16 juli 2009 -
Bedrijven verliezen hun merknaam in tijden van recessie. In betere tijden staan ze daarom niet meer bekend als aantrekkelijke werkgevers. Intelligence Group, PCM Media en Clooks ontwikkelden daarom een tool die permanent contact onderhoudt met talent.
Initiatiefnemer Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group: "Er worden tonnen besteed aan werkgeversmerken, maar dat stopt opeens. Daardoor dalen deze zorgvuldig opgebouwde merken sterk in waarde. Regelrechte geldverspilling." Elke expert is het erover eens dat de arbeidsmarkt bij een herstellende economie een niet eerder vertoonde schaarste zal laten zien en dat daardoor een ‘war for talent’ zal losbarsten. Niet alleen zal de vraag naar arbeid sterk toenemen, maar ook spelen factoren als de vergrijzing daarin een belangrijke rol. De huidige periode van relatieve ontspanning op de arbeidsmarkt biedt werkgevers waarschijnlijk de laatste kans om relatief eenvoudig talent uit de markt te halen.
Geen CV, maar een kandidaat
Voor succesvolle werving, nu en in de toekomst, is het cruciaal voor werkgevers om te beschikken over een talentpool met geschikte kandidaten in plaats van een database vol CV’s. Daarbij dient de werkgever een sterk en goed onderhouden ‘Employer Brand’ neer te zetten, sociale media in de arbeidsmarktcommunicatie te integreren en te investeren in kennis om zowel actieve als latente doelgroepen in beweging te kunnen brengen. Om deze doelstellingen te realiseren hebben onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group, Clooks en PCM Media de krachten gebundeld en een nieuw arbeidsmarktconcept neergezet.
Hou-me-in-de-gaten
Potentiële werknemers kunnen zich vanaf oktober 2009 registreren op speciale actiesites binnen het ‘hou-me-in-de-gaten’-concept van hun favoriete werkgever. Zij geven daarmee aan dat die werkgever hen in de gaten moet houden voor het moment dat zij hen een interessante carrièrekans kunnen bieden. Voor de deelnemende werkgevers wordt vervolgens, door middel van relevant en regelmatig contact, de relatie met deze kandidaten structureel onderhouden. Daarnaast stelt deze tool werkgevers in de gelegenheid tegen lage kosten breed zichtbaar te blijven op de arbeidsmarkt en met de integratie van sociale media als Hyves binnen hun recruitmentactiviteiten te blijven bouwen aan hun ‘Employer Brand’.
Aardig idee, maar ik geloof niet zo in dit concept. Werkgevers hebben geen tijd om regelmatig met potentieel personeel te gaan praten, ze hebben het druk met hun huidig personeel. Verder mis ik de toetsfunctie van de initiatiefnemers op het aanbod opdat echt talent in de database komt te staan en niet jan en alleman.