dat wil ik zien, daar komt hij verder mee, waterlanders daar heb je niks aan dat werkt averechts. Het is geen Disney wereld waarin we leven, proberen te overleven. Je zult net als je aangeeft, Trojan, hard moeten kunnen zijn als dat nodig is.
Roland  |   | 
6-08-2009
 | 
16:47 uur
@Ton

Ik ben het met je eens dat als een leidinggevende iets tegen je heeft, het lastig wordt om iets te ondernemen. Vaak staan de personen boven je leidinggevende achter de leidinggevende en zullen zij deze ook niet aanvallen of terecht wijzen.

Bij mij heeft het er uiteindelijk voor gezorgd dat ik uit mezelf weg gegaan ben. Nu werd ik niet gepest, maar had hij wel iets tegen me. Je kunt wel zeggen dat die leidinggevende jouw nodig heeft en jij dan ook hem moet negeren als de leidinggevende iets aan je vraagt, maar uiteindelijk word je daar ook zelf de dupe van.

Ik heb altijd zoiets gehad van: Als een leidinggevende mij moedwillig telkens gaat pesten, dan wil ik niet eens in die organisatie werken. Je bent toch het grootste gedeelte van de dag op kantoor, dus moet je het ook wel naar je zin hebben.
martijn vlaming  |   | 
31-10-2012
 | 
23:44 uur
Vreemd, opmerkelijk bijzonder, raar apart?

Het grappige is dat in de vijf punten van dit artikel geen enkel punt bijdraagt in afname van het pest gedrag.

Ze beschrijven hoe mensen het gedrag beter kunnen herkennen.
Hoe: achter de schermen, door vaak machtige mensen of mensen die zich machtig wanen, incidenten zijn vaak structureel, bij tegenslag in de onderneming kunnen pesterijen toenemen tegen zwakkere medewerkers en pesten kost vaak onzichtbaar geld.



Ik kijk uit naar concrete feedback, boemerangs of bezwaartechnieken waarmee het pestgedrag aangepakt kan worden. Dit is voor mij een artikel wat analyse technisch de loep vergroot, niet de gereedschapskoffer met toepasbare terreurtools.
Anne  |   | 
21-08-2016
 | 
15:36 uur
vind ik een heel terechte opmerking, Martijn, ik blijf ook op mijn honger zitten. Ik ben na 3 jaar werkloosheid sinds januari opnieuw aan het werk, ben 57 j. en blij dat ik deze kans heb gekregen. Ik wil deze met beide handen grijpen,maar heb nooit geleerd om in groep samen te werken. Nu krijg ik dus ook te maken met iemand uit de groep, wiens hulp ik regelmatig nodig heb en die mij ofwel negeert, ofwel zegt dat ze geen tijd heeft ofwel honend reageert als ik haar een vraag stel. Hoe pak ik zo iemand aan? Ik heb reeds geprobeerd om een gesprek aan te knopen, maar ze was geschokt omdat ik dit aangekaart heb, ze vindt mij 'overgevoelig. Benieuwd welke tips jullie hiervoor kunnen aanreiken. Alvast bedankt!
Trojan  |   | 
22-08-2016
 | 
21:48 uur
Anne.. De persoon die je omschrijft klinkt als iemand die anderen niet snel vertrouwd. Iemand die niet van verandering houdt. Iemand die moet wennen. Iemand die argwanend is en vindt dat de nieuweling zich moet bewijzen. Die iemand aanspreken op gedrag dat jij voelt komt dan niet altijd lekker/goed aan. Ik zou wat minder direct zijn. Alsin houdt het zakelijk. Als ik vragen zou hebben, dan zou ik ze in het bijzijn van anderen stellen, dan is er meer sociale druk op de ander om je fatsoenlijk te woord te staan. En misschien heb je ook andere collega's die je vragen kunnen beantwoorden. De collega in kwestie zou ik subtiel een beetje paaien. Als ik hem of haar iets zie doen wat mijn goedkeuring wegdraagt zou ik hem/haar complimenteren. Het type dat je omschrijft klinkt als iemand die respect wil voor ze de ander respect geeft. Stem af op haar interesses en kijk waar jullie overeenkomen. Ik zou proberen om heel subtiel hier en daar een leuk gesprekje te hebben. Maargoed.. dat zou ik doen op basis van wat ik van de internetzijlijn interpreteer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10