Vijf mogelijke rollen die u kunt vervullen binnen sociale media
27 juli 2009 -
Slimme werknemers begrijpen hoe sociale media hen kunnen helpen om hun bedrijf op de kaart te zetten en relaties te bouwen met klanten, de media, analisten en alle andere belanghebbenden. Maar ook hun persoonlijke ‘merk’ kunnen ze op deze manier een flinke boost geven.
Door deel te nemen aan sociale netwerken werkt u aan een netwerk dat u vandaag, morgen en de rest van uw leven kan helpen. Het is daarom belangrijk een sterk persoonlijk merk neer te zetten. Helemaal nu er gemiddeld zes kandidaten voor een vacature zijn en bedrijven extra kritisch zijn omtrent uw toegevoegde waarde. Dan Schawbel, sociale media specialist en schrijver van ‘Me 2.0: Build a Powerful Brand to Achieve Career Success’ stelt dat het van het allergrootste belang is om zowel waardevol als zichtbaar te zijn. Dankzij sociale media heeft u daarvoor alle troeven in handen.
Vijf rollen
Hij stelde een lijst op van vijf mogelijke rollen die u kunt spelen:
1. Boodschapper
Hoe brengt uw onderneming haar boodschap naar buiten zonder groot marketingbudget? Via sociale mediasites, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, kunt u persberichten en andere bedrijfsinformatie snel en gratis verspreiden. Als werknemer kunt u uw eigen virale campagne lanceren door uw collega’s erbij te betrekken. Ook zij hebben hun eigen netwerk en zo verspreidt de boodschap zich nog verder.
2. Zegsman
Iedere onderneming heeft minstens één officiële zegsman, vaak de CEO, marketingdirecteur of een of meer productdeskundigen. Dankzij sociale media kan iedereen fungeren als zegsman. Het kan zijn dat het bedrijfsbeleid bepaalt dat u geen agressieve online acties mag voeren, maar zolang uw berichtgeving transparant is en u redelijk bent, zal uw bedrijf er niets op tegen hebben. Op deze manier kunt u positieve berichten over uw onderneming naar buiten brengen en eventueel journalisten benaderen die via sociale netwerken op zoek zijn naar informatie of hen zelf van ideeën voorzien. In samenwerking met uw PR-afdeling kunt u zo informatie verspreiden over producten, diensten en visie. In ruil hiervoor wordt u een gewaardeerde speler, zowel binnen als buiten uw onderneming.
3. Servicemedewerker
In sommige bedrijven kunnen medewerkers via Twitter vragen van klanten beantwoorden en klachten afhandelen. U hoeft niet op de klantenservice te werken om uw klanten en bedrijf te kunnen helpen. U communiceert sowieso al via sociale media, dus waarom zou u niet reageren als u een (potentiële) klant tegenkomt die een vraag heeft? Het is een prima kans om een relatie op te bouwen tussen u, de klant en uw bedrijf.
4. Verkoper
Bedrijven die flink hebben moeten bezuinigen moeten nieuwe manieren vinden om de winst weer te verhogen. Een manier om dit te doen is nieuwe klanten binnenhalen, en dat kan ook gedaan worden door medewerkers die niet op de afdeling Sales werken. U kunt op uw sociale netwerken en blogs vermelden wat u doet voor uw bedrijf en uw netwerk van potentiële klanten aanspreken. Mensen kopen vaak op basis van vertrouwen en ‘gunnen’, maak daar gebruik van.
5. Bewaker
Over producten, bedrijven en mensen wordt nu eenmaal gepraat online, of u dat nu leuk vindt of niet. U kunt uw onderneming helpen door een Google alert in te stellen voor de bedrijfsnaam. U doet het waarschijnlijk toch al voor uw eigen naam. Kleine moeite dus. Ook kunt u het internet en sociale netwerken afspeuren om te kijken wat er zoal gezegd wordt over het bedrijf. Als u weet wat er de ronde doet, kunt u er des te sneller op reageren en het merk veilig stellen.
Ik heb een kleine aanvulling op dit goede artikel. Social media wordt steeds belangrijker en het vraagt daarmee ook meer van de medewerkers. Bekijk goed welke rollen je in je bedrijf wilt hebben voor het gebruik van social media EN check goed of je medewerkers in staat zijn deze rollen goed uit te voeren. In de praktijk blijkt dat de hierboven beschreven rollen lang niet altijd zo afgescheiden zijn, vaak heeft 1 persoon meer van deze rollen tegelijk, en meerdere petten op hebben is altijd lastig. Dus zaak om goed te monitoren!
Wellicht wordt de rol van CEO niet meer de zegsman, maar de socialmedia manager (SMM)