zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zoek de kandidaat, niet het CV

16 juli 2009 - Bedrijven verliezen hun merknaam in tijden van recessie. In betere tijden staan ze daarom niet meer bekend als aantrekkelijke werkgevers. Intelligence Group, PCM Media en Clooks ontwikkelden daarom een tool die permanent contact onderhoudt met talent.

Initiatiefnemer Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group: "Er worden tonnen besteed aan werkgeversmerken, maar dat stopt opeens. Daardoor dalen deze zorgvuldig opgebouwde merken sterk in waarde. Regelrechte geldverspilling." Elke expert is het erover eens dat de arbeidsmarkt bij een herstellende economie een niet eerder vertoonde schaarste zal laten zien en dat daardoor een ‘war for talent’ zal losbarsten. Niet alleen zal de vraag naar arbeid sterk toenemen, maar ook spelen factoren als de vergrijzing daarin een belangrijke rol. De huidige periode van relatieve ontspanning op de arbeidsmarkt biedt werkgevers waarschijnlijk de laatste kans om relatief eenvoudig talent uit de markt te halen. 



Geen CV, maar een kandidaat

Voor succesvolle werving, nu en in de toekomst, is het cruciaal voor werkgevers om te beschikken over een talentpool met geschikte kandidaten in plaats van een database vol CV’s. Daarbij dient de werkgever een sterk en goed onderhouden ‘Employer Brand’ neer te zetten, sociale media in de arbeidsmarktcommunicatie te integreren en te investeren in kennis om zowel actieve als latente doelgroepen in beweging te kunnen brengen. Om deze doelstellingen te realiseren hebben onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group, Clooks en PCM Media de krachten gebundeld en een nieuw arbeidsmarktconcept neergezet. 

Hou-me-in-de-gaten

Potentiële werknemers kunnen zich vanaf oktober 2009 registreren op speciale actiesites binnen het ‘hou-me-in-de-gaten’-concept van hun favoriete werkgever. Zij geven daarmee aan dat die werkgever hen in de gaten moet houden voor het moment dat zij hen een interessante carrièrekans kunnen bieden. Voor de deelnemende werkgevers wordt vervolgens, door middel van relevant en regelmatig contact, de relatie met deze kandidaten structureel onderhouden. Daarnaast stelt deze tool werkgevers in de gelegenheid tegen lage kosten breed zichtbaar te blijven op de arbeidsmarkt en met de integratie van sociale media als Hyves binnen hun recruitmentactiviteiten te blijven bouwen aan hun ‘Employer Brand’.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Positief bedrijfsimago essentieel in tijden van schaarste
 Strijd om talent is nog lang niet gestreden
 Strijd om talent verhevigt ondanks stijgende werkloosheid
 Goede reputatie is essentieel wapen in strijd om topmanager
 
 
reacties
 
Nico Cost, personal coach at bqriuz  |   | 
16-07-2009
 | 
09:08 uur
Aardig idee, maar ik geloof niet zo in dit concept. Werkgevers hebben geen tijd om regelmatig met potentieel personeel te gaan praten, ze hebben het druk met hun huidig personeel. Verder mis ik de toetsfunctie van de initiatiefnemers op het aanbod opdat echt talent in de database komt te staan en niet jan en alleman.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10