22 juli 2009 -
Er wordt natuurlijk al heel slim gewerkt in organisaties. Maar soms kan het nog slimmer. Teambrain kan hierbij helpen. Teambrain is een brainstormspel voor vier tot acht personen dat gratis beschikbaar is via internet. Met Teambrain ontwikkelen collega’s samen ideeën voor verbetering van hun werk.
Als collega’s van verschillende afdelingen en met uiteenlopende functies zich buigen over een probleem, ontstaan verrassende oplossingen om slimmer te werken. Deze oplossingen worden vervolgens door het uitbrengen van stemmen getoetst op hun kwaliteit en haalbaarheid. Teambrain leidt een team door het gehele proces met behulp van interactieve schermen en filmpjes, en levert uiteindelijk de beste oplossing voor het probleem.
Wedstrijd Met de winnende oplossing kan een team vervolgens meedoen aan de landelijke Teambrain-wedstrijd met een hoofdprijs van 5.000 euro. Hiervoor moet de winnende oplossing op de website worden geplaatst in de vorm van een korte film, een fotocollage, een presentatie, een tekening of een verhaal. Bezoekers van de website stemmen vervolgens op de inzendingen. Deze stemmen neemt de jury mee bij het benoemen van de finalisten.
Hier zit het bedrijfsleven en iedere manager op te wachten: medewerkers die initiatief tonen, een spel downloaden, collega's van andere afdelingen bij elkaar trommelen, lekker een paar uurtjes gaan brainstormen, het werkproces omgooien en als klap op de vuurpijl de vuile was in de etalage zetten.
De achterliggende gedachte van het spel is goed, maar deze opzet en uitvoering is kansloos. Zonde van een paar ton overheidsgeld.
Het idee dat je vuile was hebt en dat je deze vooral binnen de organisatie houdt, is inmiddels voor een aantal organisaties achterhaald. Het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) richt zich op organisaties waar medewerkers in hun kracht worden gezet, kennis en ervaring van medewerkers wordt gebruikt en waar medewerkers de ruimte krijgen om initiatief te tonen. Managers in dit type organisatie zijn er trots op dat hun mensen oplossingen bedenken waardoor er nog slimmer gewerkt kan worden.
Voldoet uw organisatie, of u als manager niet aan dit profiel... dan is het spel inderdaad wellicht niet een bruikbaar instrument.
Wat betreft de etalage: de aandacht gaat vooral uit naar de oplossing in plaats van het probleem. Dus om bij de metafoor van de vuile was te blijven, wij willen graag de beste wasmiddelen en de schone was in de etalage.
Tot slot nog even voor de goede orde: het spel is niet ontwikkeld met overheidsgeld, maar met geld uit het bedrijfsleven en gelukkig kostte het ook geen tonnen. :o)
Wij hopen dat het een bruikbaar middel is voor organisaties en dat er veel goede ideeën uit voort gaan komen.