Vijf tips om een beter leider te worden dankzij internet
29 juli 2009 -
Iedereen kent de voorbeelden van mensen die minder aantrekkelijke foto’s of posts in in Hyves, MySpace of Twitter account op het internet zetten, en daarmee hun carrière geen goed deden. Mits goed gebruikt, kan internettechnologie u echter een betere leider en medewerker maken.
Dustin Dumas Weeks, schrijfster van ‘Lessons From a Recovering Worker Bee’, geeft vijf tips.
1. Ken de nieuwste snufjes U hoeft u niet elke nieuwe toepassing eigen te maken, maar u kunt beter wel op de hoogte zijn van het bestaan ervan en ze wellicht eens uitproberen. Alleen omdat u al jaren en trouwe Google-gebruiker ben, is geen goede reden om Bing niet eens uit te proberen. Misschien heeft die zoekmachine u iets extra's te bieden dat u kan helpen bij uw carrière. Bovendien wilt u niet met uw mond vol tanden staan als een nieuwe toepassing besproken wordt.
2. Besef dat sociale netwerken allang niet meer alleen sociaal zijn
Toen sociale netwerken net opkwamen stonden ze vol persoonlijke informatie die alleen interessant was voor iemands vrienden. Nu is dat anders. Twitter, blogs en LinkedIn zijn maar enkele van de netwerken die gerespecteerde bedrijven gebruiken om te communiceren. Via sociale netwerken kunt u relevante informatie vergaren en dat bovendien vele malen sneller dan als u wacht op publicaties. Belangrijk om bij te blijven in uw vakgebied!
3. Wilt u het niet op een billboard, zet het dan ook niet op internet
Twijfelt u over het al dan niet plaatsen van bepaalde informatie of een foto? Niet doen! Ook de vraag ‘wat zouden mijn ouders hiervan vinden?’ is een goede leidraad. Zelfs sites die alleen toegankelijk zijn met een wachtwoord worden gekraakt. Niets is 100 procent veilig op het internet en niets verdwijnt voorgoed. Denk daaraan voor u iets post.
4. Neem actief deel aan discussies
Dankzij internet hoeft u niet meer uren, dagen in bibiotheken rond te hangen om te vinden wat u zoekt. Belangrijk om bij te blijven. Even belangrijk is het om actief deel te nemen aan relevante discussies. Vanwege de toegankelijkheid kunt u zelfs in debat gaan met leiders in uw vakgebied. Deelnemen bewijst dat u lef heeft en iets te zeggen hebt.
5. Geef het goede voorbeeld
Heeft u een tijdje actief deelgenomen, begin dan uw eigen discussies. Word de expert naar wie anderen luisteren. Begin uw eigen blog, ga twitteren, doe iets om te bewijzen dat u weet waar u het over hebt en dat u uw vakgebied door en door kent. De meeste mensen denken dat ze hier niet genoeg ervaring voor hebben, maar iedereen moet ergens beginnen. Ook een goede leider.