ICT branche bespaart deze crisis niet op marketing
29 juli 2009 -
ICT ondernemingen hebben een sterke focus op de eigenschappen van de commercieel verantwoordelijken, een aspect waarvoor tijdens de vorige crisis veel minder aandacht was. Tevens blijkt dat men totaal anders reageert op de economische crisis dan men deed in de vorige recessie in de periode 2001-2003.
Dat blijkt uit onderzoek door de Haagse Hogeschool in opdracht van HILL Consulting Executive Find. De grootste verschillen worden gevonden in de investeringen in marketing en advertising en Research en Development. Uit het onderzoek blijkt verder dat ICT ondernemingen een duidelijk beeld hebben van de eigenschappen die de commercieel verantwoordelijken juist nu nodig hebben om toch succesvol te kunnen zijn.
Ervaring en gedrevenheid
De belangrijkste aspecten die genoemd worden zijn kennis van de markt, ervaring en gedrevenheid. 50 procent van de respondenten geeft aan dat succes nu direct te verklaren is door individuele managers met deze eigenschappen. In tegenstelling tot de vorige economische recessie in de periode 2001-2003 blijkt dat er nu veel minder ICT bedrijven besparen op marketing & advertising (negentien procent ten opzichte van 42 procent tijdens de vorige crisis). Ook het aantal ondernemingen dat bespaart op R&D is beduidend lager (vier procent ten opzichte van veertien procent tijdens vorige crisis).
Lessen geleerd "De verschillen zijn groot omdat er nu sprake is van een financiële crisis en geen ICT crisis zoals aan het begin van dit decennium," aldus Frank Bakker, partner bij HILL. "Toch zien we hiermee heel duidelijk aangetoond dat veel bedrijven de lessen die toen geleerd zijn, nu in de praktijk brengen. De toegenomen aandacht voor kwaliteit in salesteams, maar ook in marketing en R&D werpt nu duidelijk vruchten af."