zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om beter te leren luisteren

15 juli 2009 - Alleen door alle opties te overwegen kunt u een goed besluit nemen. Het komt er dus op neer dat u moet kunnen luisteren. En dat is moeilijker dan het klinkt. Mensen zijn namelijk van nature slechte luisteraars. Slechts 25 tot 50 procent van wat we horen dringt daadwerkelijk door.

Toch doet u er goed aan te leren iets minder selectief te luisteren. Op die manier hoort u namelijk ook de informatie waar u werkelijk iets aan heeft. Dat stelt Dr. Steven Berglas, psychiater en managementcoach. Het belangrijkste wat u moet weten over luisteren, is dat het een actief proces is. Om daadwerkelijk te begrijpen wat de ander zegt, moet u in staat zijn de boodschap in uw eigen woorden te vertalen. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. 



Vier tips
Berglas komt met vier tips om uw oren zo effectief mogelijk te gebruiken. 

1. Blijf bescheiden

Oké, u hebt een goede baan, inclusief bijbehorend goed salaris. Mensen vinden u aardig, of zijn in ieder geval onder de indruk. Het kan erg bevredigend zijn om overal een antwoord op te hebben, om alles al eens meegemaakt te hebben. Die instelling kan uw luistervaardigheden echter ook in de weg staan. Natuurlijk moet u uw opgedane kennis en ervaring niet overboord gooien, maar het is wel zinvol om bescheiden te blijven. Er is genoeg dat u niet weet. 

2. Schiet niet meteen in de verdediging

Een snel oordeel vellen bespaart tijd. Daarom zijn we er ook zo gek op. Het kan echter ook duiden op onzekerheid. Filter goed welke informatie u van pas kan komen en maak er gebruik van. 

3. Zorg dat uw ego niet de overhand krijgt

Succesvolle managers en ondernemers omringen zichzelf met de beste medewerkers. Het kan dus gebeuren  dat die personen u voorbij streven op bepaalde gebieden. Het is uw taak  om hun talenten te herkennen en er optimaal gebruik van te maken, niet om zelf altijd in de schijnwerpers te staan. 

4. Neem de tijd

Bent u iemand van daden? Dat kan vaak heel effectief zijn, maar als het aankomt op problemen oplossen is het raadzaam eerst na te denken. Ga er niet meteen van uit dat u de ander snapt of vice versa. Overtuig elkaar ervan dat u echt weet waar de ander het over heeft en dat uw neuzen in dezelfde richting staan.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijkheid helpt én belemmert topmanager
 Consultant praat klant naar de mond
 Marketeer moet voor de beleving gaan
 Acht dingen die mannen van vrouwen kunnen leren en andersom
 
 
reacties
 
Ton  |   | 
15-07-2009
 | 
14:26 uur
Soms ben je je zelf daar niet van bewust en denk je dat je alles in voldoende mate doet en beheerst.

Ik kreeg de kans om me bij te laten staan door een personal coach en vroeg specifiek om harde onverbloemde feedback.

Al snel bleek dat hoewel ik goed luisterde het zo overkwam alsof ik dat niet deed en het vanuit kennis en ervaring alvast invullen van dagene iemand wilde overbrengen ronduit irritant kon zijn voor de gesprekspartner. Hoewel er dus enerzijds wel degelijk respect was voor de gesprekspartner wekte ik bij hem wellicht een tegengesteld gevoel op. Ik dat dat het juist fijn was dat ik me zo goed kon inleven voor een gesprekspartner. Hierdoor was de spreek/luisterverhouding verstoort geraakt.
1 ,3 en 4 waren dus mijn valkuilen geworden en verstoorden de relatie en communicatie.

Mijn advies: vragen aan een integer en deskundig persoon om onverbloemde feedback en daar voor open te staan.
Nico Cost, personal coach at bqriuz  |   | 
15-07-2009
 | 
10:06 uur
Prima tips en dito onderwerp. Respect voor je gesprekspartner en oprechte interesse in wat hij of zij bedoelt kan een van je waarden zijn.
Paul van Beers FairWater Foundation  |   | 
15-07-2009
 | 
12:41 uur
Ons werkveld ligt in Afrika, ontwikkelingssamenwerking, hierin wordt ook weinig geluisterd, vnl. ook vanwege deze 4 punten!

Vanuit dat gezichtspunt, zouden wij kunnen toevoegen, ''hou altijd vooraan in gedachten, wat je nu ECHT wil bereiken, bijna compromisloos, voor wie of wat doe je het en ben je nu bezig''.

De meeste OS projecten luisteren vooral naar zichzelf, op congressen, beleidstukken etc. Er is moeilijk doorheen te komen. Voorbeelden van slecht luisteren te over op onze website Fairwater.org

Ton  |   | 
15-07-2009
 | 
19:27 uur
Interessant Paul, ik ga jullie website een checken. Als ik het zo lees nu dan zeg je volgens mij dat OS organisaties enz. vooral met hun eigen doelen bezig zijn waardoor er langs elkaar gewerkt wordt en je streeft naar betere samenwerking en afstemming. Eens kijken of mijn beeld klopt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10