22 juli 2009 -
Monsterboard.nl is nog steeds de populairste website in Nederland om een baan te zoeken. Alle grote vacaturesites hebben een daling doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar. Alleen LinkedIn.com en websites voor een specifiek vakgebied wisten terrein te winnen.
Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Net zoals in de afgelopen vijf jaar voert Monsterboard.nl met voorsprong de top tien van oriëntatiesites aan waar mensen op zoek gaan naar een (nieuwe) baan. De cijfers hebben betrekking op onderzoek onder de totale Nederlandse beroepsbevolking van januari tot en met juli 2009. Deze groep bestaat uit iedereen tussen de 15 - 64 jaar die voor minimaal twaalf uur beschikbaar is/komt op de Nederlandse arbeidsmarkt. In totaal zijn 7.777 personen ondervraagd.
Top tien
1. Monsterboard.nl
2. Nationalevacaturebank.nl
3. Werk.nl
4. Jobtrack.nl
5. Google.nl
6. Intermediair.nl
7. Stepstone.nl
8. Vacaturekrant.nl
9. Vkbanen.nl
10. Werkenbijdeoverheid.nl
Winnaars en verliezers
De grootste verliezers ten opzichte van vorig jaar zijn Vacaturekrant.nl en Totaljobs.nl. Laatstgenoemde site is buiten de top tien gevallen. In de top tien valt op dat alle sites terrein verloren hebben. De oorzaak hiervoor ligt voor een deel in de extreem lage arbeidsmarktactiviteit van de beroepsbevolking in het eerste kwartaal. Het percentage actieve baanzoekers daalde van 15,1 procent in 2006 naar een dieptepunt van 11,3 procent in het eerste kwartaal van 2009. Op het moment dat minder mensen actief naar een baan zoeken, verslechtert de top-of-mind positie van de meeste oriëntatiesites. Naar verwachting zal dit in de komende kwartalen veranderen aangezien de arbeidsmarktactiviteit weer aan het stijgen is. Opvallend is verder ook dat de sterke groei van Google als oriëntatiesite in 2009 geen vervolg heeft gekregen en dat Randstad.nl haar plek in de top tien niet heeft terug veroverd.
Nichesites
Toch is er bij enkele sites een structurele stijging te zien, dit blijkt bij een verdere analyse van de top 50 (te downloaden op http://www.intelligence-group.nl/top50) oriëntatiesites. Twee sites die specifiek zijn gericht op regionaal zorgpersoneel (Brabantzorg.net en Zorgpleinnoord.nl) hebben sinds 2005 structureel terrein gewonnen. Binnen de zorgsector staan deze twee sites respectievelijk op plaats vijf en zes. Het lijkt er dus op dat dergelijke nichesites binnen bepaalde sectoren steeds belangrijker worden. Zo scoren adformatie.nl en villamedia.nl goed in de mediabranche en hebben meesterbaan.nl en onderwijsvacaturebank.nl een sterke positie binnen het onderwijs.
LinkedIn
Een andere structurele stijger is linkedIn.com. Onder de totale beroepsbevolking bezet deze netwerksite inmiddels de 22ste plaats. Onder hoog opgeleide professionals binnen bepaalde beroepsgroepen staat LinkedIn.com al in de top tien. Vergeleken met 2005 is linkedIn.com één van de grootste stijgers. Dat geldt eveneens voor Google.nl en Werkenbijhetrijk.nl. Daarentegen hebben Stepstone.nl en Jobnews.nl het meeste ingeleverd sinds 2005.